Biologické a somatické předpoklady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Odchylky od normálního růstu mohou být ukazatelem vážných onemocnění a zdravotních poruch. GEN
Fyziologické aspekty PA dětí
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Vývoj člověka - postnatální
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
Biologická zralost jedinců ve sportovních třídách se zaměřením na volejbal Šárka Honsová Katedra základů kinantropologie a humanitních.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Struktura obyvatelstva
Obecné aspekty vývoje (ale i jednotlivých subvývojů) Organismus člověka  složitě integrovaný systém bio-psycho-socio-spirituální reciproční vztah.
B Í L K O V I N Y a jejich denní doporučené dávky
Komplexní testové systémy a Systémy pro Evidenci pohybové aktivity
Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Typologie motoriky
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Typologie motoriky
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
KONSTITUCE Komplexe Temperament Habitus
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Přednáška č. 1 Úvod do studia antropomotoriky
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Řízení sportovního tréninku
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
Plavec Vztah mezi kalendářním, kostním a tzv. proporcionálním věkem špičkových sportovních gymnastů a gymnastek J. Novotný Fakulta sportovních studií Masarykovy.
HODNOCENÍ VÝŽIVOVÉHO STAVU
INDEXY Nejčastější indexy a relativní rozměry - Indexy tělesných segmentů - Výškováhové indexy pro určování množství tuku v těle - Vybrané indexy hlavy.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Zdravotní problém lidstva
Vybrané testové baterie
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Vybrané testové baterie
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
STAVBA TĚLA - SOMATOTYP FYZIOLOGIE ČLOVĚKA. SOMATOTYP SOMATOTYP = kvantitativní popis stavby a kompozice lidského těla.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
STEM/MARK, a.s.Obezita 2013 strana 1 Východiska a parametry projektu Zadání projektu Zadavatelem je společnost AMI, která pro VZP zpracovává komunikační.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 7. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Příjem a výdej energie. V čem měříme množství energie? Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
jen pro vnitřní potřebu
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Komplexní testové systémy
Měření vybraných znaků tělesné stavby, somatotypy
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Fyziologie tělesné zátěže
Období lidského života
Body mass index Index tělesné hmotnosti Kateřina Červinková.
Transkript prezentace:

Biologické a somatické předpoklady

Biologický věk  vyjadřuje stupeň biologického vývoje  charakterizuje celkový stav růstu a vývoje jedince  vyjadřuje míru formování morfologických a funkčních znaků (Riegerová, 1994) Krákora (1948) – homogenní skupiny cvičenců dle věku fyziologického Štěpnička (1985..) – závislost motorických výkonů a somatických znaků Riegerová  výběr talentované mládeže (TSM)  motorická výkonnost je do jisté míry funkcí biologického vyspělosti organismu  stanovení zátěže v tělovýchovném a tréninkovém procesu  hodnocení úrovně motorické výkonnosti v ontogenet. studiích

Ale jak ho vyjádřit. Podle kterých kritérií Ale jak ho vyjádřit? Podle kterých kritérií? Jak zvýšit jeho objektivitu? Použitelnost v terénní praxi?  věkem kalendářním nejjednodušší způsob (nepřesné až můžeme ubližovat) (Kemper… rozdílnost zejména v pubescenci až 6 let)  závody dle biologické vyspělosti  biologický věk kostní  biologický věk zubní  biologický věk sexuální  biologický věk morfologický

biologický věk morfologický Odvození ze somatických znaků, příp. přepočet na různé indexy (použití zejména v tělovýchovné praxi) Riegerová(1982): tzv. růstový věk 2 x KV+ věk dle výšky + věk dle hmotnosti RV=--------------------------------------------------------- 4 Prokopec (1971): tzv. věk morfologický věk dle výšky + věk dle hmotnosti MV = ------------------------------------ 2 Krákora (závodnický věk) Blažek, Máčková… (index harmoničnosti růstu, robustnosti)

Růstové grafy Kapalín, Prokopec  normy Bláha, Lhotská (1995) (1 Růstové grafy Kapalín, Prokopec  normy Bláha, Lhotská (1995) (1. Fetter et.al., 1954)  intenzita růstu a biologického vývoje dospívajícího jedince  značná interindividuální rozdílnost  základní ukazatele růstu a vývoje (těl. výška a hmotnost)  určité procento dětí odpovídá průměrným hodnotám vzhledem k odpovídajícímu kalendářnímu věku  určité procento dětí vykazuje zrychlení (akceleraci) nebo naopak zpomalení (retardaci) růstu a tím i biologického vývoje  současné využití k určení typu postavy (viz dále)

Růstová křivka esovitého tvaru v průběhu progresivního vývoje v dětství, kulminuje v období dospělosti a ke stáří zvolna klesá  rozdílná růstová intenzita  největší v období prenatálním a v prvním roce života  postupně klesá do období těsně před pubertou  pak opět nastává akcelerace prepubertální a pubertální  znovu vystřídána menší intenzitou růstu až úplným zastavením v dospělosti

biologický věk proporcionální  rozlišení dětí biologicky akcelerovaných, průměrných a retardovaných  metodika Brauera (1982) a Wutscherka (1974)  vychází z předpokladu, že od narození až do dospělosti odpovídá poměr jednotlivých částí těla určitému vývojovému stupni  hodnotí průběh změn proporcionality základních tělesných rozměrů

