„EU peníze středním školám“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přebohaté hodinky vévody z Berry
Advertisements

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
„EU peníze středním školám“
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Řazení textu Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Sloupcová sazba a oddíly
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Klávesnice pc Mgr. Jan Fojtík Hardware F_21.
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Vlajková výzdoba Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Knihtisk Johannes Gutenberg Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Z čeho se skládá písmeno
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
Systém mezinárodního standardního číslování ISBN, ISSN
Strahovský klášter Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
XII/2007 Gepro, spol. s r.o. Ing. Stanislav Tomeš Struktura výkresu - titulní strana Struktura výkresu WKOKEŠ.
Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
„EU peníze středním školám“
Obor: H/01 Kuchař-číšník
Bitmapa a pixel Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK233.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Formáty papíru Gramáž Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Jak napsat odbornou práci?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
EXCEL 2010 Popis prostředí – 2. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Korekturní značky 1. - úvod
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK238.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Jak se vaří knížka Určeno pro 1.stupeň ZŠ (po úpravě možno i 2.stupeň ZŠ)
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
EXCEL 2010 Zadávání jednoduchých číselných a textových hodnot.
EXCEL 2010 Zadávání jednoduchých číselných a textových hodnot 2. část.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
„EU peníze středním školám“
Vlastnosti stránky a tisk
Použití ozdobného písma (fontu)
„EU peníze středním školám“
Sémantické aspekty katalogizace XI. PhDr. Jiří Stodola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Uspořádání informačních zdrojů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
1 Důvody duplicitních záznamů v SK ČR Zuzana Hájková Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích
etail.htm?id= podle pravidel AACR2 -řešení popisné a inventární jednotky -chyby v evidenci a jejich řešení.
Minimální záznam pro Souborný katalog ČR staré tisky Tereza Paličková oddělení rukopisů a starých tisků NK ČR.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony Klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_.
TYPOGRAFIE Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Minimální záznam pro Souborný katalog ČR staré tisky
Jarmila Přibylová Národní knihovna ČR
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Pracovní list – předloha pro žáky Určen pro: 3. ročník.
Informační analýza a identifikace dokumentů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Duplicity v SK ČR aneb, Zase ty duplicity!
Transkript prezentace:

„EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Vznik tištěných dokumentů Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_34/10 Jméno autora Dana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Vznik tištěných dokumentů rukopis redaktoři sázecí stroje CIP, ISBN, ISSN, ISMN

Vznik dokumentu – knihy, článku… Autor má nějakou ideu (nápad)  smlouva mezi autorem a nakladatelstvím to ustanoví termín, do kterého mu autor předá hotový rukopis, rozsah textu a ostatní náležitosti. Rukopis - je textová předloha pro sazbu, dříve se psala psacím strojem (výjimečně rukou), dnes na počítači. Autor jej odevzdá v několika exemplářích. autorský rukopis napsaný na PC na formátu A4 na bílém papíře popsaný pouze po jedné straně, očíslované stránky tabulky a grafy jsou ve zvláštní očíslované příloze vše v deskách, název, jméno autora, počet stran

Redaktoři Vydavatelství předá obdržené rukopisy svým odborným pracovníkům – redaktorům, kteří je dál mohou rozeslat k odborným posudkům jednotlivým recenzentům. Redaktoři : - jazykový redaktor – kontrola gramatiky - odborný redaktor (lektor) – pomoc autorovi - technický redaktor – vzhled knihy -výtvarný redaktor -tiskárna - sloupcový obtah (korektor/ka), - zalomení do stran (meter/ka) - stránkový obtah

Redaktoři 2 Od nich se posudky předávají redakční radě, která na zasedání redakční rady rozhodne o vydání díla, redakční rada schvaluje rukopis Po schválení rukopisu k vydání se rukopis dostane do jazykové redakce, kde dojde ke stylistickým a gramatickým úpravám a ke schválení rukopisu Poté upravený rukopis přejímá technický redaktor, který jej připraví do tisku (určí typ písma, textu, druh papíru, úpravu titulního listu, připraví ilustrace v textu apod. ), technický redaktor určuje vzhled knihy. V této fázi je rukopis připraven pro tiskárnu.

Práce v tiskárně Zpracuje se v sazárně – sazeč zde vysází text na sázecím stroji, některé části textu se však ještě neobejdou bez ruční sazby, např. složité matematické nebo chemické vzorce, přidávají se ozdobné prvky. U nás se používají 2 typy sázecích strojů: řádkové – sázejí se a odlévají celé řádky, ze kterých se sestavuje sloupec sazby – jsou vhodné hlavně pro tisk novin a časopisů. písmenné: odlévají se jednotlivá písmena, která stroj rovná do řádků a sloupců . Používají se pro tisk knih (hlavně odborných)

Práce v tiskárně 2 korektury Z kovové sazby se vyhotoví obtah na papír a ke slovu přichází korektor. (velké archy) Korektura – je oprava tiskových nebo odborných chyb ještě před vytištěním dokumentu. Korektor vyznačí tiskové chyby pomocí korekturních znamének – každá značka má svůj význam a řídí se normou.

