Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa opakování
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Tepelná výměna prouděním
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Výpočet hmotnosti tělesa
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_12 Hustota látky
Účinnost el. práce Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2013 VY_32_INOVACE_FY_46 Dále metodika.
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Var a vypařování 2 příklady z praxe
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Hustota LC.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Měření fyzikálních veličin – Hustota
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Hustota.
Výpočet hustoty, práce s tabulkami
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výpočet hmotnosti, ze známe hustoty a objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Výpočet hmotnosti tělesa Hmotnost tělesa lze určit nejen vážením, ale také výpočtem, známe-li objem tělesa a hustotu látky, ze které těleso je. Vzorec.
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
ÚLOHY - HUSTOTA Seminář didaktiky fyziky 1 FY2MP_SDF1/01 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Určování hustoty látek Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Hustota-výpočet hustoty
Interaktivní procvičování hustoty
Hustota a její měření.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B31Fy6_Hustota 1
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
OBJEM Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_29.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Transkript prezentace:

Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012 VY_32_INOVACE_FY_15 Hustota Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012

Informace pro učitele: Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Vzdělávací obor : Fyzika Ročník : 6. Tematická oblast: Mechanika Klíčová slova : hustota, zjištění hustoty látky, převody jednotek Použité materiály: Metodický postup: Postupný průchod prezentací (35 min.) Žáci si během výkladu zapisují podtržený text a informace v rámečcích.

Co je těžší? Kilogram polystyrenu nebo kilogram železa? Hustota látky Co je těžší? Kilogram polystyrenu nebo kilogram železa?

= < mželeza …… mpolystyrenu Vželeza …… Vpolystyrenu kilogram železa kilogram pěnového polystyrenu místo teček doplňte < , > , = mželeza …… mpolystyrenu hmotnost = Vželeza …… Vpolystyrenu objem <

Hustota dané látky je určena podílem hmotnosti tělesa a jeho objemu. Hustota látky hliník 1 cm3 1 cm3 železo 2,7 g 7,8 g olovo měď 1 cm3 1 cm3 8,9 g 11,3 g Hustota dané látky je určena podílem hmotnosti tělesa a jeho objemu. Krychle z kterého materiálu bude nejtěžší? Která naopak nejlehčí? Budou mít tyto stejně velké krychle z různých látek také stejnou hmotnost?

Co je tedy ta hustota? jednotky : g / cm3 značka : ρ [čti ró] kg / m3 Hustota látky je rovna hmotnosti tělesa z této látky o jednotkovém objemu. Hustotu látky, ze které je zhotoveno nějaké těleso, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa dělíme jeho objemem. jednotky : g / cm3 kg / m3 značka : ρ [čti ró] lze tedy zapsat : ρ = m / V

Jednotky 1 g/cm3 = 1000 kg/m3 1 kg/m3 = 0,001 g/cm3 Už jsme si říkali, že jednotkou hustoty jsou g / cm3 . Napadají vás nějaké další jednotky? Připomenutí : hmotnost tělesa dělíme jeho objemem. V praxi se ještě setkáte s jednotkou hustoty kg / m3 . Jaký je mezi nimi vztah? Kolik kg /m3 je 1 g/cm3 ? 1 g/cm3 = 1000 kg/m3 1 kg/m3 = 0,001 g/cm3

Jaký je vztah mezi hmotností, objemem a hustotou ? Když si zakryjete značku veličiny, kterou chcete spočítat, hned vidíte správný vztah. m V ρ 1. zakryji značku, pro kterou chci zjistit vzorec 2. napíši si ji jako: značka = 3. za rovnítko sepíši vztah, který zůstal, tedy: V . ρ m = V . ρ V = m / ρ ρ = m / V

Jak zjistíme hustotu látky? Jedna možnost je změřit objem tělesa a jeho hmotnost. Dle vzorce ρ = m / V spočítáme hustotu. Má-li těleso hmotnost 800 gramů a jeho objem je 89 cm3. Jaká je hustota látky, z které je těleso vyrobeno? m = 800 g V = 89 cm3 V tabulkách jste našli hustotu 8,9 g/cm3 pro měď. ρ = ? ρ = m / V ρ = 800 / 89 ρ = 8,98 g / cm3 Druhá možnost je najít hustotu ve fyz. tabulkách. Zjistěte, o jakou látku se jednalo v předchozím příkladu.

Výpočet hustoty Jaká je hustota vody? Nejdříve změříme hmotnost prázdného odměrného válce. Do odměrného válce jsme nalili 1 litr vody. Opět zvážíme odměrný válec s vodou. Po odečtení hmotnosti plného odměrného válce od prázdného jsme zjistili, že hmotnost jednoho litru vody je jeden kilogram. ŘEŠENÍ: 1. napíšeme veličiny, které známe ze zadání. V = 1 l = 0, 001 m3 2. napíšeme veličiny, které chceme vypočítat m = 1 kg ρ = ? 3. zjistíme vzoreček, kterým spočítáme hmotnost 4. zkontrolujeme, jestli máme správné jednotky ρ = m / V 5. nejsou-li správné, převedeme je tak, aby byly ρ = 1 / 0,001 6. dosadíme do vzorečku 7. vypočítáme ρ = 1000 kg/m3 8. NEZAPOMENEME na JEDNOTKU Hustota vody je 1000 kg/m3. 9. napíšeme odpověď

Výpočet hmotnosti Betonový panel má objem 1,6 m3. Jaká je hmotnost betonového panelu? Víme, že hustota betonu je 2,1 g/cm3. ŘEŠENÍ: 1. napíšeme veličiny, které známe ze zadání V = 1,6 m3 2. napíšeme veličiny, které chceme vypočítat ρ = 2,1 g/cm3 = 2100 kg/m3 3. zjistíme vzoreček, kterým spočítáme hmotnost m = ? 4. zkontrolujeme, jestli máme stejné jednotky 5. nejsou-li stejné, převedeme je tak, aby byly m = V . ρ m = 1,6 . 2100 6. dosadíme do vzorečku m = 3400 kg 7. vypočítáme 8. NEZAPOMENEME na JEDNOTKU 9. napíšeme odpověď Betonový panel má hmotnost 3400 kg neboli 3,4 t.

Domácí úkol Jaký objem má Vaše tělo? Svou hmotnost znáte (kdo ne, tak se zváží :-D). Hustota lidského těla je 1050 kg/m3. Odpověď uveďte v litrech.