Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Advertisements

Tematická oblast: Ruční zpracování kovů Okruh: Závity
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_P8_26 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiáluSmysly člověka 1. část Anotace Žáci pomocí prezentace.
Vlastnosti kovů VY_32_INOVACE_CH1 – 11 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Funkční gramotnost II. -opakování grafy - mapy - počasí J. Poddaná.
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - žena AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
UHLIČITANY A SÍRANY VY_32_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
PTÁCI 1 VY_32_INOVACE_F2 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Paralelní a sériový obvod
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_775_HUDBA _V_OBRAZECH TÉMA: Hudba a výtvarné.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VY_32_INOVACE_CH.8.15 –KERAMIKA- prezentace
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
Vypravování o prázdninách
Vynálezci, stavitelé, umělci, vědci, revolucionáři
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
VY_32_INOVACE_PSYM20260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20360BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
6. ročník Látky a tělesa Látky a tělesa.
Autor: Bc. Lucie Čechová, ZŠ Lingua Universal
VY_32_INOVACE_PSYM23660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
VY_32_INOVACE_PSYM22860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CH.8.18 –DERIVÁTY UHLOVODÍKU- prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_TMM211060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_TMM21560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Exotermické a endotermické reakce
RAKU – pec a příslušenství
VY_32_INOVACE_TMM21460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
Sudoku Dominik Hrbáč V.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM21060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM22660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
LIST VY_52_INOVACE_B1 – 21 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 3D grafika Studijní obor: Sociální činnost Ročník: 2.
Sklípkani.
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
Základní Raku techniky
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
Označení DUM 14 _ 06 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Třída: Chvostoskoci.
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
Savci.
Transkript prezentace:

Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku Projekt CZ.1.07/1.1.38/01.0015 Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku uměleckých řemesel a oborů gastro TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Modul M1 SPECIFICKÁ VÝUKA RAKU - NETRADIČNÍ TECHNOLOGIE JAPONSKÉ VÝROBY KERAMIKY Bc. Magda Sudková

Výuka technologie Raku teoretická výuka žáků 1.ročníku probíhá v hodinách technologie keramiky získávání nových poznatků, vědomostí z historie technologie Raku

Motivační metody výuky „V zájmu raku nic nevyžaduj, nic neočekávej, neplánuj, buď si jistý změnou. Nauč se přijmout jiná řešení a preferuj hru intuice“.                                                                           Paul Soldner  teoretickou část technologie Raku využijete v měsících praktického vyučování vzájemná spolupráce při práci nové zkušenosti

Osnova dynastie Raku historický přehled a vývoj vznik Bernard Leach Paul Soldner základní raku techniky technické prostředky

Dynastie Raku I. Čódžiro (1589) vznik první misky v dílně mistra Čódžira vyrobená naprosto odlišnou technologií miska splňovala představy čtyř principů čajového obřadu Čódžiro byl povýšen do šlechtického stavu, aby mohl předstoupit osobně před panovníka a předvést své umění císaře čajová miska natolik okouzlila, že Čodžirovi věnoval pečeť RAKU dílna mistra Čodžira pracuje dodnes

Tanaka Sókei (1594 = 60let) II. Džókei (+ 1635) pracoval společně s Čódžirem II. Džókei (+ 1635) syn Tanaka Sókeie, začal počítat zpětně dynastie od Čódžira jako Raku I. III. Dóndžu (1599 – 1656) s Džókeiem začínají vyrábět světlejší několika vrstvé glazury IV. Ičindžu (1640 – 1696)

V. Sóndžu (1664 – 1716) VI. Sandžu (1685 – 1739) VII V. Sóndžu (1664 – 1716) VI. Sandžu (1685 – 1739) VII. Čóndžu (1714 – 1770) VIII. Tokundžu (1745 – 1774)

IX. Rjondžu (1756 – 1834) X. Tanndžu (1795 - 1854) XI IX. Rjondžu (1756 – 1834) X. Tanndžu (1795 - 1854) XI. Keindžu (1817 - 1902) XII. Kóndžu (1857 - 1932)

XIII. Seindžu (1887 - 1944) XIV. Kakundžu (1918 - 1980) XV. Kičizaemon (*1949) Mezinárodní muzeum keramiky Faenza Následovníci nebyli pokaždé synové, nýbrž pokaždé ti nejlepší hrnčíři, kteří byli s tímto úmyslem adoptováni nebo oženěni s dcerou předchůdce.

