Uživatelská rozhraní Eduard Sojka, Roman Szturc, Martin Němec, Jan Plaček Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Města ČR – orientace na mapě
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Vizuální Systém Fotbal
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Adoptuj panenku a zachráníš dítě! Agáta 1 Ája 2.
se tábořilo za první republiky 1 Jak se tábořilo „kdysi“  Staré kroniky  Historie  Album věnované ETS  Úryvky z Hlasatele.
MINISTRANTI NAPAJEDLA
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
1 Proč OI ? Informatický program zaměrený na základy matematiky a algoritmizace, programování a počítačových věd Malý program s osobním přístupem odborníků.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
1 Extreme programming v praxi Martin Junek, product manager
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
SmartPhone start - Apple iPhone
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
ZOHO OFFICE Vypracovala: Iva Ptáčková, A11B0605P 1.
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vytvořila Nikola Bajerová. První závod se uskutečnil v roce 1836 Na Chlumeckém panství Oktaviána Kinského. Díky aktivitě knížete Františka Lichtenštejského.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
KASKÁDOVÉ STYLY 4.
pit – CAD 2011 Nové funkce a rozšíření Strana: 1www.pitsoftware.cz /

Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Metodická podpora úprav RVP ZV
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
1 Informační systém autoservisu Softwarové inženýrství 2003.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Technické kreslení.
Uživatelská rozhraní Průvodce problematikou konstruování GUI Eduard Sojka URO, Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.
Jazyk vývojových diagramů
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Abeceda VY_32_INOVACE_122, 7. sada, ČJ2 Český jazyk, 2. ročník ANOTACE
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování členovců
Vytváření GUI pomocí skriptovacích jazyků Eduard Sojka URO, Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
Transkript prezentace:

Uživatelská rozhraní Eduard Sojka, Roman Szturc, Martin Němec, Jan Plaček Léto 2003/4 VŠB – Technická univerzita Ostrava

2 O čem předmět bude? (1) O rozhraní („interfejsu“) mezi počítačovým programem a jeho obsluhou.  O jeho vzhledu (jak by mělo vypadat)  O jeho realizaci (jak jej naprogramovat)  O jeho testování (jak zjistit, zda vyhovuje uživateli)

3 O čem předmět bude? (2) Hlavně o designu a konstrukci grafického rozhraní programů = GUI

4 O čem předmět bude? (3) Také ale trochu o designu www stránek

5 Co ponecháme více či méně stranou? (1)  Dnes již poněkud historická rozhraní

6 Co ponecháme stranou? (2)  Pro nás zatím poněkud speciální rozhraní

7 Co ponecháme úplně stranou? (3)  Zatím poněkud futuristická rozhraní

8 Co ještě ponecháme stranou? (4) Další speciální rozhraní  Komunikace mluvenou řečí  Komunikace gesty  A jiná …

9 HCI: Historie (1) ENIAC (1943), IBM

10 HCI: Historie (2) Mark I (1944), Harvard University

11 HCI: Historie (3) Stretch (1961), IBM

12 Dnešní situace při konstrukci GUI? (1) Dnes pro konstrukci GUI máme:  Velmi slušné vzory (programy) s nimiž denně pracujeme Důsledek: Nejhrubší chyby by se dnes už vyskytovat neměly. Přesto ale… (Předpokládá se samozřejmě, že v implementaci chyby nejsou.)  Velmi slušné knihovny prvků GUI (rozumně předvolené hodnoty, nativní vzhled, …)

13 Bývá GUI vždy v pořádku? (0) Komentář k následujícím ukázkám: Největší problémy vznikají tehdy, jestliže produkt neodpovídá stylu práce uživatele (např. často používané příkazy jsou schovány hluboko ve víceúrovňových menu, nelogická struktura menu, nelogická struktura dotazů, …). To ale nebylo možné zachytit na snímky…

