Sociologický výzkum II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Zásady pro tvorbu dotazníků
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Fáze výzkumu a procedury
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Design kvantitativního výzkumu 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2011 poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz UK FHS.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jak napsat zprávu z praxe
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Klasická sociologie (Max Weber)
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Sociologie - projekt 2. C.
Vzor individuální prezentace
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Sociologický výzkum II. Dotazník – zásady tvorby VY_32_INOVACE_ZSV3r0108 Mgr. Jaroslav Knesl

Dotazník Nejčastější výzkumný nástroj, spojený často s  kvantitativní analýzou. Krátký a obsažný Výhody : velký soubor na velkém prostoru, mnoho informací, snadno zpracovatelné, rychlé, levné Nevýhody : Nepružný k nepředvídaným situacím, nelze jít do hloubky, ověřování platnosti, malá návratnost.

Zásady konstrukce dotazníku Otázky by měly být srozumitelné a nabádat k vyčerpávajícím odpovědím. Rozebrat zkoumané téma,  prvky tématu seřadit do bodů,  přetvořit na otázky  smysluplně seřadit Nejprve fakta později hodnocení a nakonec intimní otázky. Na úvod jednodušší, které vzbudí zájem respondenta a stejně pak po čtvrt hodině dotazování, kdy se dostavuje únava. Nejdříve obecné  později zvláštní Plynulé přechody mezi otázkami Ne choulostivé otázky Zařazovat kontrolní, ověřovací otázky

Dotazník - Typy otázek Zavřené - předvídají možné odpovědi. Respondenti se „trefují“ do předepsaných odpovědí (nebezpečí vsugerování odpovědi) Otevřené - dávají respondentovi naprostou volnost odpovědi a kategorizovány jsou později (náročné) Alternativní – navzájem se vylučující (ano-ne, muž-žena), lze doplnit neutrálním – nevím Kafeterie zavřené polootevřené vylučující (škály) doplňující (vyberte 3 možnosti, popř. sestavte pořadí) Fiktivní dialog - krátké příběhy - obrázky - fotografie – komiks, jde-li o choulostivé problémy - respondenti vyberou osobu v dialogu jejíž názor je jim nejbližší Filtrační otázky - se umisťují před soubor otázek - jejich cílem je vyloučit nekompetentní respondenty

Úkol: Seřaďte otázky dotazníku podle zásad jeho konstrukce. Vstanete ihned, když vám zazvoní budík? Ano/ne, polehávám/ne, přetočím budík na později/ne, pravidelně zaspím Když daný termín nesplníte, vyčítáte si to? Ano/ne/záleží na následcích Pohlaví: muž/žena Plníte Vámi zvolené termíny? Ano/spíše ano/spíše ne/ne Vyhovuje Vám, že se v takových situacích takto chováte? Ano/ne Pokud plníte úkol na poslední chvíli: cítíte se ve stresu/cítíte se klidně Plníte termíny zadané někým jiným? Ano/spíše ano/spíše ne/ne Vzbudí vás budík? Ano/ne Váš věk (vypište):

Řešení I. Váš věk: C. Pohlaví: muž/žena H. Vzbudí vás budík? Ano/ne A. Vstanete ihned, když vám zazvoní budík? Ano/ne, polehávám/ne, přetočím budík na později/ne, pravidelně zaspím D. Plníte Vámi zvolené termíny? Ano/spíše ano/spíše ne/ne G. Plníte termíny zadané někým jiným? Ano/spíše ano/spíše ne/ne B. Když daný termín nesplníte, vyčítáte si to? Ano/ne/záleží na následcích F. Pokud plníte úkol na poslední chvíli: cítíte se ve stresu/cítíte se klidně E. Vyhovuje Vám, že se v takových situacích takto chováte? Ano/ne

Úkol: K následujícím otázkám přiřaďte název jejich typu Váš věk: Otevřená Vzbudí vás budík? Ano/ne Zavřená, alternativní Vstanete ihned, když vám zazvoní budík? Ano/ne V případě že ne: Polehávám Přetočím budík na později Pravidelně zaspím Alternativní, filtrační Plníte Vámi zvolené termíny? Ano/spíše ano/spíše ne/ne Vylučující, zavřená kafeterie, škála Jakou hodinovou týdenní dotaci byste zvolili? 1h týdně 2h týdně jiná představa (uveďte jaká): …………………………… Polootevřená kafeterie

Úkol k zamyšlení: Jakých chyb se dopustili autoři následujících otázek. Hodnotí tví kamarádi tvé oblečení kladně? Multiplikační chyba (názory kamarádů se mohou rozcházet) Máš rád vepřové, nebo hovězí? Omezený, neúplný výběr (chybí kuřecí, rybí ad.) Považujete za přípustné, aby stát omezoval občanské svobody v zájmu vyšších společenských cílů? Které svobody ve jménu jakých cílů (příliš kategorická odpověď za nejasných podmínek) Nezdá se Vám že nesdílíte všeobecnou nespokojenost s nespolečenským chováním neplnoletých? Komplikovaná, nesrozumitelná (příliš mnoho negací) Souhlasíte s textem Lisabonské smlouvy? Je pravděpodobné že ji někdo z respondentů ji četl? Je Váš automobil dostatečný? Neověřitelné Souhlasíte s obecným tvrzením, že politici jsou korupčníci? Příliš sugestivní Úkol: Sestavte svůj vlastní dotazník na libovolné téma.

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4