Historický přehled a vývoj období Období Džómon (do 300 př. n. l.) slovo džó znamená provazec, mon znamená vzor. Džómon je tedy kultura keramiky provazcového vzoru nejstaršími známými tvary keramiky Džómon jsou nádoby se zašpičatělým dnem, jímž byly zapouštěny do země nádoby na vodu a potraviny a vyráběly se přibližně dvě tisíciletí modelovány z hlíny ručně, bez použití hrnčířského kruhu, a zdobeny provazcovým vzorem, který vznikl přikládáním provazců z měkkých, pružných rostlinných stonků a vláken

Období Jajoi (300 př. n. l. – 250 n. l.) kulturu Džómon začala nahrazovat nová kultura zvaná Jajoi (kultura Jajoi) podle lokality Jajoi v dnešním tokijském obvodě Bunkjó byly vykopány první keramické nádoby Období Jamato (250 – 710) Období Kofun (250 – 538) Období Asuka (538 – 710) Období Nara (710 – 794) Charakteristika, postupné vyzrávání společenského zřízení ricurjó inspirované číňany a aktivním přijímáním ostatních výdobytků čínské kultury a technologií

Období Azuči-Momojama (1568 – 1600) Období Edo (1600 – 1867) Období Heian (794 – 1185) umění, styl v architektuře a úpravě zahrad, ve svitkových malbách a buddhistickém sochařství Období Kamakura (1185 – 1333) Období Muromači (1333 – 1568) Období Azuči-Momojama (1568 – 1600) Období Edo (1600 – 1867) Období Meidži (1868 – 1912)

Bernard Leach malíř bez jakýchkoliv zkušeností s keramikou, první kdo upozorni západní svět na Raku narozen v Hong Kongu v lednu 1887 a na Dálném Východě žil do svých 10 let 16 letech začal svá studia kreslení na londýnské Slade school, jeho učitelem byl prof. Henry Tonks v roce 1909 odjel jako učitel rytiny do Japonska poprvé přišel do styku s výrobou keramiky na večírku Rakú blízko Tokia v roce 1911 jako mnozí byl tak představen technice pálení raku stal se svědkem procesu dekorace přežehnutých kusů podivnými barvami a posléze namáčení těchto kusů do velice husté glazury zkušenost ho motivovala ke studiu keramiky a až do jeho smrti se hrnčířství stalo hlavním zaměstnáním a láskou jeho tvůrčího a různorodého života po návratu do Anglie s Shoji Hamadou založil v roce 1920 hrnčířskou dílnu (Leach pottery) v St. Ives, Cornwall byl třikrát ženatý, měl tři dcery a dva syny - Davida a Michaela - oba se stali hrnčíři, jeho pravnuci dnes pokračují v jeho tradici nejznámější kniha Bernarda Leache - A potter's Book (Kniha hrnčíre) vydána v roce 1940, psaní této knihy popsal jako 'vysezení vajíčka ve vichřici'

Paul Soldner žije a udržuje studia v Aspen, Coloradou a Claremontu v Kalifornii je otevřen jakémukoliv experimentu a nejedna jeho odpověď na otázku zní: „Try it and you'll see" (Zkus to a uvidíš) začal experimentovat s raku na základě informací z Leachovy knihy A potter’s book a knihy Book of tee vzhledem k tomu, že byl z práce znuděný a současně nespokojený se vzhledem barev na jeho kusech, „zahodil” spontánně jeden žhavý kus do listí a zrodil se objev zakuřování keramiky po pálení v době těchto experimentů netušil, že japonský způsob raku je odlišný

Základní raku techniky Kovový listr a patina -bílý krakel Horse hair (koňské žíně) Naked raku (odhalené raku) Halo efekt ( „aureola“)

Kovový listr a patina - bílý krakel výrobky, které jsou určeny pro zakuřování a glazuru-patinu (matná glazura) je vhodné zahladit kovovou cidlinou nebo vyleštit, popřípadě použít engobu či terru sigillatu tento proces se provádí hlavně z důvodu snadnějšího ošetření kusu po výpalu voskem, aby kresba ohně zůstala zachována u lesklých listrových glazur tento efekt není nutný, ale velice esteticky přívětivá je například kombinace povrchu ošetřeného terrou sigillatou (a možno i patinou) a části povrchu naglazovanou listrem glazury určené k zakuřování je nutno co nejrychleji přenést do redukční komory (plechový kýbl s víkem) naplněné hořlavým materiálem (noviny, listí, piliny, tráva, slupky, atd.) po vzplanutí ohně je nutné komoru zavřít v mnoha případech se doporučuje redukční komoru po nějaké době zase otevřít, nechat oheň znovu vzplát (zreoxidovat) a zase zavřít obvykle se vzory vzniknuté zakouřením prezervují rychlým zchlazením vodou

Horse hair (koňské žíně) na kusy pro horse hair techniku se v koženém stavu nanáší terra sigilata, ta se pak dále leští přežah se provádí také na teplotu cca 950°C po vyjmuti z raku pece odstavíme výrobek stranou a pomalu na ně přikládáme žíně z koňské oháňky, které po shořeni vytvoří černou vlasovou dekoraci. žíně je nutno přikládat v malém množství kusy je nutno po zchladnutí pečlivě očistit a je i vhodné vzhled prezervovat pomocí tekutého vosku nebo oleje na ošetření dřeva a vyleštit nejlépe několikrát za sebou

Naked raku (odhalené raku) tato technika pracuje s kusy jež jsou leštěné, naengobované po přežahu je na ně nanesena další engoba a někdy na engobu i glazura tento proces je poměrně náročný na vychytání si teplotní roztažnosti engoby vzhledem k používané hlíně a často vyžaduje řadu dlouhých experimentů k dosažení požadovaného vzhledu engoba nanesená na kus po přežahu musí totiž po výpalu raku jít odstranit

