54.1 Pamětné násobení a dělení do 10 000 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 54.1 Pamětné násobení a dělení do 10 000 NÁSOBENÍ ČÍSLY 10 a 100 4 765 . 10 4 765 . 100 3 661 . 10 3 661 . 100 6 154 . 10 6 154 . 100 2 405 . 10 2 405 . 100 ♦ Jedna tuna pšenice stojí 3 000 Kč. Farmář prodal 10 tun. Kolik korun utržil? 3 m = 300 __ 50 dm = 5 __ 5 kg = 5 000 __ 7 t = 4 000__ ♦ Doplň jednotky. Autor: Mgr. Monika Mrkusová
54.2 Co už umíme Pozoruj výpočty. 3 . 6 = 18 3 . 60 = 180 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 54.2 Co už umíme Pozoruj výpočty. 3 . 6 = 18 3 . 60 = 180 3 . 600 = 1 800 7 . 8 = 56 7 . 80 = 560 7 . 800 = 5 600 9 . 9 = 81 9 . 90 = 810 9 . 900 = 8 100 Modeluj pomocí kartiček. 3 . 400 = 3 . 4 S = 12 S = 1 200 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 54.3 Co si řekneme nového Dané číslo vynásobíme deseti tak, že k tomuto číslu připíšeme nulu. např. 7 . 10 = 70 18 . 10 = 180 782 . 10 = 7 820 Dané číslo vynásobíme stem tak, že k tomuto číslu připíšeme dvě nuly. např. 3 . 100 = 300 26 . 100 = 2 600 365 . 100 = 36 500
54.4 Nové termíny a názvy DĚLENÍ ČÍSLY 10 a 100 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 54.4 Nové termíny a názvy DĚLENÍ ČÍSLY 10 a 100 Číslo, které má na místě jednotek nulu, dělíme deseti tak, že toto číslo napíšeme bez této nuly (nulu ubereme). např. 380 : 10 = 38 protože 38 . 10 = 380 2 500 : 10 = 250 protože 250 . 10 = 2 500 Číslo, které má na místě jednotek a desítek nuly, dělíme stem tak, že toto číslo napíšeme bez těchto dvou nul (2 nuly ubereme). např. 700 : 100 = 7 protože 7 . 100 = 700 15 200 : 100 = 152 protože 152 . 100 = 15 200
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 54.5 Procvičení Maminka koupila v prodejně ovoce a zeleniny 1 kg banánů, 3 kg pomerančů, 2 kg jablek, 1 kg mrkve, 10 kg brambor a půl kg cibule. Kolik kg vážil celý nákup? Kolik korun maminka zaplatila? Ceny 1 kg zboží: jablka – 26 Kč banány – 24 Kč pomeranče – 32 Kč mrkev – 16 Kč cibule – 18 Kč brambory – 10 Kč Doplň znaménko ˃, ˂, = . 3 . 700 __ 6 . 400 8 . 500 __ 7 . 600 4 . 900 __ 6 . 600 8 . 800 __ 9 . 700 700 . 8 __ 600 . 9 400 . 7 __ 300 . 10
54.6 Něco navíc pro šikovné Doplň správně. 3 000 x 8 000 x Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 54.6 Něco navíc pro šikovné Doplň správně. 19 55 92 16 14 71 13 18 43 64 15 3 000 x 12 28 8 000 x 38
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 54.7 CLIL Count: 4 800 . 10 = 48 000 four thousand eight hundred multiplied by ten is forty-eight thousand Count: 8 200 : 100 = 82 eight thousand two hundred divided by one hundred is eighty-two
54.8 Test znalostí Doplň správnou jednotku. 5 kg = 5 000 ____ t b) g Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 54.8 Test znalostí Správné odpovědi: Doplň správnou jednotku. 5 kg = 5 000 ____ t b) g c) kg d) cm 3. Jeden bochník chleba stojí 10 Kč. Do školní kuchyně kupovali denně chléb za 150 Kč. Kolik to bylo bochníků? 15 b) 1500 c) 150 d) 50 Kolik centimetrů jsou 3 m? 30 cm b) 3 000 cm 300 cm d) 30 000 cm 4. V jednom balíčku je 100 kusů šroubků. Kolik balíčků si musí stolař koupit, jestliže potřebuje 800 šroubků? 80 b) 800 c) 8 000 d) 8 b c a d Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 54.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 4. ročník základních škol, 2. díl. Praha: Alter, 1996. Obrázky z databáze klipart. Josef Molnár, Hana Mikulenková. Matematika pro 4. ročník, pracovní sešit, 2. díl. Olomouc: Prodos, 1996
54.10 Anotace Autor Mgr. Monika Mrkusová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 54.10 Anotace Autor Mgr. Monika Mrkusová Období 01 – 06/2013 Ročník 4. ročník Klíčová slova Pamětné násobení, dělení, obor čísel 1 – 10 000. Anotace Prezentace popisující postup při pamětném násobení a dělení, zejména čísly 10 a 100.