Práce v tiskárně 3 povolení k tisku Po korektuře následuje povolení k tisku, které se nazývá imprimatur – je to písemné schválení rukopisu k tisku a značí se zkratkou „impr“ nebo slovy „k tisku“ Udělením imprimatur končí možnost korektur. ( kniha je hotová a už do ní nikdo nemůže zasahovat)  inprimature – povolení k tisku 

Práce v tiskárně stránková sazba Stránková sazba se zakládá do tiskových forem po: 8 stránkách 16 stránkách 32 stránkách a tiskne se na tiskařské archy normalizovaných velikostí. Tiskařské archy se tisknou oboustranně a skládají se do složek. Aby byly složky seřazeny správně za sebou, označují se pomocnými znaky, tj. normou a signaturou. signet = značka nakladatelství

Práce v tiskárně norma a signatura Norma je uvedena na 1. straně každé složky v levém rohu. Je tvořena pořadovým číslem složky a pak buď zkratkou názvu publikace nebo jejím výrobním číslem. Na 3. stránce každé složky se opakuje číslo složky s hvězdičkou, to je signatura archu. Někdy jsou uvedeny norma : signatura nahrazovány grafickou normou ve hřbetu složky v podobě např. obdélníčků, které tvoří řadu, která se dá na první pohled kontrolovat, zda jsou složky správně řazeny.

CIP – Cataloguing in Publication = je to vzorový záznam identifikačního popisu (katalogizační záznam Národní knihovny ČR nachází se převážně v cizojazyčných knihách, ale stále častěji se objevuje i u nás většinou je umístěno buď na rubu titulního listu, výjimečně v tiráži pro české knihy je vytváří Národní knihovna ČR pozor – objevují se v něm chyby – tzn. nemůžeme ho při katalogizace slepě opsat – musíme údaje kontrolovat

CIP - ukázka

ISBN – International Standard Book Number = Mezinárodní standardní číslo knihy vznik v roce 1967 ve Velké Británii - přijato jako norma ISO 2108 systém ISBN řídí Mezinárodní agentura ISBN v Berlíně (stará se o kompletní agendu) Národní knihovna ČR – národní agentura pro Českou republiku u nás se přiděluje od r. 1989 v ČR - ČSN 010189 Mezinárodní standardní číslování knih (ISBN) – vychází z ISO 2108 systém ISBN je využíván - nakladateli, knižními distributory, knihkupci i knihovnami přesně identifikuje (určuje) každou knihu přiděluje se knižním publikacím každá kniha má své vlastní

Struktura ISBN ISBN má pevně danou strukturu z jednotlivých částí identifikátoru lze získat základní informace o původu knihy označení je složeno z částí proměnlivé délky rozdělených pomlčkami nebo mezerami před kódem se (povinně) uvádí označení ISBN do roku 2006 - původní deseticiferné ISBN (označované dnes jako ISBN-10) obsahuje čtyři skupiny, od roku 2007 - nové třináctimístné (ISBN-13) má na začátku skupinu navíc  978 - prefix ISBN-13 má nyní identickou strukturu jako čárový kód

prefix - ID skupiny – ID nakladatele – ID titulu – kontrolní číslo Struktura ISBN 2- 5 částí prefix - ID skupiny – ID nakladatele – ID titulu – kontrolní číslo 1. prefix 978 (u 10 ti místného ISBN tato část chybí) 2. identifikátor skupiny (u 10 ti místného jde o 1. část) - identifikátor území který popisuje zemi, případně zeměpisný či jazykový region. Tato část obsahuje jednu až pět cifer, významy přiděluje Mezinárodní agentura ISBN. Kódy 0 a 1 označují anglicky mluvící země, 2 francouzsky mluvící země, 3 němčinu 4 japonština 5 ruštinu 7 čínštinu atd., pro Česko a Slovensko se používá identifikátor 80. Identifikátor skupiny může mít až pět číslic, např. Bhútán má kód 99936. 3. identifikátor nakladatele – označuje konkrétního nakladatele, obsahuje 2-7 číslic 4. identifikátor titulu 5. kontrolní číslice – vždy jednomístná, který je připojen pro kontrolu platnosti ISBN čísla (zajišťuje, že pokud dojde např. k překlepu při zadávání, není nalezena zcela jiná kniha, ale je detekována chyba).

Národní agentura v NK spravuje databáze nakladatelů vznikne nové nakladatelství  dostane přidělené vlastní číslo ISBN pokud zanikne -> nakladatel je povinen to ohlásit agentuře a vrátit ISBN ISBN zaniklého nakladatelství je nepřenosné!! ISBN se nepřiděluje retrospektivně (zpětně) umístění ISBN v knize je stanoveno na rubu titulního listu v tiráži zadní strana obálky nebo na přebalu knihy každá vydaná kniha má své ISBN stejný titul v různých nakladatelstvích má různá ISBN každé nové vydání = nové ISBN vícesvazkové dílo: má společné ISBN + každý svazek má své vlastní ISBN

= Mezinárodní standardní číslo seriálu Struktura ISSN = Mezinárodní standardní číslo seriálu je jednoznačný osmiciferný identifikátor periodické publikace (noviny, časopisy, včetně těch vycházejících online). každé ISSN jednoznačné = reprezentuje jeden titul Mezinárodní centrum ISSN je mezivládní organizace založená roku 1974 na základě dohody mezi UNESCO a francouzskou vládou v Paříži Česká národní agentura je v STK v Praze (pražské Klementinum) u nás se uděluje od 70. let.

ISMN International Standard Music Numbering = Systém mezinárodního standardního číslování hudebnin podobná funkce jako ISBN, ale pro hudebniny (např. partitury) agentura v Berlíně, národní v NK v Praze první zemí, v níž byl zaveden, bylo Německo u nás od r. 1996 operní libreta, zpěvníky, texty k písním mají ISMN i ISBN naším vrcholným orgánem je Národní agentura ISMN v ČR pracující v Národní knihovně ČR knihy o hudbě mají ISBN!

odkazy: – naskenovaná ukázka CIP Čáp, Jan: Psychologie pro učitele, Portál 2007 ISBN 978-80-7376-273-7 obr. ISBN: Wikipedia http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EAN-13-ISBN-13.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/International_Standard_Book_Nu mber Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová