Výzkum v oblasti cílových skupin (výsledky 2. etapy projektu)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Energie.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Přístupnost webových stránek orgánů státní správy výzkumný projekt MI ČR YA RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, Brno, duben 2007.
Léčba křečových žil metodou ASVAL
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Sčítání a odčítání úhlů
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jak měřit transparentnost NNO?
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (2) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
Seznam.gov.cz Seznam fyzických osob, podnikajících fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Pojmy a interpretace.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Predikce chemických posunů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
POČÍTAČ A LIDÉ S HANDICAPEM Adéla Beránková, 3. A.
Transkript prezentace:

Výzkum v oblasti cílových skupin (výsledky 2. etapy projektu) Projekt č.YA512006003 „Přístupnost webových stránek orgánů státní správy“ Výzkum v oblasti cílových skupin (výsledky 2. etapy projektu) RNDr. Jaroslav Ráček, Ph.D. RNDr. Danka Némethová, Ph.D.

Počet respondentů K datu ukončení sběru dat bylo k dispozici celkem 144 dotazníků od respondentů. Mezi respondenty byly zastoupeni zejména respondenti s tělesným postižením (48.6%). Zrakové postižení mělo 38.2% respondentů, sluchové 22.9% a jiné 6.9% respondentů. % Tělesné postižení Zrakové postižení Sluchové postižení Dvě různá postižení Více typů postižení

Věk respondentů Věk (v letech) Všichni respondenti % respondentů průměr (SD): 39.3 (14.4) medián: 37 min-max: 5-75 Věk (roky) % respondentů Průměrný věk respondentů byl 39 let. Nejvyšší zastoupení měla věková třída 21 – 30 let. Respondenti s různým typem postižení byly přibližně stejně staří. Věk (v letech) Průměr 95% CI T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení Všichni respondenti

Pohlaví respondentů Pohlaví Všichni respondenti % Muži Ženy Zastoupení mužů a žen nebylo vyrovnané. Přibližně dvě třetiny respondentů byli muži. Tak tomu bylo u tělesně a zrakově postižených. U sluchově postižených byl poměr mužů a žen obrácen, muži tvořili pouze necelých 40% respondentů, ženy více než 60%. % Pohlaví Všichni respondenti T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení Podíl respondentů

Respondenti: kraj Bydliště respondentů Počet: <= 5 5 - 10 11 - 20 > 20 Nejvyšší počet respondentů žije v Praze (28.5%) a Jihomoravském kraji (16.7%).

Respondenti: velikost obce Téměř polovina respondentů žije ve velkých městech (s víc než 100 tis. obyvatel). Nejvyšší podíl respondentů žijících ve velkých městech byl mezi sluchově postiženými respondenty (63.6 %). 5 000 – 19 999 do 999 obyvatel 50 000 – 99 999 20 000 – 49 999 1 000 – 4999 nad 100 000 Velikost obce, kde žijete % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení Podíl respondentů Všichni respondenti

Nejvyšší dosažené vzdělání respondentů Většina respondentů byla středoškolsky vzdělaná (45.1 %). Spolu s respondenty, kteří ukončili vysokoškolské studium, to bylo 71.5 % respondentů. Vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných respondentů byl mezi sluchově postiženými (42.4 %), spolu se středoškolsky vzdělanými respondenty tvořili u sluchově postižených 87.9 %. Nejvyšší dosažené vzdělání % T – tělesně postiženi Z – zrakově postiženi S – sluchově postiženi Podíl respondentů Všichni respondenti SŠ s maturitou vyučen/ SŠ bez mat. vysokoškolské základní žádné

Zaměstnání respondentů Jak jste zaměstnán(a)? Podíl respondentů (%) Respondenti, kteří pobírají důchod (N = 90) důchod hlavní pracovní poměr student vedlejší pracovní poměr podnikání, živnost žádné zaměstnání jiné starobní % plný invalidní částečný invalidní jiný neuvedeno Pobírání důchodu u respondentů s různým typem postižení Tělesně post. Zrakově post. Sluchově post. 75.7 % 60.0 % 45.5 % ANO NE Mezi dotazovanými byli zastoupeni zejména respondenti pobírající důchod. Z nich většina (86.6%) pobírá plný invalidní důchod. Mezi tělesně postiženými pobíralo důchod až 75.7 % respondentů, u zrakově postižených 60 % a u sluchově postižených 45.5 %.

