Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.1 Výroba, obchod, služby Již v dávných dobách lidé pochopili, že když se budou věnovat jen jednomu druhu činnosti (místo aby dělali od všeho něco), vyrobí toho více (kvantita) a lépe (kvalita). Čím chceš být ty? Jaký obor tě zajímá? = dělba práce Autor: Mgr. Eva Zralá
DĚLBA PRÁCE = SPECIALIZACE Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.2 Co již víme o dělbě práce? Dělba práce se v průběhu vývoje lidské společnosti vyvíjela. DĚLBA PRÁCE = SPECIALIZACE mužské činnosti ženské činnosti cílem dělby práce: vyšší produktivita práce nižší náklady lepší technologické možnosti boj, lov, zpracování kovů sběr, příprava potravy zemědělství pastevectví řemesla obchod řemeslníci dělba práce: uvnitř rodiny uvnitř podniku ve státě mezi státy (např. v rámci EU) manufaktury výroba služby továrny
14.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? potřeby (v ekonomii) = pocit nedostatku, který si člověk (podnik, stát) uvědomuje, a usiluje o jeho překonání (uspokojení potřeby) statky = předměty záměrně používané k uspokojování lidských potřeb služby = užitečné činnosti, které jedni lidé provádějí pro druhé statky volné jsou volně k dispozici (např. denní světlo, vzduch) statky vzácné (ekonomické) jsou dostupné pouze v omezeném množství (např. ropa, elektřina) výrobní a nevýrobní odvětví výrobní faktory výsledkem činností je hmotný produkt = výrobek výsledkem činností je služba půda vzácný statek přírodní zdroje kapitál akumulované úspory (hmotného i nehmotného charakteru) práce lidská činnost, která přeměňuje přírodní zdroje v užitečné statky výsledkem použití pracovních sil je mzda výsledkem použití kapitálu je zisk nebo úrok
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.4 Co si řekneme nového? domácnosti její členové na trhu nakupují zboží (statky a služby), které potřebují ke svému životu zároveň nabízejí svou práci, aby si vydělali peníze potřebné k nákupům (zabezpečení potřeb) KOLOBĚH ZBOŽÍ A SLUŽEB konkrétní firma - pekárna S dělbou práce nezbytně souvisí nutnost obchodu. Specializovaní výrobci si vyměňují své výrobky a služby (buď přímo = výměnný obchod, nebo prostřednictvím peněz). firmy představitelé podniků či jednotliví podnikatelé nabízejí zboží a služby za účelem zisku nakupují vše, co k podnikání potřebují (suroviny, práci, stroje apod.)
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.5 Procvičení a příklady Musíme platit za výrobky a služby vždy v hotovosti? Znáš i jiné způsoby placení? Pojmenuj a rozliš výrobní a nevýrobní odvětví: Kterými výrobními faktory jsou tyto vstupy? činnost zedníka ropa stroje lekce konverzace od angličtináře automobily opracování polotovaru půda práce kapitál
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.6 Něco navíc pro šikovné Na základě příběhu znázorni jednoduchý koloběh zboží a služeb (znázorni vstupy a výstupy mezi jednotlivými subjekty), který funguje na tomto tichomořském ostrově. Samozřejmě předpokládejme, že se jedná o velmi zjednodušený obraz fungování ekonomiky! Pan White a jeho domorodí přátelé, manželé Johnsonovi, hospodaří na malém tichomořském ostrově jako jediní obyvatelé. Na ostrově působí dvě firmy: firma Waterfly, a. s., která dodává všem obyvatelům ostrova pitnou vodu, a firma X-Clothing, s.r.o., která pro všechny vyrábí oděvy. Pan White pracuje ve Waterfly, pan Johnson v X-Clothing. Paní Johnsonová občas nabízí panu Whiteovi k prodeji vypěstované potraviny a zároveň provozuje provizorní holičství. Vysvětli, co znamená, když se řekne: Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci.
Types of goods in economics Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics 14.7 CLIL (Goods and services) FACTORS OF PRODUCTION land labour capital goods zboží services služby Types of goods in economics
14.8 Test znalostí Cílem dělby práce je mimo jiné: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.8 Test znalostí Správné odpovědi: Cílem dělby práce je mimo jiné: a/ zvýšení výrobních nákladů b/ zvýšení nezaměstnanosti c/ prodloužení pracovní doby d/ zvýšení produktivity práce Mezi výrobní faktory nepatří: a/ výrobky b/ půda c/ práce d/ kapitál Mezi volné statky řadíme: a/ ropu b/ vzduch c/ elektřinu d/ potraviny Produkci nevýrobních odvětví nazýváme pojmem: a/ výrobky b/ statky c/ zboží d/ služby d b a
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.9 Použité zdroje, citace Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 8 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-393-0 slide 3 Skořepa Michal, Skořepová Eva: Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia - manuál pro učitele. 1.vydání, Praha, Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-40-1 slide 4 http://en.wikipedia.org/wiki/Good_%28economics%29 slide 7
14.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Výroba, obchod, služby, dělba práce, výrobní a nevýrobní odvětví, výrobní faktory Anotace Prezentace zabývající se vývojem dělby práce, výrobními a nevýrobními odvětvími, koloběhem zboží a služeb v ekonomice.