Náhoda, generátory náhodných čísel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Energie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Hraní s desetinnými čísly
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Sčítání a odčítání úhlů
Afrika – státy a hlavní města
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jak měřit transparentnost NNO?
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (2) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
VÝSTUPY Z UČENÍ – PREZENTACE VÝSTUPŮ PROJEKTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích INOVACE VÝSTUPŮ, OBSAHU A METOD BAKALÁŘSKÝCH PROGRAMŮ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_412_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
ROK 2010 ÚLOVKY Z REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva dle podklad ů J č ÚS.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Úkoly nejen pro holky.
NUMERACE V OBORU DO 100 1*10 2*10 3*10 4*10 5*10 6*10 7*10 8*10 9*10
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
Znaky dělitelnosti.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Vládnutí Svoboda a zodpovědnost (občanská společnost) proces vládou vybraný, jí vyžadovaný a uskutečňovaný síla vlády.
Náhoda, generátory náhodných čísel
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Transkript prezentace:

Náhoda, generátory náhodných čísel

Náhoda „Nic není náhoda“ aneb „Existuje náhoda nebo je vše předurčeno?“ „Náhoda je blbec“, „Nehoda není náhoda“ Náhoda = něco, co může ale nemusí nastat, přičemž existenci či neexistenci daného jevu „nelze“ ovlivnit.

Náhodný pokus, náhodný jev, náhodná veličina Náhodný pokus = pokus, jehož výsledek se od jednoho provedení pokusu k druhému (při stejných výchozích podmínkách) obecně mění (hod kostkou, mincí, …) Náhodný jev = výsledek náhodného pokusu (např. „jednička“ na kostce) Náhodná veličina = je definovaná, pokud přiřadíme náhodnému jevu jednoznačně nějaké číslo (náh.veličina X (počet ok na kostce) = x ; x=1, …, 6 )

Distribuční funkce Distribuční funkce F(x) = popisuje rozložení pravděpodobnosti mezi náhodné jevy - pro každý náhodný jev definována náhodná veličina X, která nabývá hodnot x F(x) = P(X < x)

F(x) … příklad – hod kostkou 1 5/6 2/3 1/2 1/3 1/6 1 2 3 4 5 6

Hustota pravděpodobnosti f(x) f(x) = dF(x) / dx … derivace spojité distribuční funkce F(x) Pro Normální rozdělení N(0,1):

Náhodná čísla Nezávislé hodnoty rovnoměrného rozdělení na intervalu (0,1) … R(0,1) R(0,1): f(x) = 1 pro x (0,1) jinak f(x) = 0 F(x) = 0 pro x  0 F(x) = x pro x (0,1) F(x) = 1 pro x  1 E(x) = 0.5 D(x) = 1/12

Generátory náhodných čísel Tabulky náhodných čísel Mechanické (kostka, mince, losovací zařízení) Fyzikální či chemické Aritmetické = výpočet  získáme pseudonáhodná čísla

Tabulka náhodných čísel Pro získání malého souboru náhodných čísel lze použít tabulky náhodných čísel. Tabulku náhodných čísel můžete najít jako přílohu mnohých učebnic statistiky. Takovou tabulku je možné převést do elektronické podoby a počítač by z ní načítal náhodná čísla. Příklad tabulky náhodných čísel: 68 33 95 60   74 94 50 63   90 96 37 32   29 64 79 98 66 14 80 97   36 56 41 42   21 85 72 43   54 70 24 30 53 64 83 20   18 28 01 03   14 72 35 83   92 25 41 06 51 30 27 07   52 58 14 78   08 91 57 16   68 77 12 73 44 48 87 57   84 79 95 32   47 26 35 19   50 14 75 73 87 30 96 19   86 59 32 00   81 73 70 91   92 67 34 75 58 76 73 83   31 55 63 53   66 64 55 20   53 67 76 03 19 46 61 57   86 93 35 27   28 29 68 00   47 47 98 96

Mechanické generátory Mezi lidmi nejvíce známé jsou zcela jistě generátory mechanické. Každý určitě  použil hrací kostku při hře nebo házel mincí. Tam, kde na výsledku hodně záleží, jsou pro účely losování zhotoveny speciální přístroje (např. pro  sázkové hry podniku SAZKA). Takové generátory jsou však pro simulaci na počítači sotva použitelné.

Aritmetické generátory Nejpoužívanějšími generátory pro účely počítačové simulace. Náhodná čísla se získávají tak, že číslo příští se vypočítá za pomoci určité aritmetické operace z čísla předchozího. Protože jde o výpočet. nikoliv o náhodu, lze čísla takto získaná označit pouze za čísla pseudonáhodná. Při vhodně zvolené aritmetické operaci se posloupnost vypočtených čísel po ověření testy náhodnosti jeví jako posloupnost opravdu náhodná. Generování náhodných čísel tedy spočívá v paradoxu, že náhoda může být vypočtena!

Kongruenční generátory (patří mezi generátory aritmetické) Lineární kongruenční generátory Smíšený xn+1 = a xn + c (mod m) Multiplikativní xn+1 = a xn (mod m) Aditivní, např. xn+1 = xn + xn-1 (mod m) mod = znamená funkci modulo, to jest zbytek po celočíselném dělení