14 Bývá GUI vždy v pořádku? (1)

15 Bývá GUI vždy v pořádku? (2)

16 Bývá GUI vždy v pořádku? (3)

17 Bývá GUI vždy v pořádku? (4) MS Word

18 Bývá GUI vždy v pořádku? (5) ZN N S+S

19 Bývá GUI vždy v pořádku? (6) MS Win 95

20 Bývá GUI vždy v pořádku? (7) KatIs VŠB MS Visual Basic 5.0

21 Bývá GUI vždy v pořádku? (8) Pondělní cvičení

22 Bývá GUI vždy v pořádku? (9) Python, 1998

23 Bývá GUI vždy v pořádku? (10) Google (minulý týden)

24 Bývá GUI vždy v pořádku? (11) Barborka, 2004

25 Bývá GUI vždy v pořádku – shrnutí (1) Typický problém konstrukce UI / GUI:  Naprogramováno bývá bezchybně… (samozřejmé, ale jen to nestačí)  Přesto se ale uživateli vůbec nemusí líbit. Nutí ho pracovat nepohodlně, pro něj nezvykle, nelogicky … (Naštěstí si při tom uživatel dnes ještě často myslí, že chyba je na jeho straně)

26 Bývá GUI vždy v pořádku – shrnutí (2)  Vývoj GUI vyhovujícího uživateli je obtížný. (Sledujte, jak se GUI postupem času měnilo u některých význačných produktů.)  Neredukujte tvorbu GUI na „žonglování“ s programátorskými pojmy (jazyky, knihovny, objekty, …)! Ty tvoří UI pro vás. Budoucího uživatele nic takového nejspíš vůbec nezajímá.

27 Bývá GUI vždy v pořádku – shrnutí (3)  Bezchybná realizace je samozřejmá. Důležité je ale vědět, co se má realizovat. Tato znalost také má i větší životnost. „Geniální knoflíky a kartotéka“

28 Bývá GUI vždy v pořádku – shrnutí (4) Zdá se vám návrh GUI jednoduchý? Když ano, není to jen na místech, kde máte vzory? Tam už návrh za vás udělali jiní. Dokázali byste navrhnout komunikaci tak, aby se váš návrh stal vzorem vzorem pro jiné?

29 K obsahu předmětu (1) Motivace ke „studiu“: Dobré uživatelské rozhraní má pro program zásadní význam! Jeho návrh a realizace však nejsou obvykle jednoduché. Cíl předmětu: Různé pohledy na návrh a realizaci GUI, a to teoreticky (přednášky) i prakticky (cvičení). (Na rozdíl od přístupu redukujícího problém na zvládnutí nějaké jediné knihovny prvků GUI.)

30 K obsahu předmětu (2)  Úvod – encyklopedický průvodce návrhem a tvorbou GUI. Témata přednášek:  Tvorba GUI s využitím vyšších jazyků (skriptovacích) jazyků (Tcl, Python), prototypy.  O návrhu vzhledu a chování GUI.  Tvorba GUI s využitím systémových programovacích jazyků (Java, C) a knihoven prvků GUI (Swing, wxWindows).

31 K obsahu předmětu (3) Témata cvičení:  Tvorba GUI s využitím vyšších jazyků (skriptovacích) jazyků (Tcl, Python).  Návrh vzhledu GUI.  Tvorba GUI s využitím systémových programovacích jazyků (Java, C) a knihoven prvků GUI (Swing, wxWindows, …).

32 K obsahu předmětu (4) Projekt:  Zvolit zadání (nikoli složité, řešíme jen GUI).  Realizovat v „nižším jazyce“ {Java | C} s využitím knihoven prvků GUI { Swing | Awt | wxWindows | Qt | MFC | … }.  Provést návrh vzhledu rozhraní.  Realizovat ve „vyšším jazyce“ {Python | Tcl}.

33 K obsahu předmětu (4) Materiály  Poznámky k přednáškám (tyto „slajdy“)  Návody do jednotlivých cvičení (kuchařky typu „jak na to“)  Doplňková nepovinná literatura (manuály, knihy, články)  Různé instalační soubory G:\VYUKA\456\URO (postupně)