ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace školství Šablona - název: III. Využiti ICT Číslo: III/2 Inovace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Socioekonomická geografie
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STAVBA ZEMĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Stavba a vznik Země Projevy života
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_022
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zelená revoluce Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Národy světa Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Planeta Země - Litosféra
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Socioekonomická geografie
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Periferní oblasti V Asie
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Socioekonomická geografie - opakování
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ Jan Dušek.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – sféry Země autor VM:Ondřej Vojáček.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
ÚVOD DO STUDIA GEOGRAFIE. GEOGRAFIE JAKO VĚDA GEOGRAFIE – slovo řeckého původu - v překladu do češtiny znamená POPIS ZEMĚ neboli ZEMĚPIS ( γεός geos pozemský,
Geografie Krajinná sféra
Charakteristika zeměpisu CR
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Fyzická geografie NÁZEV DUMu: Úvod do geografie POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 1 KÓD DUMu: JK_FYZ_GEO_01 DATUM TVORBY: 9.9.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Kvinta – DUM – výukový materiál provází žáky v rámci prvních hodin geografie na vyšším stupni gymnázia a přibližuje jim strukturu tohoto vědního oboru. METODICKÝ POKYN:

Geografie jako věda Jedna z nejstarších disciplín Eratosthénes z Kyrény – Geográfika – 2 př.n.l. Gé – země Grafein – psáti Kartografie – nauka o mapách nutnost znázornit ZP

Eratosthénova mapa světa (reprodukce z 19. století)

Geografie jako věda Počátek geografie – všechny poznatky o zemi Postupně zájem geografie vzrůstá a rozšiřuje se o nové aktuální otázky Regiony světa Popis obyvatelstva Hospodářství Atd.

Geografie jako věda Zúžení objektu studia geografie – krajinná sféra Změna rázu poznávání v geografii – věda poskytující vysvětlení jevů Změna zaměření a význam geografie – věda s praktickým zaměřením

Geografie jako věda - definice Geografie je věda, která se zabývá krajinnou sférou a zkoumá vzájemné vztahy mezi přírodním prostředím a lidskou společností v prostoru a čase Geografie leží na rozhraní přírodních, společenských a technických věd

Objekt geografie Planeta je složena z vrstev – geosfér!!! Litosféra - ZK a svrchní část ZP Atmosféra (troposféra) Hydrosféra Pedosféra Biosféra Fyzickogeografická sféra - přírodní (5) Socioekonomická sféra (společenskohospodářská) Složky FG a SE jsou vzájemně propojeny vazbami a tvoří jednotný systém nazvaný krajinná sféra KRAJINNÁ SFÉRA JE OBJEKTEM STUDIA GEOGRAFIE

Objekt geografie Krajinná sféra - rozpětí Ozonosféra – 25 km nad ZP Litosféra – její spodní hranice 100 – 300 km pod ZP

Objekt geografie

Geografické disciplíny Využívají poznatky z jiných vědních oborů Vznikají stále nové dílčí geograf. disc. Fyzická geografie Socioekonomická geografie Kartografické disciplíny Ostatní geografické vědy

Fyzická geografie Geomorfologie Klimatologie Meteorologie Hydrologie Oceánografie Pedologie Biogeografie Glaciologie Geokryologie

Socioekonomická geografie Geografie obyvatelstva Geografie sídel Geografie průmyslu Geografie zemědělství Geografie dopravy Geografie cestovního ruchu Geografie služeb

Kartografické disciplíny Tematická kartografie Matematická kartografie Kartometrie

Ostatní geografické vědy Regionální geografie Politická geografie Nauka o krajině Historická geografie Darfur refugee camp in Chad

Metody a význam geografie 2 zákl. přístupy (hlediska) Hledisko prostorovosti – prostorová struktura a organizace krajinné sféry Hledisko syntetičnosti – zkoumání vztahů mezi jednotlivými složkami KS Metody výzkumu krajinné sféry

Studuje aktuální stav KS a snaží se o prognózy jejího dalšího vývoje Např: Efektní a ekologické využívání KS Znehodnocování ŽP Studium a prognóza přírodních katastrof Nalezení opatření proti následkům Problematika počtu obyvatel atd. Erupce Mount St. Helens 1980

Dálkový průzkum Země DPZ Získává informace o geosférách, nebo Zemi s využitím přístrojů na družicích a letadlech Sběr dat na základě pozorování bez přímého kontaktu se studovanými objekty a jevy První umělá družice 1957 Družice Landsat 7 snímající Zemi

Dálkový průzkum Země DPZ Většinou oběh družic po kruhové dráze: Kruhová polární Kruhová rovníková Dráha šikmá Součástí DPZ je i fotogrammetrie – zpracování fotografií UARS 1

Dálkový průzkum Země DPZ Schopnost zobrazovat značné plochy Série snímků – časové řady – zkoumání změn v KS Možné i vertikální zkoumání KS Landsat-5

Použité zdroje a literatura Bičík, I. et al. (2001): Příroda a lidé Země. Praha: Nakladatelství ČGS. Kašparovský, K. (1999): Zeměpis I v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment. Internetové zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B http://antika.avonet.cz/upload.cs/1/105ba864_b_0_eratosthenes_s.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Landscape-sphere.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Land_ocean_ice_cloud_1024.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Livingston-Greenwich-map.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Darfur_refugee_camp_in_Chad.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MSH80_eruption_mount_st_helens_05-18-80.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Iridium_84_flare_20061120.png

Použité zdroje a literatura Obrazové materiály: BUNBURY, E.h.. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mappa_di_Eratostene.jpg KEMP, Jeremy. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pr%C5%AF%C5%99ez_Zem%C3%AD.png NASA/GODDARD SPACE FLIGHT CENTER. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Whole_world_-_land_and_oceans_12000.jpg SCHMITT, Harrison; EVANS, Ron. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg TDADAMEMD. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SolarSystem_OrdersOfMagnitude_Sun-Jupiter-Earth-Moon.jpg TROTH, Vladimir. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Landscape-sphere.jpg

Použité zdroje a literatura RODOLUCA88. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cono_de_Arita,_Salta._(Argentina).jpg YOSEMITE. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012. ] Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:JR-Maglev-MLX01-2.jpg L.L. IVANOV a kol. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Livingston-Greenwich-map.jpg KNOBIL, Mark a kol. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Darfur_refugee_camp_in_Chad.jpg POST, Austin a kol. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MSH80_eruption_mount_st_helens_05-18-80.jpg NASA a kol. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Landsat7sat.gif NASA/GSFC a kol. wikipedia [online]. [cit. 9.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:UARS_1.jpg