Model AEOLIUS Josef Keder, ČHMÚ. 2 Modely pro studium lokálního vlivu dopravy Dosud málo rozšířeny Podmínky proudění vzduchu a šíření znečišťujícících.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
9 CELÁ ČÍSLA
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Josef Keder Hana Škáchová
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Jazyk vývojových diagramů
Josef Keder Hana Škáchová
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Dielektrická elektrotepelná zařízení
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
MNAI –cvika3 Základní simulace s BJT
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Soutěž pro dvě družstva
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Vývoj kvality ovzduší v České republice
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Jazyk vývojových diagramů
Referenční model ATEM České ekologické manažerské centrum Praha, 14. října 2010 Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav -
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Znečištění ovzduší na Ostravsko-Karvinsku v zimní sezóně
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Přednost početních operací
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Citlivostní analýza vybraných vstupů modelu AEOLIUS
EMEP Task Force on Measurements and Modelling
Propojení modelu AEOLIUS a GIS
Transkript prezentace:

Model AEOLIUS Josef Keder, ČHMÚ

2 Modely pro studium lokálního vlivu dopravy Dosud málo rozšířeny Podmínky proudění vzduchu a šíření znečišťujícících látek v městském prostředí určovány zejména charakterem městské zástavby Zvláště vysoké koncentrace v ulicích obklopených vysokými budovami – uliční kaňon

3 Schema proudění v kaňonu Vítr na úrovni střech budov pod určitým úhlem s podélnou osou ulice Mezi budovami se tvoří vír s horizontální osou Na úrovni vozovky směr větru opačný než je směr proudění na úrovni střech

4 Schema proudění v kaňonu

5 Znečišťující látky emitované dopravou zachyceny v pomalu cirkulujícím víru a pouze zvolna jsou vyplavovány z kaňonu ulice nad úroveň střech budov Koncentrace na návětrné straně nižší ve srovnání s koncentracemi na straně závětrné Klasické vlečkové gaussovské modely v těchto případech nevhodné

6 Rozložení koncentrace v kaňonu

7 Používané modely Operational Street Pollution Model (OSPM) (Hertel a Berkowitz,1991). Zabudován jako modul pro řešení uličních kaňonů do systému ADMS-Urban (Atmospheric Dispersion Modelling System), US EPA 1998 Jednoduchý modul pro uliční kaňon je součástí systému INDIC-AIRVIRO, instalován v ČHMÚ Praha a MÚ Ústí nad Labem SIRANE (Soulhac a kol., 2001), zdokonalení, nepoužívá předpoklad, že se jedná o ulici nekonečně dlouhou, umožňuje řešit pronikání znečištění do vedlejších ulic a situaci na křižovatkách.

8 Používané modely AEOLIUS (Assessing the Environment Of Locations In Urban Streets) Vyvinula Britská meteorologická služba (UKMO) na bázi rovnic Hertela a Berkowitze Model určen pro podporu rozhodování místních autorit a je dotažen do podoby kladoucí minimální nároky na uživatele Volně dostupný na internetových stránkách britské meteorologické služby

9 AEOLIUS - charakteristika Umožňuje počítat hodinové průměry koncentrací NO x, NO 2, CO, SO 2, PM 10, benzenu a 1,3-butadienu Verze „screen“ rovněž počítá 98 percentil koncentrací NO 2 a maximální osmihodinová koncentrace CO Vstupy a výstupy interaktivní („screen“) nebo fromou dávkových souborů (verze „full“)

10 AEOLIUS - principy

11 AEOLIUS - principy Výsledná koncentrace = bezprostřední příspěvek liniového zdroje + příspěvek zachycený v cirkulujícím víru Bezprostřední příspěvek – vlečkový model Reciruklační část – box model Zahrnuta turbulence produkovaná pohybem vozidel, tudíž k promíchávání dochází i za bezvětří Rovnice lze najít Berkowicz, R. (2000) OSPM - A parameterised street pollution model, Environmental Monitoring and Assessment, Volume 65, Issue 1/2, pp Berkowicz, R., Hertel, O., Larsen, S.E., Sřrensen, N.N. and Nielsen, M. (1997) Modelling traffic pollution in streets (report in PDF format, 850 kB) 5_OSPM/5_description/default_en.asp

12 AEOLIUS – struktura souborů 5 vstupních souborů v pevném formátu Řídicí soubor DATAFILE.DAT (název povinný) obsahuje zejména –názvy vstupních datových souborů –geometrii ulice –emisní faktory –zadání modelované látky –azimut receptorového bodu –délku modelovaného období

13 AEOLIUS – struktura souborů Další datové soubory (názvy volné) obsahují SMALLVPH.DAT –hodinové průměry frekvence malých vozidel v ulici LARGEVPH.DAT –hodinové průměry frekvence velkých vozidel v ulici SPEEDMPH.DAT –hodinové průměry rychlosti všech vozidel v ulici LEGE0595.DAT –meteorologické informace: rok, měsíc, den, hodinu, průměrný směr větru (ve stupních), teplotu (°C), tlak (hPa) a průměrnou rychlost větru v 10 m nad zemí (m/s), pro každou hodinu každého uvažovaného dne.

14 AEOLIUS – struktura souborů Výstupní soubor (název volný) POLL.DAT 1. rok (4 číslice) 2. měsíc (1 nebo 2 číslice; 1 = leden) 3. den (1 nebo 2 číslice) 4. den hodina dne (1 až 2 číslice; 0 = půlnoc, začátek dne; 23 = 11 pm, konec dne) 5. průměrný směr větru během hodiny (stupně) 6. rychlost větru na úrovni ulice (m/s) 7. rychlost větru na úrovni střechy (m/s) 8. celkové předpokládané koncentrace znečištění (ppb, pro CO: ppm a PM10:  g/m 3 ). Jestliže je NO 2 specifikováno jako sledovaná látka, potom celková koncentrace je udána v kategoriích: NO, NO 2 a NO x.

