Věta usu - konstrukce trojúhelníku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce rovnoběžníků
Advertisements

Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Konstrukce trojúhelníku podle věty usu
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Konstrukce trojúhelníku
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.04 Věta usu
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Téma: Shodnost trojúhelníků
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělení desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Čtyřúhelníky Matematika – 7. ročník
Obrazce – obvod, obsah Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v.
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Věta sss - konstrukce trojúhelníku
Převody jednotek objemu
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Převody jednotek hmotnosti - 2
Převody jednotek obsahu
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Násobení desetinných čísel
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Symbolika Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Obrazce – výšky, vlastnosti Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Procenta 2 Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Konstrukce trojúhelníku
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Věta usu - konstrukce trojúhelníku Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Věta usu - konstrukce trojúhelníku Matematika – 7. ročník

Věta usu  ABC   DEF (usu) Dva trojúhelníky, které se shodují v 1 straně a obou úhlech k této straně přilehlých, jsou shodné. F C ε = 55o α = 40o β = 55o E δ= 40o A B 8,5 cm 8,5 cm D α  δ u AB  DE s β  ε u  ABC   DEF (usu)

Sestroj trojúhelník ABC, je-li dáno: c = 5 cm, α = 30°, β = 120°. Př. 1: Sestroj trojúhelník ABC, je-li dáno: c = 5 cm, α = 30°, β = 120°. β + γ = 150o 150o < 180°   lze sestrojit Y Rozbor C X β = 120° α = 30° A B c = 5 cm

Konstrukce Rozbor Postup 1. AB; |AB| = 5 cm 2.  BAX; | BAX| = 30° Y C X 1. AB; |AB| = 5 cm 2.  BAX; | BAX| = 30° α = 30° β = 120° 3.  ABY; | ABY| = 120° A c = 5 cm B 4. C; C  → AX  → BY Konstrukce 5.  ABC Y X C 1 řešení Zkontrolujeme, zda konstrukce odpovídá zadání a  vytáhneme silněji. A B

Narýsuj trojúhelník ABC, je-li dáno: a= 6,5 cm, β = 70o, γ = 40o. Př. 2: Narýsuj trojúhelník ABC, je-li dáno: a= 6,5 cm, β = 70o, γ = 40o. 40o + 70o = 110o 110o < 180°  lze sestrojit Rozbor Postup X Y A BC; BC = 6,5 cm CBX;  CBX = 70° BCY;  BCY = 40° A; A   BX   CY  ABC β = 70o γ = 40o B a = 6,5 cm C

Konstrukce Postup Rozbor BC; BC = 6,5 cm CBX;  CBX = 70° Y Postup A Rozbor BC; BC = 6,5 cm CBX;  CBX = 70° BCY;  BCY = 40° A; A   BX   CY  ABC β = 70o γ = 40o C B a = 6,5 cm Konstrukce X A 1 řešení Y B C

Př. 3: Narýsuj trojúhelník RST, je-li dáno: s = 72 mm, | TRS|= 40o, | RST|= 80o. | STR|= 180o – (40o + 80o) = 60o  lze sestrojit Rozbor Postup Y X S TR; TR = 72 mm TRX;  TRX = 40° RTY;  RTY = 60° S; S   RX   TY  RST 80o 60o 40o T s = 72 mm R

Konstrukce TR; TR = 72 mm TRX;  TRX = 40° RTY;  RTY = 60° S; S   RX   TY  RST S Postup Rozbor 80o 60o 40o T s = 72 mm R Konstrukce Y X S 1 řešení T R

Př. 4: Sestroj pravoúhlý trojúhelník ABC s přeponou c= 0,7 dm a jedním vnitřním úhlem β = 62o. Rozbor Postup α = 90o – 62o = 28o X AB; AB = 7 cm ABX;  ACX = 62° BAY;  BAY = 28° C; C   AY   BX  ABC C Y 90o α = 28o β = 62o A c = 7 cm B

Konstrukce AB; AB = 7 cm ABX;  ACX = 62° BAY;  BAY = 28° C; C   AY   BX  ABC AB; AB = 7 cm ABX;  ACX = 62° BAY;  BAY = 28° C; C   AY   BX  ABC C Y 90o α = 28o β = 62o A c = 7 cm B Konstrukce X C Y A B

Př. 5: Rozbor Postup TU; TU = 6,5 cm UTX;  UTX = 50° Narýsuj rovnoramenný trojúhelník TUV, který má základnu TU délky 6,5 cm a | TVU|= 80o. úhel při základně: (180o – 80o): 2 = 50o Rozbor Postup Y X V TU; TU = 6,5 cm UTX;  UTX = 50° TUY;  TUY = 50° V; V   TX   UY  TUV 80o 50o 50o T 6,5 cm U

Konstrukce TU; TU = 6,5 cm UTX;  UTX = 50° TUY;  TUY = 50° V; V   TX   UY  TUV V 80o 50o 50o T 6,5 cm U Konstrukce X Y V T U

Věta usu – konstrukce trojúhelníku – matematika 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office učebnice matematiky – geometrie pro 7. ročník Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)