Obor zaměstnání Jaký je obor Vašeho zaměstnání? Respondenti pracující, studující, apod. (N = 126) Podíl respondentů (%) lehký průmysl informační technologie školství státní správa management a marketing zdravotnictví chemický průmysl stavebnictví zemědělství doprava jiné Respondenti byly zaměstnání zejména v lehkém průmyslu (42.9 %) a oblasti informačních technologií (25.4 %).

Mimořádné výhody Mimořádné výhody Všichni respondenti % Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení TP ZTP ZTP/P žádné Držiteli průkazu ZTP bylo 26.4% respondentů, držiteli průkazu ZTP/P 69.4% respondentů. Nejvyšší podíl držitelů průkazu ZTP/P bylo mezi zrakově postiženými (90.9 %), nejvíce držitelů průkazu ZTP mezi sluchově postiženými (81.8 %).

Přiznána bezmocnost Přiznána bezmocnost Všichni respondenti % Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení úplná převážná částečná žádná Úplná bezmocnost byla přiznána 16% respondentů, převážná nebo částečná dalším 52.8% respondentů. Nejnižší podíl respondentů, kterým byla přiznána bezmocnost, byl mezi sluchově postiženými (39.4 %).

Typ tělesného postižení Respondenti s tělesným postižením (N = 70) % motorické postižení nebo fyzická ztráta horních končetin motorické postižení nebo fyzická ztráta h. k. + jiné postižení jiné postižení neuvedeno Respondenti s tělesným postižením měli převážně motorické postižení nebo fyzickou ztrátu (i části) horních končetin (87.1 %). U 11.4 % respondentů nebyl uveden žádný typ tělesného postižení.

Stupeň zrakového postižení Stupeň zrakového postižení podle klasifikace WHO Respondenti se zrakovým postižením (N = 55) % úplná nevidomost praktická nevidomost těžce slabý zrak silná slabozrakost střední slabozrakost Respondenti se zrakovým postižením byli převážně prakticky nevidomí (43.6 %) nebo úplně nevidomí (34.5 %).

Porušení některé ze zrakových funkcí jinou (uveďte jakou) schopnost rozlišovat barvy schopnost lokalizovat fixace předmětů vnímání hloubky šeroslepost sledování předmětů v pohybu světloplachost výpadky zorného pole zúžení zorného pole kontrastní citlivost Podíl respondentů (%) Porušení některé ze zrakových funkcí Nejčastějším postižením u respondentů se zrakovým postižením bylo porušení kontrastní citlivosti, zúžení zorného pole a výpadky zorného pole. Respondenti se zrakovým postižením, kteří nejsou úplně nevidomý (N = 36)

Čtení hmatem Schopnost číst hmatem slepecké písmo % ANO, často a pravidelně ANO, ale jen občas NE Přibližně polovina respondentů se zrakovým postižením umí číst hmatem slepecké písmo (52.7 %). Respondenti se zrakovým postižením (N = 55)

Stupeň sluchového postižení a vznik poruchy sluchu Respondenti se sluchovým postižením (N = 33) Respondenti se sluchovým postižením (N = 33) % % nedoslýchavost praktická hluchota vrozená v dětství v dospělosti úplná hluchota Nejvyšší podíl respondentů byl postižen praktickou hluchotou (45.5%; slyší zvuk, ale nerozumí slovům). U více než poloviny respondentů (57.6%) byla porucha sluchu vrozená (resp. k ní došlo do jednoho roku života).

