Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, 405 02 Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Popis – Popis a jeho funkce Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Metodika k výukovému materiálu Datum vytvoření: 10. 8. 2011 Téma: Popis a jeho funkce Cíl prezentace: Zvládnutí základů popisu Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál představuje popis. Žáci se seznámí s definicí a vlastnostmi tohoto útvaru, stejně jako s osnovou. V diskuzní části a v práci s obrázkem své nově nabyté poznatky zúročí.
Popis POPIS a jeho funkce
Popis útvar slohového postupu popisného slohový útvar, který podává informace, jak určitý objekt, věc nebo osoba vypadá, jaké jsou jeho části, vlastnosti a funkce cílem popisu: učinit si představu o popisovaném předmětu - přednosti - použití - nevýhody - návod bývá doplněn schématy, obrázky, tabulkami VY_32_INOVACE_05 - Popis
OSOBA – ZVÍŘE – VĚC – ČINNOST – PŘÍRODNÍ JEV Postup při popisu VY_32_INOVACE_05 - Popis OSOBA – ZVÍŘE – VĚC – ČINNOST – PŘÍRODNÍ JEV 1. soustředěné pozorování 2. určení částí a vlastností 3. pojmenování – logické řazení
Druhy popisu prostý odborný statický umělecký x dynamický VY_32_INOVACE_05 - Popis
- srozumitelný, bez odborných znalostí popis prostý - srozumitelný, bez odborných znalostí - snaha o názornost, jasně viditelné vlastnosti popis odborný - odborné vlastnosti, odborné názvy - snaha o přesnost, hlavní, důležité vlastnosti popis umělecký - krásná literatura (beletrie) - popis: subjektivně zabarvený – líčení popis statický (popis předmětu) popis dynamický (popis děje – popis pracovního postupu, návod k činnosti) VY_32_INOVACE_05 - Popis
Jazykové prostředky popisu SLOVNÍK – slovní zásoba přesná podstatná jména (pojmenování) a přídavná jména (vlastnosti) přesné číslovky dějová slovesa (dynamický) x statický (neopakujeme být, mít) příslovce (místa, času, způsobu) SKLADBA několikanásobné větné členy - výčet postupně rozvíjené přívlastky př. V přední části jízdního kola jsou rovná nebo zahnutá řídítka, světlo, zvonek a brzda. VY_32_INOVACE_05 - Popis
Návrh osnovy Úvod - seznámení se předmětem, dějem, osobou Vlastní popis - statický (části, vlastnosti, vztahy) - dynamický (jednotlivé činnosti děje, vztahy mezi nimi, příčiny, důsledky, zdůvodňování kroků = popis + výklad – CHRONOLOGICKY Závěr - souhrnný výčet předností, nedostatků, významných rysů (v dynamickém popisu – výsledný efekt – význam – využití - funkce VY_32_INOVACE_05 - Popis
Pouštím se do popisu… ZVOLENÝ POŘÁDEK celkový pohled ► popis jednotlivosti (celek – části) důležitost ► nedůležitost výrazné ►nápadné ► méně nápadné blízkost ► vzdálenost postup: - shora dolů x zdola nahoru - zleva doprava a naopak - zpředu dozadu a naopak - od středu směrem k obvodu VY_32_INOVACE_05 - Popis
Použitá literatura Čechová, Marie – Styblík, Vlastimil: Český jazyk pro 6.ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1997. ISBN 80-85937-54-9. s. 141. Krausová, Zdeňka – Teršová, Renata: Český jazyk 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2003. ISBN 80-7238-206-3. s. 112. Krůželová, Markéta: Máme rádi sloh. Zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Portál, Praha 2009. ISBN 978-80-7367-550-9. s. 30 – 31. Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod 1999. ISBN 80-7200-338-0. s. 87 – 88. VY_32_INOVACE_05 - Popis
VY_32_INOVACE_05 - Popis Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.