75.1 Násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 75.1 Násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem Zopakuj si. Zapiš zlomky jako desetinná čísla. 2 10 = 0,2 60 10 = ____ 13 10 = ____ 58 10 = ____ 63 100 = ____ 140 100 = ____ Porovnej desetinná čísla <,>,= 3,3 ____ 3,9 7,15 ____ 7,70 2,65 ____ 2,9 4,2 ____ 8 6,7 ____ 7,6 21,53 ____ 22,19 5,70 ____ 5,7 9,35____ 9 Jan Ivan Jakub Leoš Jiří Sam nákup (Kč) 19,50 12,40 24,70 31,50 8,50 77,60 zaokrouhlení Autor: Mgr. Dana Krenková
75.2 Násobení desetinných čísel deseti Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 75.2 Násobení desetinných čísel deseti Pozoruj, co se stane s desetinnou čárkou. Násobíme-li desetinné číslo deseti, posuneme desetinnou čárku o 1 místo doprava. Bochník chleba stojí 26,50 Kč. Kolik Kč bude stát 10 takových bochníků? Jakubův krok je dlouhý 0,8 m. Kolik metrů ujde na 10 kroků? 26,50 . 10 = 265,0 = 265 0,8 . 10 = ______ Převádíme-li metry na decimetry, budeme počet metrů násobit / dělit deseti. Převádíme-li decimetry na centimetry, budeme počet decimetrů násobit / dělit deseti. m 6,3 3,5 8,12 0,73 6,0 dm dm 3,2 1,83 2,2 6,5 0,17 cm
75.3 Násobení desetinných čísel stem Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 75.3 Násobení desetinných čísel stem Pozoruj, co se stane s desetinnou čárkou. Násobíme-li desetinné číslo stem, posuneme desetinnou čárku o 2 místa doprava. Žvýkačka stojí 2,50 Kč. Kolik Kč bude stát 100 žvýkaček? Převádíme-li metry na centimetry, budeme počet metrů násobit / dělit stem. Převádíme-li hektolitry na litry, budeme počet hektolitrů násobit / dělit deseti. 2,50 . 100 = 250 Model letadla je dlouhý 0,5 m. Ve skutečnosti bylo letadlo stokrát větší. Kolik metrů měřilo ve skutečnosti? m 3,14 6,5 5,12 0,73 5,6 cm hl 6,35 3,7 8,82 7,0 0,56 l 0,50 (připíšeme nulu) . 100 = ______
75.4 Dělení desetinných čísel deseti Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 75.4 Dělení desetinných čísel deseti Pozoruj, co se stane s desetinnou čárkou. Dělíme-li desetinné číslo deseti, posuneme desetinnou čárku o 1 místo doleva. Za 10 stejných tužek platily děti 56 Kč. Kolik Kč stála jedna tužka? Za 10 obalů zaplatily děti 6,50 Kč. Kolik Kč stál jeden obal? 56,0 : 10 = 5,60 = 5,6 přirozené číslo zapíšeme jako desetinné 56 = 56,0 06,50 : 10 = 0,650 = 0,65 pomocná nula pro posun desetinné čárky m Vypočítej: : 10 :10 385
75.5 Dělení desetinných čísel stem Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 75.5 Dělení desetinných čísel stem Pozoruj, co se stane s desetinnou čárkou. Dělíme-li desetinné číslo stem, posuneme desetinnou čárku o 2 místa doleva. Do obchodu přivezli 150 kg jablek. Prodavačka je má rozdělit do 100 sáčků tak, aby měly stejnou hmotnost. Jaká bude hmotnost jablek v jednom sáčku? 150,0 : 100 = 1,500 = 1,5 přirozené číslo zapíšeme jako desetinné 150 = 150,0 x 17 430 0,6 8 7,2 5,23 stokrát menší než x
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 75.6 Procvičení Vynásob desetinná čísla deseti (stem), šipkou vyznač posunutí desetinné čárky. 2,15 . 10 = ______ 3,5 . 10 = ______ 4,56 . 100 = ______ 0,65 . 10 = ______ 21,6 . 10 = ______ 8,03 . 100 = ______ 3,80 . 10 = ______ 54,9 . 100 = ______ 7,9 . 100 = ______ Rozhodni, zda se jedná o dělení nebo násobení a doplň správně. 0,65 __ 10 = 6,5 4,7 __ 100 = 470 3,2 __ ___ = 32 7,6 __ 10 = 0,76 356 __ 100 = 3,57 5 __ ___ = 0,5 3,45 __ 10 = 34,5 0,25__ 100 = 25 64 __ ___ = 0,64 V jedné roli je 19,8 m látky. Do prodejny přivezli 10 rolí. Kolik metrů této látky dostali celkem?
75.7 CLIL Count: 1 kilogramme - 28,20 crowns Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 75.7 CLIL Count: 1 kilogramme - 28,20 crowns 10 kilogrammes - ____________ 1 kilogramme - 12,70 crowns 100 kilogrammes - ____________ 100 kilogrammes - 1 950 crowns 1 kilogramme - ____________
75.8 Test znalostí Který výsledek je správně? a) 2,6 . 10 = 0,26 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 75.8 Test znalostí Který výsledek je správně? a) 2,6 . 10 = 0,26 1,05 . 10 = 10,5 12,1 . 10 = 1,21 4,8 . 10 = 4,80 Převeď na uvedené jednotky. 45 dm = ? m 0,45 m 450 m 4,5 m 45,0 m Co je chybně? 5,45 . 100 = 545 1,02 . 100 = 102 0,3 . 100 = 300 3,51 . 100 = 351 Vypočítej. 689 : 10 : 10 = ? 0,689 689,0 6890 6,89 Správné odpovědi: b c d Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 75.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 5. ročník základních škol, 3. díl. Praha: Alter, 1998. Obrázky z databáze klipart.
75.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 75.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Násobení a dělení desetinného čísla deseti a stem Anotace Prezentace popisující postup při násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem.