Nerostné bohatství na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro 4. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme – Povrch ČR
Advertisements

MÁ VLAST PODPORA PRO VÝUKU
Sluneční soustava Předmět: Biologie Třída: 1L
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
ZEMNÍ PLYN.
Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
DUM 18/1 Tady jsme doma Naše vlast.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSTATNÍ DRUHY DOPRAVY.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
VY_32_INOVACE_16 JZ Asie - Mrtvé moře. MRTVÉ MOŘE  je bezodtoké slané jezero, které se rozkládá mezi Izraelem a Jordánskem  nachází se 420 m pod hladinou.
ASIE Státy J a JV Asie IV. Čína III2-Z7-II-15.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
AMERIKA Mexiko III2-Z7-I-17
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POBALTSKÉ REPUBLIKY 1.
Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nerostné bohatství na Zemi
VY_52_INOVACE_ZE.8.70 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_2 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Vzduch Vytvořili: Jakub Zeman,Adam Obrtel Vyučující: Ludvík Kašpar
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Mláďata v pražské ZOO Co se již letos narodilo?
PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
Tropické deštné lesy 6. března 2006.
Odlesňování.
Vodopády Radim Maciuch VOŠ a SPŠE, Božetěchova 3, Olomouc
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Prezentace do Biologie
Estonsko.
Rekordy rejnoků Autorky: Simona Rýdlová, Aneta Vrzáčková 7. B.
EVROPA Rusko III2-Z7-III-20.
NázevVýroba elektřiny Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí AnotacePrezentace na téma výroby elektřiny, obsahuje otázky.
Vytvořil František Macek Lubomír Skokan.  Nerostné bohatství je souhrn věci, které potřebujeme k životu. Nejčastěji jde o stavební materiály(Mramor,pískovec,kámen….)rudy.
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Významná chráněná území v ČR
Eva Slováčková, Ondřej Smékal, Jana Mlatečková
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK TÁNÍ A TUHNUTÍ
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Přírodní bohatství ČR Název školy
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Doba bronzová a železná
Austrálie.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.56 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Přírodní a civilizační rizika - 2
Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc
Nerostné bohatství na zemi
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět: Biologie Obor: Technické lyceu Vyučující: Mgr. Kašpar Ludvík Třída: 2L Školní rok: 2014/15 Jméno: Zajonc Petr Předmět: Biologie Obor: Technické.
Perský záliv, nazývaný též Arabský km 2, 91m hluboký Spojený Hormuzským průlivem s Ománským zálivem a Arabským mořem. Důležitá trasa pro ropné.
Přírodní zdroje Česka Anotace
ZKAMENĚLINA KOMÁRA Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013 /14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Kaláb Michal.
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 18.
Zásoby surovin Řešení pro budoucnost A. Rybárová 4.A.
Hydrosféra základní složka života
Projekt :“ZVEME VÁS DO STŘEDNÍ AMERIKY 1)Cestovní kancelář:Mexikano 2)Majitel:Silvestr Láník Kontakt:tel Třída:7.BDatum vypracování projektu:
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Vypracoval: Viktor Andrianov
Transkript prezentace:

Nerostné bohatství na Zemi Předmět: Biologie Třída: 2L Obor: Technické lyceum Školní rok:2013/2014 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Jméno: Adam Svozilík

1)druhy těžby s aspektem na zátěž pro. životní. prostředí 1)druhy těžby s aspektem na zátěž pro životní prostředí 2)vyčerpání těchto zdrojů v budoucnosti 3)možnosti nových nalezišť a schopnost člověka získat toto nerostné bohatství dnešními technologiemi

Druhy dolů Povrchový důl – těžba se provádí pomocí odkrývání jednotlivých vrstev zeminy z povrchu, tímto způsobem se těží například v severních Čechách hnědé uhlí Hlubinný důl – těžba probíhá v podzemním systému svislých šachet a vodorovných štol -tímto způsobem se v České republice těží například černé uhlí na Karvinsku (na Ostravsku byla těžba uhlí ukončena v roce 1994). -existuje ale řada rudných dolů pracujících na tomto principu, např. rudné doly v okolí Příbrami Pohled na dnes již nepoužívaný rudný důl Ševčín na Březových Horách v Příbrami

Druhy těžby Povrchová těžba Tato těžba je opakem těžby v hlubinných dolech. Tvoří ho rozlehlé plochy, na kterých se odkryjí sedimenty (nahromaděné horniny), aby se se horníci dostali k potřebné hornině nebo nerostu. Je velmi náročná pro životní prostředí, protože těžba změní kompletně krajinu. Tento způsob těžby můžeme vidět i v České republice. Mostecká a Sokolovská pánev – zde se těží hnědé uhlí Lom Vršany je hnědouhelný povrchový lom nacházející se v severočeské hnědouhelné pánvi

Těžba v hlubinných dolech Hornina se vytěží pod povrchem a vyváží se na povrch, kde se dále zpracovává. Příroda není moc zatěžována, protože se vše odehrává pod povrchem, ale kapaliny z různých strojů mohou způsobit znečištění podzemní vody. Dále tady hrozí propadnutí stropů chodem, což může zapříčinit propady půdy. Tímto způsobem se těží např.: zlato, černé uhlí, diamanty, … Schéma těžby v hlubinných dolech

Hlubinná těžba z hlubinných vrtů Tímto způsobem se těží ropa. Do horniny se udělá vrt, kterým se poté ropa dostává na povrch. Ropu vytlačí vzhůru plyn, který se těží zároveň. Těží se na souší i v moři. Tento způsob není zas až tak náročný na životní prostředí, ale když se přeruší potrubí může nastat katastrofa nevídaných rozměrů. Schéma težby ropy