Brauerův index vývoje stavby těla (KEI index)  diferencován podle pohlaví  k jeho výpočtu potřebujeme biakromiální a bispinální šířku a Rohrerův index plnosti (korekce u chlapců dvojnásobného obvodu předloktí a u dívek obvodu stehna)  postup je časově náročnější, ale po určitém zácviku přístupný všem tělovýchovným pracovníkům  použití v tréninkovém procesu např. k vnitřní diferenciaci sportovně talentované mládeže při určování intenzity jejich zátěže  u nás jej aplikovala zejména Riegerová (funkční antropologie, 1984…..)  prokázala vztahy např. ke kostnímu věku a ke stupni vývoje sekundárních pohlavních znaků (u olomoucké dětské populace)

biologický věk dospělých velice aktuální problematika informující o kvalitě a funkčnosti organismu (tempo stárnutí, schopnost aktivního stáří, úroveň zdraví.., pracovní poměr v důchodovém věku…)  snaha o biologickou retardaci (snížení vitality, odolnosti vůči vlivům vnějšího prostředí…)  věk fyzické zdatnosti (zejména v anglické literatuře)  věk funkční, fyziologický…  nejednotnost ukazatelů (VC plic, stupeň osteoporózy – obsah minerálních látek v kostech, kvalita cév, krevní tlak, práh slyšitelnosti…)  věk fyzického zdraví (Nakamura et.al., 1989…) (korelace mezi biologickou úrovní a motorickou zdatností 0,72)  pravidelná PA snižuje rychlost průběhu biologického stárnutí

Somatické předpoklady vrcholoví sportovci – průměrný výkon (kompenzace zejména PA) biotypologie (Hippokrates, … Kretschmer…, Bok, Blažek…) neexistují dva somaticky stejní jedinci  jedinečnost, neopakovatelnost, individuální přístup SHELDON (1940)  somatotyp trojčíslí vyjadřující typické morfologické znaky jedince  endomorfie (711)  mezomorfie (177)  ektomorfie (117) (atlas, fotoskopické určení, 1-7, muži, somatograf, teoreticky 713 somatotypů)

Parnell, Heathová, Carter  od 1972 nejvhodnější a nejobjektivnější metoda pro tělovýchovnou praxi (Bok)  vliv vnějšího prostředí na vrozený genotyp pouze 20-30% (Štěpnička, 1968)  tabulkové zpracování (dnes program)  ženy, muži i děti  neomezenost stupnice, přesnost na půl bodu  somatotypie sportovně talentované mládeže (optimální typ?)  somatotypie průměrné populace (vliv na výkon v testech základní motorické výkonnosti, vztah endomorfie a nemocnosti…) (Kotulán, Chytráčková, Riegerová, Ulbrichová, Bláha, Pavlík, Kovář… Suchomel, 2004)

Štěpnička a kol. (1976) a Chytráčková (1989) pět zón v Sheldonově somatografu pro stanovení předpokladů motorické výkonnosti dětí do puberty podle jejich hodnoty somatotypu:   A – zóna: endomorfní komponenta je 2-5 bodů, mezomorfní 3 a více (průměrná výkonnost v rychlost., vytrvalostn. a obratnost. výkonech) - jedinci mohou vynikat v silových výkonech (hody..) B – zóna: dominantní mezomorf. komponenta, endomorf. je nižší než 2b. (výkonnost stoupá s vyšším stupněm mezomorfní komponenty) - nejvhodnější morfologické předpoklady k všestranné pohybové aktivitě, ¨ C – zóna: endomorf. komponenta je vyšší než 5 bodů (žáci obézní) a je výrazně brzdící silou - tělesná výkonnost je na velmi nízké úrovni (individuální přístup) D – zóna: dominantní ektomorfní komponenta (štíhlí žáci) (průměrní v rychlostních výkonech a v silových většinou podprůměrní) - dobré předpoklady k dlouhodobým vytrvalostním výkonům E – zóna: ze všech komponent je nejnižší mezomorfní - nízká motorická výkonnost (výskyt těchto somatotypů je velice malý)

Vyjádření typu postavy dle tělesné výšky a tělesné hmotnosti  dle tělesné výšky a výškohmotnostního indexu (Janda, 1981) Pávek (1980) individuální přístup dle norem  odhad přibližného spmatotypu (Štěpnička, 1983)  BMI (body mass index, Queteletův index) index tělesné plnosti k vyjádření stupně obezity odpovídá aktuální tělesná hmotnost tělesné výšce? (nevyjadřuje zastoupení svalové a tukové tkáně – vzpěrači…) BMI: 20 a  podváha 20,1 – 24,9 norma (ideál 22,5) 25,0 – 29,9 obezita mírného stupně (27,3 alarmující hodnota pro ženy, 27,8 pro muže) 30,0 – 39,9 obezita středního stupně 40,0 a  morbidní obezita