15 Struktura řídicího souboru Data file to run with FORTRAN program : AEOLIUSF.FOR Job description Test run for traffic using vehicles per hour (DRM 16/1/1997) Name of Pollution output file (12 character string) poll_mph.dat Pollutant under consideration (CO, NO2, O3, C6H6, SO2, PM10) NO2 Molecular weight of Pollutant e.g. CO (28.01), NO2 ( ), C6H6 ( ), SO2 (64.058), PM10 (0.0) Emission factor for small vehicles (g/km/vehicle) Emission factor for large vehicles (g/km/vehicle) 9.23 Background concentration of pollutant (ppb except CO:ppm and PM10:ug/m3) 0.0 Name of file containing MET data (12 character string) birm0595.dat Number of days to be modelled (max 31) 1 Name of file detailing frequency: Small Vehicles/hour (12 character string) smallvph.dat Name of file detailing frequency: Large Vehicles/hour (12 character string) largevph.dat Name of file detailing average speed (mph) of Vehicles (12 character string) speedmph.dat Compass bearing to receptor (degrees clockwise from north) from across street 0.0 Width of Street (m) 20.0 Average height of Street Buildings (m) 20.0 Average surface area of small vehicle (m*m) 4.0 Average surface area of large vehicle (m*m) 16.0 Effective height of release of pollutant (m) 2.0 Surface Roughness length (m) 0.6

16 Struktura souboru meteodat METEOROLOGICAL DATA FOR AEOLIUS:FULL VERSION STATION PRAHA KARLOV DCNN NUMBER 4446 YEAR MM DD HR DIR TEMP PRESS U

17 Struktura souboru dopravních dat (počty vozidel) LEGEROVA TRAFFIC COUNTS: LARGE VEHICLES/HOUR (AT HOUR ENDING 01 TO 24) SUN MON TUE WED THU FRI SAT

18 Struktura výstupního souboru AEOLIUSF Street Canyon Model Meteorological Office, Bracknell, Berkshire RG12 2SZ AEOLIUS FULL version 1.4 dated 05 March 1997 c Crown Copyright 1997 DATAFILE datafile.DAT HAS BEEN OPENED Test run for traffic using vehicles per hour (DRM 16/1/1997) Emission factor: Small= Large= Date of first entry: 1/ 5/1995 Input files:- birm0595.dat, smallvph.dat, largevph.dat, speedmph.dat Input data:- Pollutant: NO2, Molecular Weight: Number Days: 1, Surface Rough:.6 Backgrd Poll:.0, Receptor Bearing:.0 Street Height: 20.0, Street Width: 20.0 S.Area Car: 4.0, S.Area lorry: 16.0 Height Source: 2.0, Street Axis: 90.0 YY MM DD HR Wind Dirn U Street U Rooftop NO2 ppb NO ppb NOX ppb

19 Aplikace modelu Model je ve Spojeném království využíván místními autoritami, zodpovědnými za kvalitu ovzduší, pro přípravu zpráv o kvalitě ovzduší v sídelních celcích a k odhadu vývoje očekávaného znečištění z dopravy Ověření modelu na datech ze dvou britských měst provedl Buckland (1998).

20 Aplikace modelu v ČR Jako referenční model pro výpočet očekávaného znečištění z dopravy v městských oblastech, v jednotlivých ulicích Zatím bez rozsáhlejších praktických zkušeností Ověření modelu provedeno na datech nové „hot-spot“ stanice v Praha-Legerova ulice

21 Test pro hodinové hodnoty NO 2, CO a benzenu Testovací období – listopad 2003 Meteodata z blízké OBS Praha-Karlov Ověření modelu provedeno na datech nové „hot-spot“ stanice v Praha-Legerova ulice Údaje o intenzitě autoprovozu, složení dopravního proudu a denních a týdenních variacích těchto charakteristik převzaty z a Pro emisní faktory byly v této fázi použity hodnoty navržené v dokumentaci modelu

22 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (1) LátkaVychýleníFBFB25NMSECorrMGVGFA2 Oxid dusičitý Oxid uhelnatý Benzen Zvýrazněny hodnoty testovacích kritérií, splňujících limitní hodnoty

23 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (NO 2 )

24 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (NO 2 )

25 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (CO)

26 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (CO)

27 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (benzen)

28 Výsledky testu pro hodinové hodnoty (benzen)

29 Výsledky testu - shrnutí Model postihuje obecné rysy reálné časové řady a dobře odráží změny koncentrací v závislosti na meteorologických podmínkách. Model podceňuje měřené hodnoty u všech modelovaných látek. Možný důvod - ve všech případech použita nulová hodnota pozaďové koncentrace Modelové koncentrace omezeny shora, například špičkové koncentrace NO 2 nepřekročily hodnotu 100. Důsledek - výrazné podcenění vysokých koncentrací, dosud se nepodařilo objasnit příčinu.

30 Závěry Výhody – jednoduchý, snadná dostupnost, nenáročný na počítač V UK rozšířen a široce používán, viz například AIR QUALITY IN BRADFORD ON AVON A Report for the Air Quality Working Group of Bradford on Avon Preservation Trust Professor Bryan Harris, Materials Research Centre, Department of Engineering & Applied Science, University of Bath, August Nevýhody – „black box“, nejsou rovnice a zdrojový program, dokumentace strohá