Pomůcky ke kompenzaci sluchového postižení Respondenti se sluchovým postižením (N = 33) Podíl respondentů (%) sluchadlo kochleární implantát indukční smyčka žádné jiné Nejčastěji používanou pomůckou ke kompenzaci sluchového postižení bylo sluchadlo (51.5%), čtvrtina respondentů používala kochleární implantát (24.2%).

mluvená řeč + odezírání znakový jazyk + tlumočník Hlavní jazyk a komunikace se slyšícími lidmi U většiny sluchově postižených je hlavním jazykem mluvená řeč a odezírání (66.7%). Hlavní jazyk sluchově postižených % Respondenti se sluchovým postižením (N = 33) mluvená řeč + znaky znakovaná čeština český znakový jazyk Komunikace se slyšícími lidmi písemně odezírání a mluvení Většina sluchově postižených komunikuje se slyšícími lidmi odezíráním a mluvením (84.8%). mluvená řeč + odezírání znakový jazyk + tlumočník

Jiné poruchy Trpíte některou z těchto poruch? Podíl respondentů (%) poruchy učení a paměti poruchy soustředění dyslexie dysgrafie žádná podobná porucha jiné Z celkového počtu 144 respondentů celkem 5.6% trpělo poruchami učení a paměti a rovněž 5.6% poruchami soustředění. Dyslexie byla známá u 4.2% a dysgrafie u 2.1% respondentů, 4.9% trpělo jinou poruchou. U 84.7% respondentů se nevyskytovala žádná z těchto poruch.

Samostatná práce s počítačem bez cizí pomoci Dokážete samostatně bez cizí pomoci pracovat s běžným počítačem? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, bez problémů ANO, s pomocí NE Celkem 63.2% respondentů dokáže samostatně bez cizí pomoci pracovat s běžným počítačem, dalších 36.1% potřebuje při práci s počítačem pomoc (asistence, speciální pomůcka nebo software). Nejvyšší podíl respondentů, kteří dokáži pracovat s počítačem pouze s pomocí, byl mezi zrakově postiženými (69.1%).

Používání k ovládání počítače myši Můžete používat k ovládání počítače myš? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, bez problémů ANO, s pomocí NE Celkem 63.2% respondentů může k ovládání počítače používat myš, dalších 18.1% potřebuje k tomu v určitých situacích pomoc nebo zpřístupnění. Nejnižší podíl respondentů, kteří používají myš bez problému, je mezi zrakově postiženými (pouze 27.3%). Až 45.5% zrakově postižených nemůže používat k ovládání počítače myš.

Používání k ovládání počítače klávesnice Můžete používat k ovládání počítače běžnou klávesnici? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, bez problémů ANO, s pomocí/úpravou NE Celkem 86.8% respondentů může používat k ovládání počítače běžnou klávesnici, dalších 9.7% potřebuje k tomu v určitých situacích pomoc nebo úpravu (asistent, označení kláves). Nejvyšší podíl respondentů, kteří můžou používat klávesnici bez omezení, byl mezi sluchově postiženými (97.0%).

Rozpoznávání informací z obrazovky Můžete svým zrakem rozpoznat informace z obrazovky? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, bez problémů ANO, s pomocí/úpravou NE Celkem 59.0% respondentů může svým zrakem rozpoznat informace z obrazovky, dalších 18.8% potřebuje pomoc nebo zpřístupnění (zvětšení, jiné nastavení). Nejnižší podíl respondentů, kteří bez problému rozpoznávají informace z obrazovky, je mezi zrakově postiženými (7.3%). 40.0% zrakově postižených potřebuje k tomu pomoc nebo zpřístupnění a 52.7% zrakově postižených nemůže rozpoznávat informace z obrazovky.

Rozpoznání zvukových efektů Můžete svým sluchem samostatně rozpoznat zvukové efekty či rozumět hlasové nahrávce? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, bez problémů ANO, s pomocí NE Celkem 79.2% respondentů může svým sluchem rozpoznat zvukové efekty a rozumět hlasové nahrávce, 8.3% potřebuje k tomu v určitých situacích pomoc (grafický analyzátor zvuku apod.). Nejnižší podíl respondentů, kteří bez problému rozpoznávají zvuk je pochopitelně mezi sluchově postiženými (12.1%). Dalších 36.4% sluchově postižených potřebuje k tomu pomoc a 51.5% sluchově postižených nemůže rozpoznávat zvukové efekty a rozumět hlasové nahrávce vůbec.

