Nemoci Sigmunda Freuda VY_32_INOVACE_1B13. Freud říkal, že pro zkoumání duševního života pacientů je nutné znát nejprve vlastní psychickou situaci, lékař.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
VY_32_INOVACE_1B14 Anna Freudová (1895 – 1982). Anglická představitelka psychoanalýzy, rakouského původu Poslední ze šesti dětí Marty a Sigmunda Freuda.
LES PRONOMS POSSESSIFS
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
Časové výrazy Les expressions temporelles
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
VY_32_INOVACE_9B20 SAVCI morfologie a anatomie
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
VY_32_INOVACE_9B11 KROUŽKOVCI morfologie a anatomie
VY_32_INOVACE_2B7. Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
VY_32_INOVACE_3C19 Gymnázium a SOŠ,Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Past Perfect.
Jaroslav Žák a Únor 1948 VY_32_INOVACE _1B18
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Příprava kyslíku – peroxidová střela VY_32_INOVACE_8A2.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
vznik kmitů, rezonance © 2012 VY_32_INOVACE_6C-14
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
LE LUXEMBOURG VY_32_INOVACE_5A12. CONTENU O INFORMATIONS GÉNÉRALES O LA GÉOGRAPHIE O LA POLITIQUE O LES SPÉCIALITÉS
VY_32_INOVACE_6B1 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplo, teplota- pozorování počasí Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
Reported speech Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3C18.
VY_32_INOVACE_6B-13 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Mechanické vlastnosti pevných látek Autor: Mgr. Miloš Boháč.
Grafické objekty v prezentaci Jana Vosáhlová VY_32_INOVACE_7C17.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř PaedDr. Miroslava Drahorádová ČASOVÁNÍ SLOVES TYPU МОЧЬ / ПОМОЧЬ VY_32_INOVACE_5C16.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Tabulátory, neboli zarážky VY_32_INOVACE_7C3. Definice Zarážka tabulátoru na vodorovném pravítku označuje, kam bude odsazen text nebo kde začne sloupec.
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Kouzelné písmo – motivační efektní experiment Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A12.
VY_32_INOVACE_8A7 Kyslík a hoření
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplotní roztažnost, dilatace materiálů Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2013 VY_32_INOVACE_6B20.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Hoření – motivační experiment Nehořlavý kapesník
VY_32_INOVACE_2C18 Emil Zátopek legenda atletiky.
ČÍSELNÉ ŘADY, SEZNAMY Tabulkové procesory 2 VY_32_INOVACE_7C9.
Barevnost sloučenin manganu
Vlastnosti kyseliny sírové Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A6.
VY_32_INOVACE_8A9 Příprava salmiaku
Transkript prezentace:

Nemoci Sigmunda Freuda VY_32_INOVACE_1B13

Freud říkal, že pro zkoumání duševního života pacientů je nutné znát nejprve vlastní psychickou situaci, lékař se sám stává pacientem – toto tvrzení bylo pro tradičně založené kolegy nepřijatelné Citace z dopisu příteli:“Hlavní pacient, který mě zaměstnává, jsem já sám“ Freudův osobní chorobopis ukazuje tělesná onemocnění i výskyt psychických poruch 1882 dignostikována lehká forma tyfu, o dva roky později ischias a prodělal neštovice – v té době musel pobývat v karanténě a dopisy, které psal své nevěstě, ukládal na radu svého lékaře na několik hodin do sušárny při vysoké teplotě

Trpěl častými migrénami, které narušovaly jeho práci Psychické poruchy – neurastenie (zavedl tento pojem), depresivní stavy,při kterých nemohl soustředit svoje myšlenky, kolísání nálad, úzkostné stavy – později se tento neurotický jev rozvinul do fóbie z cestování, především po železnici – (tento problém řešil tím, že čekal několik na nástupišti, aby nezmeškal vlak 1894 – nepravidelná srdeční činnost, záchvatové onemocnění typu angína pectoris – bohužel absencí elektrokardiografie nebyla jednotná diagnóza – souvislost viděna s psychickými problémy

