Historie mapování světa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

VY_32_ INOVACE_44_INFORMATIKA_ 3.+4.ROČNÍK_HISTORIE INFORMACÍ – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k vyvození učiva o počátku informací.
Opakování Mezopotámie
Výuka dějepisu na naší škole
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
a vznik záporných čísel
Planeta Země.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Kartografická zobrazení
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
ANTICKÉ ŘECKO.
III/2 XV A
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Geometrická podstata map
KARTOGRAFIE.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
PANOVNÍCI EGYPTA Použitá literatura: Válková, V. : Dějepis 6
ALKANY Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/12
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Dante Alighieri – Božská komedie Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Vývoj technického kreslení ve zkratce.
Nejstarší starověké státy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Práce nutné ke vzniku mapy
Nástroje středního paleolitu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Zámořské objevy objevení Ameriky.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_III/2_INOVACE_21_Základní pojmy Základní pojmy Miroslav Kaňok.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vznik a poslání písemnictví
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Kartografie Název školy
4.1 Vyhledávání v atlase a na globu
I. Starověké středomoří
Zámořské objevy.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Filozofie renesance Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
HISTORIE KARTOGRAFIE 2 Jan Dušek.
Původ hudby, pravěk, starověk
DĚJINY KARTOGRAFIE Zdeněk Stachoň - Masarykova Univerzita.
 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Zeměpis.
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
VÝVOJ ZOBRAZOVACÍCH METOD malá historická exkurze Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Mgr. Jindřiška Řehořková
DUM - Digitální Učební Materiál
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
VY_32_INOVACE_
úvod a kartografická zobrazení
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Renesance a humanismus
Český jazyk a literatura
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Život mezi řekami Mezopotámie.
Transkript prezentace:

Historie mapování světa Renata Válková Šárka Smutná

Mapa a kartografie „mappa“ slovo punského původu = kousek plátna, ubrousek grafické znázornění nebo zmenšený model reálného světa „prostorové informace“ = informace znázorněné v mapách „kartografie“= nauka o mapách

Starověk - Mezopotámie Hliněné destičky a klínopisné tabulky Nejvýznamnější: Babylonská mapa ze 6. stol. př. Kr. – první mapa celého „známého světa“

Starověk - Egypt Papyrus Zejména pro mapování oblastí postižené povodněmi a záplavami Papyrové mapy zlatých dolů, zavlažovacích kanálů, chrámů

Starověk - Řecko Dřevěné nebo bronzové kruhové desky Uprostřed vždy „Delfská věštírna“ „Delfa“ = střed Řecka, svatostánek boha Apollona Klaudios Ptolemaios – dílo: Geografike hyfegesis

Starověk – Řím a Čína Řím: praktická využitelnost map (vojenský a administrativní význam) Čína: první čínská mapa na vnější straně nádoby ding. Zájem o astronomii. Vynález kompasu

Středověk Útlum kartografie Mapy reprezentovaly zejména církevní názory Snaha přizpůsobit poznatky Bibli

Středověká mapa

Renesance 14. – 15. stol. Obrození kartografie – vynález knihtisku Zámořské objevy – Vasco de Gama, Kryštof Kolumbus První glóby

Novověk 16. – 18. stol. Reformace kartografie Větší přesnost a věcnost map Nový způsob měření – triangulace Zeměměřičství – základ mapování Vznik kartografických škol

Moderní doba Specializované mapy „Atlas Universal“ - 400 map (1: 1 641 836) První dílo moderní kartografie Carte de France d‘Etat (1:80 000) Praktická a teoretická kartografie Od r. 1950 fotogrammetrické metody – vznik topografických map Dříve tisk map pomocí litografie

Použitá literatura Geografie a kartografie [online]. 2006 [cit. 2011-10-22]. Dějiny kartografie. Dostupné z WWW: http://www.geografie.webzdarma.cz/dejiny.htm. Wikipedie : Otevřená encyklopedie [online]. 2011 [cit. 2011-10-22]. Kartografie. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kartografie. ČÍŽEK, Pavel. Zobrazení Země na mapách [online]. 2011 [cit. 2011-10-22]. Dějiny kartografie od počátku do středověku. Dostupné z WWW: http://natura.baf.cz/natura/1999/6/9906-3.htmla.org/wiki/Kartografie. DRÁPELA, M; STACHOŇ, Z; TAJOVSKÁ, K. Dějiny kartografie [online]. 2011 [cit. 2011-10-22]. Multimediální učebnice. Dostupné z WWW: http://147.251.65.2/ucebnice/dejiny/obsah.php.

Děkujeme za pozornost