Halo efekt ( „aureola“) na kusy určené k zdobení halo efektem se nanese bílá engoba nebo bílá terra sigillata zdobí se štětcem dekorací (50g oxidu železa + 50g oxidu mědi) kusy je nutné přenést do redukční komory co nejrychleji po vzplanutí ohně ji zavřít a cca 10 sekund počkat znovu redukční komoru otevřít a uvidíme-li vznikající „halo efect", což je v podstatě bílá aura okolo dekorace, je nutné kus co nejrychleji přesunout do vody a tím proces zastavit

Technické prostředky pece a příslušenství pec, kterou chceme úspěšně použít k tomuto pálení, by měla splňovat dvě hlavní podmínky měla by dosáhnout teploty nejméně 1 015° C (zadaná teplota se liší na základě použitých glazur nebo jiné dekorace) a měla by umožňovat rychlé a bezpečné vyjmutí žhavých kusů elektrická pec venkovní pec s plynovým hořákem

Technické prostředky pece a příslušenství pro venkovní užití plynová bomba raku pec hořák pyrometr plechová nádoba s hořlavým materiálem ochranné rukavice B raku kleště

Shrnutí První kdo upozornil na raku techniku: Bernard Leach Základní raku techniky: Kovový listr a patina Horse hair (koňské žíně) Naked raku (odhalené raku) Halo efekt ( „aureola“)

Otázky?

Test Kdo byl Bernard Leach? Kdo začal experimentovat s raku na základě informací z Leachovy knihy? Vyjmenuj základní raku techniky

Seznam použité literatury [1] Cornvall guide: Bernard Leach - St Ives Potter. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://www.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1366&bih=625&tbm=isch&tbnid=svkGPH1nFXfd1M:&imgrefurl=http://www.cornwalls.co.uk/history/people/bernard_leach.htm&docid=iwNL9vZD6IPfNM&imgurl=http://www.cornwalls.co.uk/images/people/bernard_leach.jpg&w=150&h=200&ei=ZFuAUOWSIszb4QT2koHABw&zoom=1&iact=hc&vpx=647&vpy=130&dur=913&hovh=160&hovw=120&tx=95&ty=62&sig=111359433204188475993&page=3&tbnh=135&tbnw=98&start=53&ndsp=31&ved=1t:429,r:44,s:20,i:265 [2] Ateliér keramiky MLHA: Historie a technologie Raku. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://keramikamlha.webnode.cz/historie-a-technologie-raku [3] Knihy: Keramika umění z hlíny. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://books.google.cz/books?id=-vcsGeLEp2UC&pg=PA116&lpg=PA116&dq=Keramika+Tanaka+S%C3%B3kei&source=bl&ots=NJOvDYzczl&sig=zmkW1w09PjUdzfN-wreCXJNfJYQ&hl=cs&sa=X&ei=3zx9UIuKDJDSsgal8oHQCw&ved=0CB8Q6AEwAA#v=onepage&q=Keramika%20Tanaka%20S%C3%B3kei&f=false

[4] Otaku zin: magazín pro milovníky Japonska. [online]. [cit [4] Otaku zin: magazín pro milovníky Japonska. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://www.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&client=firefox-a&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1366&bih=625&tbm=isch&tbnid=6wGdwYwtZhOd_M:&imgrefurl=http://://otakuzin.wgz.cz/image/16000870&w=701&h=663&ei=_UmAUI7OL4jtsgbpsIBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=228&vpy=290&dur=4362&hootakuzin.wgz.cz/vitejte-v-nasem-svete-brezen/od-pocatku-po-stat-jamato-2.html&docid=AlMBNBC3WI1KXM&itg=1&imgurl=httpvh=218&hovw=231&tx=141&ty=99&sig=111359433204188475993&page=1&tbnh=139&tbnw=148&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:9,s:0,i:93 [5] Arcimboldo. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://www.arcimboldo.cz/aukce-detail-cze.php?IdAuction=4&IdCat=24&Id=493 [6] Kelly Lynn Daniels, Paul Soldner. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://dancingclay.blogspot.cz/2011/01/farewell-paul.html [7] Keramické centrum Doupě: RAKU rodeo s Paulem Soldnerem. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://www.kcdoupe.cz/cs/clanky/1/raku-rodeo-s-paulem-soldnerem/ [8] Umění a řemesla: vypalovací pece Raku. [online]. [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://www.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1348&bih=608&tbm=isch&tbnid=cXFZrPfmbCSyHM:&imgrefurl=http://www.nabertherm.cz/produkte/details/cz/artscrafts_rakubrennoefen&docid=okQQEeKlsl3jrM&imgurl=http://www.nabertherm.cz/produkte/artscrafts/rakubrennoefen/Bilder/RAKU100_fmt.jpeg&w=244&h=403&ei=J4KHUMe0J4bJsgay34CABQ&zoom=1&iact=rc&dur=405&sig=111359433204188475993&page=2&tbnh=146&tbnw=88&start=21&ndsp=28&ved=1t:429,r:6,s:20,i:151&tx=80&ty=128

Děkuji za pozornost