Vážným problémem byla Freudova závislost na nikotinu a silný návyk kouření doutníků, kterého se nevzdal během intenzivních srdečních obtíží – citace z dopisu příteli lékaři z roku 1894:“ Od tvého zákazu jsem 7 týdnů nekouřil. Přes počáteční obtíže abstinence se situace zlepšila po 6 týdnech, ale nebyl jsem schopný práce,tak jsem porušil slib a začal opět kouřit. Od prvního doutníku jsem mohl opět pracovat…“ – Freud opakovaně ujišťoval, že bez kouření by nebyl schopen tvůrčí práce první chorobné změny v dutině ústní – bylo mu 61 let - objevil se otok patra, který Freud spojoval s nedostatkem nikotinu během války a jeho zmizení s opětovným zahájením kuřácké činnosti – (typické chování závislého člověka)

Jaro objevení nádoru na pravém předním oblouku patra – zákrok proveden pouze ambulantně v ordinaci ORL – zákrok nedostatečný, nutná další operace ozařování rentgenovými paprsky a lokálně použito radium – dnes víme, že u této formy rakoviny je ozařování neúspěšné Říjen další operace, při které byla odstraněna pravá horní čelist, část dolní čelisti, pravé horní patro, sliznice tváře a jazyka – tato rozsáhlá operace, kdy bylo odstraněna část kostí, si vyžádala monstrózní protézu – Freudovi způsobovala mnoho utrpení nemohl jíst, mluvit i kouřit bylo možné jen se značným úsilím a bolestmi – (otlaky, záněty), protéza se mohla vyjmout jen k čištění hrozilo smršťování tkáně v ústech a protéza by se nemohla opět nasadit Listopad 1923 – chirurgický zákrok, při kterém byly Freudovi podvázány chámovody – tehdy byla aktuální hypotéza, podle níž tento zákrok zvyšoval produkci mužských sexuálních hormonů ve varlatech - tím zpomalí proces stárnutí a tím zabrání projevům nemoci – na rakovinu se pohlíželo jako na důsledek stárnutí

Od roku 1929 absolvoval další operace – objevovala se další ložiska, která byla zhoubná a vyžadovala zákroky Spodní část jeho obličeje – nos, uši byly hypestetická-necitlivá, nefunkční – snížena funkce slyšení (šum) Freudovi bylo 80 let, musel podstoupit další operaci, opět použity rentgenové paprsky 1938 – komplikace – Freud nemohla otevřít ústa, vytvořilo se další ložisko, které se nacházelo uvnitř ústní a nosní dutiny a bylo obtížně dosažitelné při zákroku – tumor se dostal do nebezpečné blízkosti oční jamky Červen 1938 – Freud musí opustit Vídeň, odjezd do Londýna – během cesty srdeční obtíže a problémy s močovým měchýřem 8. září 1938 – nové bujení, poslední operace zdravotní stav se prudce zhoršoval

Jaro 1939 – další tumorózní otoky – chirurgické zákroky byly nemožné, proto byl Freud ozařován, ale byla to velká zátěž Bolesti byly nesnesitelné, potřeboval silnější dávky opiátů, které odmítal Morfium bylo pro něho posledním prostředkem, až se bude muset definitivně vzdát – měl domluvu s dr. Schurem, ošetřujícím lékařem, který mu aplikoval injekci s 0,02 gramy morfia – obvyklá dávka při přípravě narkózy, pacient usnul, dávka byla zopakována. 23. září 1939 časně ráno Sigmund Freud zemřel.

Zdroje: HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Vydání první Praha: Jiří Budka 1993 STONE, Irwing. Vášně mysli. Nakladatelství Dobleday & Company 1971 ISBN FÜRST, Maria. Psychologie. Votobia Olomouc 1997, ISBN

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: Vy_32_INOVACE_1B13 Jméno autora: M. Milerová Název práce: Nemoci Sigmunda Freuda Předmět: Psychologie Ročník: čtvrtý Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Rozšířit znalosti o životě Sigmunda Freuda Pomůcky: Počítač, dataprojektor,(active board) Poznámka: Materiál je určen pro bezplatné použití a pro potřeby výuky a další Edukace na všech typech školských zařízeních Využití tohoto materiálu podléhá autorskému zákonu Vytvořila Miroslava Milerová