Další druhy těžby Těžba kamene Těžba Uranu Doly jsou většinou povrchové. Kámen se buď řeže nebo odpaluje výbušninami. Pak se odváží na další zpracování (drcení, přísady do stavebních materiálů) Těžba Uranu Uranové doly jsou doly určené pro těžbu uranové rudy. První byly otevřeny už v průběhu 19. století (některé uranové rudy se používaly k probarvování skla), ovšem houfně otevírány začaly být až po druhé světové válce (v důsledku potřeby v souvislosti s vynálezem atomové bomby). Při těžby uranu je potřeba někam uskladnit velké množství kontaminované vody, která se vypouští do řek a jezer Výhoda uranu je, že se dá velmi dobře využít v jaderných elektrárnách

Černý led - ruská ropná katastrofa Po celá desetiletí ruští ropní giganti tajně znečišťují části země, které byly kdysi plné života. Ropa unikající na pevninu i do Severního ledového oceánu otravuje vodu a ničí životy místních komunit a původních obyvatel. Z uniklé ropy postupně vzniká husté těžké bahno, které dusí rostliny i zvířata a nutí lidi, aby oblast nakonec zcela opustili. Ropa kontaminuje potravu i vodní zdroje a místní lidé žijí s vědomím toho, že jejich kdysi čisté řeky, lesy a vzduch teď představují vážná zdravotní rizika. Když při katastrofě ropné plošiny Deepwater Horizon společnosti British Petroleum v roce 2010 do Mexického zálivu uniklo 4,9 milionů barelů ropy, celý svět si toho všiml. Ale v Rusku dochází každoročně k úniku 30 milionů barelů ropy, tedy šestkrát více než uniklo v Mexiku, a to vše pod rouškou utajení a korupce. Navíc každých 18 měsíců uniknou více než 4 miliony barelů ropy přímo do Severního ledového oceánu, kde se to stává problémem každého z nás.  Odkaz na video: http://www.youtube.com/watch?v=NtGIECJafmE

Tohle jsou největší díry světa způsobené těžbou. 1) Měděný důl v Bingham Canyonu v USA 2) Měděný důl v Chuquicamatě v Chile

3) Diamantový důl Mír u města Mirnyj v Rusku 4) Diamantový důl u města Udačnaja v Rusku 5) Diamantový důl Diavik v Kanadě

Vyčerpání nerostných surovin Kolik máme ropy? Existují tyto tři scénáře:  Pesimistický: Máme k dispozici asi 1000 miliard barelů ropy. To při současné spotřebě znamená, že nám ropa dojde asi za 30 let. Realistický: Ropy je na Zemi ještě asi 2000 miliard barelů a vystačí tedy asi na 40 let. Toto je podle autorů fakty nejpodloženější teorie.  Optimistický: Ropy je nejméně 2600 miliard barelů a další miliarda se ještě najde v tzv. nekonvenčních zdrojích (například ropné písky nebo tmavé břidlice). To by mělo stačit nejméně na dalších 60-70 let.  V posledních desetiletích výrazně roste těžba a spotřeba všech nerostných surovin.V současné době si rozumní národohospodáři spolu s přírodovědci uvědomují, že některých surovin bude v blízké budoucnosti nedostatek, či že se budou muset získávat z méně výhodných zdrojů za stále větších energetických investic. Do budoucna lze tedy očekávat růst významu geologie jakožto vědy, která umí hledat a nalézat nová ložiska tradičních i alternativních zdrojů a materiálů. Geologové se také budou muset více zapojit do řešení způsobu likvidace škod na životním prostředí, způsobených těžbou.

Zdroje: https://cs.wikipedia.org/wiki/Důl#Druhy_dol.C5.AF https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/%C5%A0ev%C4%8D%C3%ADnsk%C3%BD_d%C5%AFl_%28celkov%C3%BD_pohled%29.JPG/1280px-%C5%A0ev%C4%8D%C3%ADnsk%C3%BD_d%C5%AFl_%28celkov%C3%BD_pohled%29.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Těžba https://cs.wikipedia.org/wiki/Lom_Vršany https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Lom_Vr%C5%A1any%2C_panorama.jpg/1920px-Lom_Vr%C5%A1any%2C_panorama.jpg http://files.tezba-a-vyuziti-cerneho-uhli.webnode.cz/200000058-821c383114/sch%C3%A9ma%20hlubinn%C3%A9ho%20dolu.gif http://www.petroleum.cz/ropa/system/tezba_ropy_5.jpg http://gidnes.cz/u/n4/pouzijte-tlacitko-sdilet.gif http://www.greenpeace.org/czech/cz/Kampan/klima_a_energetika/zachranme_arktidu/arktida_v_nebezpeci/tezba_ropy/gazprom/Cerny-led--ruska-ropna-katastrofa/ http://www.greenpeace.org/czech/Global/czech/P3/fotky/Arktida/Black%20Ice/pic04-water.jpg http://www.greenpeace.org/czech/Global/czech/P3/fotky/Arktida/Black%20Ice/ropa_na_ledu_rusko.jpg https://cs.wikipedia.org/wiki/Uranový_důl http://fanda.nova.cz/clanek/zajimavosti/tohle-jsou-nejvetsi-diry-sveta-podivejte-se.html http://www.geology.cz/rok-zeme/dokumenty/mrpz-vystava-poster-suroviny-budoucnosti.pdf http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Dec2012/1424355.jpg?1467 http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Dec2012/1424359.jpg?d41d http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Dec2012/1424361.jpg?d41d http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Dec2012/1424362.jpg?d41d http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Dec2012/1424363.jpg?d41d http://www.national-geographic.cz/detail/kdy-dojde-ropa-v-optimisticke-verzi-za-60-let-a-v-pesimisticke-3737/#.VEvuZiudh_R

Děkuji za pozornost.