Porozumění psanému textu Rozumíte bez problémů psanému textu? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, bez problémů NE, mám s tím problém Celkem 93.1% respondentů rozumí bez problémů psanému textu. Nejvyšší podíl respondentů, kteří mají s porozuměním psaného textu problém, byl mezi sluchově postiženými. 15.2% z nich má s porozuměním psanému textu problém.

za určitých okolností ANO Hledání informací na stránce Máte problém s nalezením informací na stránce? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO za určitých okolností ANO NE Až 69.4% respondentů nemá problém s nalezením informací na stránce, dalších 29.2% má s nalezením informací na stránce potíže pouze za určitých okolností. Nejvyšší podíl respondentů, kteří mají jisté problémy s nalézáním informací na stránce, je mezi zrakově postiženými (52.7%).

ANO, ale není to nezbytné Úprava nastavení prohlížeče Upravujete si nastavení svého prohlížeče? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO, je to nezbytné ANO, ale není to nezbytné NE Pro 21.5% respondentů je nezbytné upravovat si nastavení svého prohlížeče. Dalších 34.0% respondentů si nastavení prohlížeče upravuje, ovšem není to pro ně nezbytné. Nejčastěji upravené prohlížeče používají zrakově postižení, u 32.7% z nich je to nezbytné.

Používání nastavení usnadnění v OS Windows Používáte nastavení usnadnění v operačním systému Windows? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO NE Celkem 34.7% respondentů používá nastavení usnadnění v operačním systému Windows. Přibližně rovným podílem je toto nastavení využíváno u zrakově i sluchově postižených (41.8 a 42.4%).

Škodlivost práce na počítači Může Vám práce na počítači zdravotně uškodit? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení NE ANO, při delší práci ANO, mohu mít problémy Až 13.9% respondentům může práce na počítači zdravotně uškodit. Dalších 21.5% respondentů může mít zdravotní problémy při delší práci na počítači. Nejnižší podíl respondentů, kterým by práce na počítači jakkoliv škodila, byl mezi zrakově postiženými (21.8%).

Používání speciálních zařízení nebo systémů Používáte pro ovládání PC speciální vstupní zařízení nebo speciální systém? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení spec. klávesnice polohovací zařízení jiné žádné Jenom 2.1 % respondentů používá pro ovládání PC speciální klávesnice, toto vstupní zařízení je používáno zejména sluchově postiženými (až 9.1% z nich). Celkem 84.0% respondentů nepoužívá žádné speciální vstupní zařízení nebo speciální systém.

Používání speciálních výstupních technologií Používáte některou z těchto výstupních technologií? Respondenti se zrakovým postižením (N = 55) Všichni respondenti Podíl respondentů (%) hlasový výstup program pro zvětšení obrazu hlasový výstup program pro zvětšení obrazu braillský řádek jinou žádnou braillský řádek ANO NE Speciální výstupní technologie využívá 41.7% respondentů. Nejčastěji využívaným je hlasový výstup (u 33.3% respondentů). Ze zrakově postižených ho využívá 81.8% respondentů. Zrakově postižení používají také programy pro zvětšení obrazu (36.4%) a braillský řádek (20.0%).

Ochota podílet se na praktických testech Byli byste ochotni se v rámci projektu podílet na praktickém testování přístupnosti webu? Všichni respondenti Podíl respondentů % T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení ANO NE Většina respondentů byla ochotná se podílet na praktických testech přístupnosti webu (81.3%). Ochotní respondenti byli rovnoměrně zastoupeni mezi tělesně (82.9%), zrakově (85.5%) i sluchově postiženými (78.8%).

Zaměstnanost Celkem 47.2% respondentů bylo zaměstnáno v pracovním poměru, nebo podnikali. Nejméně zaměstnaných/podnikajících respondentů bylo mezi zrakově postiženými (38.2%). Zaměstnání na hlavní nebo vedlejší pracovní poměr, podnikání nebo živnost % Všichni respondenti T – tělesně postižení Z – zrakově postižení S – sluchově postižení Podíl respondentů ANO NE