Číslo v digitálním archivu školy VY_32_INOVACE_CJ8_14 Sada DUM Český jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiálu Přídavná jména – úvodní seznámení. Anotace Prezentace motivuje žáka ke čtení a pochopení uměleckého textu a k vyhledávání přídavných jmen. Kromě rozpoznávání přídavných jmen se žák také seznámí se známými osobnostmi české kultury. Autor Mgr. Iva Jakubcová Jazyk Datum vytvoření 12.7.2011 Očekávaný výstup Žák umí v textu vyhledat přídavná jména, ví, jakými otázkami se na ně ptáme a co označují. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Přídavná jména, vlastnosti, Rumcajs, naše země Čechy. Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
PŘÍDAVNÁ JMÉNA - úvodní seznámení
PŘÍDAVNÁ JMÉNA jsou slova, která vyjadřují vlastnosti osob, zvířat nebo věcí a jevů označených podstatným jménem. JAKÝ? JAKÁ? JAKÉ? Ptáme se na ně: KTERÝ? KTERÁ? KTERÉ? ČÍ?
zelený košatý ovocný rozkvetlý …… zavřená zajímavá tlustá oblíbená …. K podstatným jménům přidej jména přídavná: JAKÝ? JAKÁ? JAKÉ? zelený košatý ovocný rozkvetlý …… zavřená zajímavá tlustá oblíbená …. červené závodní úžasné osobní ….
STŮL KOČKA DÍTĚ ŽÁK JAKÝ? JAKÁ? JAKÉ? JAKÝ? Práce do sešitu- doplň do sloupečků přídavná jména: STŮL KOČKA DÍTĚ ŽÁK JAKÝ? JAKÁ? JAKÉ? JAKÝ?
STŮL KOČKA DÍTĚ ŽÁK Možná řešení – najdi protikladná přídavná jména: vysoký nízký velká malá hodné zlobivé vychovaný nevychovaný čistý špinavý ošklivá hezká smutné veselé pilný líný neprostřený prostřený tlustá hubená chytré hloupé neukázněný ukázněný A která další přídavná jména jsi vymyslel(a)?
Kdo je to? Kdo Rumcajse nakreslil? Radek Pilař Kdo knížku napsal? Václav Čtvrtek Říkej co nejvíce přídavných jmen, která popisují loupežníka a jeho synka
Toto je naše země – ČECHY. Vyjádři přídavnými jmény, jaká je naše země:
Josef Václav Sládek - Čechy Jsou ty naše Čechy země maličká, jak v hluboké moře spadlá perlička. Proto však je stokrát ještě radši mám, že jsou jak ta perla, jako drahokam? Vzácný, utonulý v mořské hlubiny, ale pro nás ze všech v světě jediný. K čemu přirovnává básník naši zemi? Najdi přídavná jména.
a) Podle barvy - červený, pestrobarevný, bezbarvá…. Úkol do sešitu – vyjádři vlastnosti podstatných jmen: a) Podle barvy - červený, pestrobarevný, bezbarvá…. b) Podle velikosti - veliký, malinký, střední, obrovský… c) Podle chuti - vynikající, dobrý, chutný, hořký,… d) Podle hmatu – měkký, hrubý, jemná, hladké, ……. e) Podle nálady – smutná, veselý, naštvané, unavený … A jak se ti práce dařila?
Prameny: L. Ledrbuchová – Čítanka pro 6. ročník ZŠ , Fraus 2003 Obrázky Klipart Slovní druhy – pracovní sešit pro 3. ročník , Nová škola 2003 http://www.eurokosik.cz/images/produkty/middle/2168.jpg http://www.quido.cz/osobnosti/images/ctvrtek.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Václav_Sládek http://obrazky.touroperator.cz/countries/98.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Říp http://www.eurostav.cz/gfx/we/region/praha/hrad-z-petrina.jpg http://www.hornirokytnice.cz/im/zima.jpg http://martin.krynicky.cz/Mamologie/obrazky/priroda_mala.jpg Vlastní tvorba