VY_32_INOVACE_9B20 SAVCI morfologie a anatomie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozklad dichromanu amonného
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
VY_32_INOVACE_9B11 KROUŽKOVCI morfologie a anatomie
SAVCI - charakteristika
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
VY_32_INOVACE_3C19 Gymnázium a SOŠ,Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Past Perfect.
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Příprava kyslíku – peroxidová střela VY_32_INOVACE_8A2.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
vznik kmitů, rezonance © 2012 VY_32_INOVACE_6C-14
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
VY_32_INOVACE_6B-13 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Mechanické vlastnosti pevných látek Autor: Mgr. Miloš Boháč.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Tabulátory, neboli zarážky VY_32_INOVACE_7C3. Definice Zarážka tabulátoru na vodorovném pravítku označuje, kam bude odsazen text nebo kde začne sloupec.
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Redoxní děje – rozklad manganistanu draselného
Kouzelné písmo – motivační efektní experiment Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A12.
VY_32_INOVACE_8A7 Kyslík a hoření
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
SAVCI.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Hoření – motivační experiment Nehořlavý kapesník
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Acidobazické indikátory
Vlastnosti dusičnanu sodného – efektní motivační experiment Hořící obrázek Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se společnými znaky třídy savců,
ČÍSELNÉ ŘADY, SEZNAMY Tabulkové procesory 2 VY_32_INOVACE_7C9.
Barevnost sloučenin manganu
VY_32_INOVACE_9A14 KVĚTNÍ VZOREC A KVĚTNÍ DIAGRAM
Vlastnosti kyseliny sírové Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A6.
VY_32_INOVACE_8A9 Příprava salmiaku
Model hasícího přístroje
SAVCI Největší rozvoj savců = TŘETIHORY (před 65 miliony let = éra savců Pronikali do všech ekosystémů Čtvrtohory = éra člověka.
SAVCI Mammalia.
Vlastnosti fenolftaleinu – efektní motivační experiment Amoniakální fontána Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Strunatci - pokožkové deriváty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie živočichů Datum vytvoření13.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
SAVCI - charakteristika
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_9B20 SAVCI morfologie a anatomie

1) Savci se vyvinuli počátkem _______ z ____ 2) Jejich největší rozvoj proběhl ve ________ 3) Teplota těla savců je __________ 4) Kůže obsahuje velké množství žláz: k ochlazování těla slouží žlázy ________, k promašťování ________, k dorozumívání __________ a k výživě mláďat ________

5) Procesem __________ kůže se na povrchu vytváří různé útvary: a) k tepelné izolaci slouží ________ tvořená chlupy. Chlupy kratší, jemnější s funkcí izolační se nazývají ________. Ty se dále rozlišují na ________ a __________. Chlupy delší, silnější, které určují zbarvení srsti, se nazývají ________. b) u šelem jsou na prstech vytvořené _______ c) u primátů jsou na prstech vytvořené ______

c) u kopytníků jsou na končetinách vytvořená _________ a na hlavě _______. d) u ježků, ježur a dikobrazů je tělo pokryto ___ d) tělo pásovců je kryto ______ 6) Podle způsobu našlapování na končetiny dělíme savce do 3 skupin: _______ - došlapují na špičky posledních prstových článků _______ - došlapují na prsty nebo na poslední články prstů _______ - došlapují na prsty nebo záprstní a zánártní kosti

7) Zuby jsou rozlišené na _______, ________, _______ a ________. 8) U šelem se poslední horní třenový zub a první dolní stolička přeměňují v ostré ______ 9) U některých savců je chrup neúplný. Mezera vzniklá vymizením některých zubů se nazývá __________ 10) Žaludek býložravých savců je složen ze 4 částí: ______, _______, ________ a _______ 11) Srdce se člení na ____ síně a __ komory. Z ____ komory vychází aorta směrem _____

ŘEŠENÍ 1) Savci se vyvinuli počátkem DRUHOHOR z PLAZŮ 2) Jejich největší rozvoj proběhl ve TŘETIHORÁCH 3) Teplota těla savců je STÁLÁ 4) Kůže obsahuje velké množství žláz: k ochlazování těla slouží žlázy POTNÍ, k promašťování MAZOVÉ, k dorozumívání PACHOVÉ a k výživě mláďat MLÉČNÉ

5) Procesem ROHOVATĚNÍ kůže se na povrchu vytváří různé útvary: a) k tepelné izolaci slouží SRST tvořená chlupy. Chlupy kratší, jemnější s funkcí izolační se nazývají PODSADA. Ty se dále rozlišují na OSINÍKY a VLNÍKY. Chlupy delší, silnější, které určují zbarvení srsti, se nazývají PESÍKY. b) u šelem jsou na prstech vytvořené DRÁPY c) u primátů jsou na prstech vytvořené NEHTY

c) u kopytníků jsou na končetinách vytvořená KOPYTA a na hlavě ROHY. d) u ježků, ježur a dikobrazů je tělo pokryto OSTNY d) tělo pásovců je kryto KRUNÝŘEM 6) Podle způsobu našlapování na končetiny dělíme savce do 3 skupin: KOPYTNÍCI - došlapují na špičky posledních prstových článků PRSTOCHODCI - došlapují na prsty nebo na poslední články prstů PLOSKOCHODCI - došlapují na prsty nebo záprstní a zánártní kosti

7) Zuby jsou rozlišené na ŘEZÁKY, ŠPIČÁKY, TŘENOVÉ a STOLIČKY. 8) U šelem se poslední horní třenový zub a první dolní stolička přeměňují v ostré TRHÁKY 9) U některých savců je chrup neúplný. Mezera vzniklá vymizením některých zubů se nazývá DIASTEMA 10) Žaludek býložravých savců je složen ze 4 částí: BACHOR, ČEPEC, KNIHA a SLÉZ 11) Srdce se člení na 2 síně a 2 komory. Z LEVÉ komory vychází aorta směrem DOLEVA

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_9B20 Jméno autora: Mgr. Kateřina Bajnárková Název práce: Savci – morfologie a anatomie Předmět: Biologie Ročník: 2. ročník čtyřletého gymnázia Časová dotace: 15 minut Vzdělávací cíl: zopakování poznatků týkajících se morfologie a anatomie třídy savci Pomůcky: prezentace vytvořená v programu Powerpoint, PC, dataprojektor Poznámka: - Inovace: využití výpočetní techniky při tvorbě a frontálním promítání otázek Datum vytvoření: 3.2.2012