Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Podobnost Matematika – 9. ročník *.
Advertisements

* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.
I. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Užití Pythagorovy věty – 2. část
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
Kdo chce být milionářem ?
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
výpočet obvodu a obsahu
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Matematika a její využití v geografii
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Obvod a obsah čtverce a obdélníku
Vzdělávací obor: Matematika
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Poměr Výpočet vzdáleností
VY_42_INOVACE_396_MĚŘÍTKA MAP A PLÁNKŮ
Měřítko plánu a mapy Mgr. Petra Jelínková.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI15 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Matematika a její aplikace
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Kartografie – měřítko mapy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Měřítko plánu a mapy.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
DRUHY MAP.
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R15_ Test-měřítko TEMA: Matematika 7.
Převod skutečných velikostí do měřítka. Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_08_Měřítko mapy
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: 1. 2. 2012 Ročník: 7. Kód VM: 42_ INOVACE_1SMO41 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/21.2581 Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: 1. 2. 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor / předmět: Matematika a její aplikace / Matematika Tematický okruh: Číslo a proměnná Téma: Mapy, plány, měřítka Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

MAPY, PLÁNY, MĚŘÍTKA Trochu zeměpisu na začátek MAPA – vznikne zmenšením leteckých snímků krajiny DRUHY MAP – turistické, zeměpisné, vlastivědné, historické, automapy,… POUŽITÍ – slouží pro rychlou orientaci v terénu nebo získání informace o dané oblasti ŠKOLA Nástěnné mapy Atlasy (soubor map) Glóbus – zmenšený model Země BARVY NA MAPĚ – zelená, modrá, hnědá

MĚŘÍTKO Udává, kolikrát je 1 cm na mapě menší než skutečná vzdálenost Měříme vzdušnou vzdálenost Má vždy tvar 1:x Zdroj obrázku: mapy.cz Zdroj obrázku: mapy.cz

POUŽÍVANÁ MĚŘÍTKA - plány PLÁNY – zeměpisný obraz území do 100km2. Slouží k podrobnější orientaci. Měřítko Využití Přepočet 1:10 000 1:15 000 Plány měst a jejich částí 1cm = 100m 1cm = 150m 1:2 000 1:5 000 Katastrální plány 1cm = 20m 1cm = 50m 1:200 1:100 Podrobné plánky 1cm = 2m 1cm = 1m Zdroj obrázku: mapy.cz Zdroj obrázku: mapy.cz

POUŽÍVANÁ MĚŘÍTKA - mapy MAPY - zobrazují velká území nad 100km2 . Měřítko Využití Přepočet 1:100 000 Turistické mapy 1cm = 1km 1: 750 000 Automapa ČR 1cm =7,5 km 1:1 000 000 Mapa ČR v atlasu 1cm = 10 km Zdroje obrázků: http://www.mapcentrum.cz/produkt/autoatlas-ceska-republika-1-100-000-freytag-a-berndt-10749205/ http://www.bux.cz/knihy/79545-atlas-sveta-pro-cestovatele.html http://www.tlumacov.cz/kis/kis-mapy.php http://www.mapcentrum.cz/produkt/autoatlas-ceska-republika-1-100-000-freytag-a-berndt-10749205/ http://www.bux.cz/knihy/79545-atlas-sveta-pro-cestovatele.htmlL http://www.tlumacov.cz/kis/kis-mapy.phpP

POUŽÍVANÁ MĚŘÍTKA – technická dokumentace TECHNICKÁ DOKUMENTACE- v některých případech jsou součástky tak malé, že je nutné na technickém výkrese rozměry naopak zvětšit ! Měřítko Velikost zvětšení Přepočet 2 : 1 2 x zvětšeno oproti skutečnosti 2cm = 1 cm výkres skutečnost 5 : 1 5 x zvětšeno oproti skutečnosti 5cm = 1 cm Zdroj obrázku: http://www.etc-pruziny.cz/index.php?odkaz=formular Zdroj obrázku: http://www.etc-pruziny.cz/index.php?odkaz=formular

MATEMATIKA V matematice řešíme tři typy úloh: Zadáno měřítko mapy a velikost úsečky na mapě => určujeme skutečnou vzdálenost Zadáno měřítko a skutečná vzdálenost => určujeme délku úsečky na mapě Zadaná úsečka na mapě (neznáme měřítko) a skutečná vzdálenost v km => určujeme měřítko mapy

VZOROVÉ PŘÍKLADY 1. Měření skutečné vzdálenosti Zadání Na mapě s měřítkem 1: 800 000 je vzdálenost Hradec Králové – Jičín určena úsečkou o velikosti 4,5 cm. Jaká je skutečná vzdálenost mezi městy (km)? Řešení Máme měřítko 1: 800 000 1 cm na mapě … 800 000 cm = 8 km 4,5 cm ……… 4,5 x více, tedy 4,5 x 8 km = 36 km Nebo trojčlenkou 1 cm ………8 km 4,5 cm ……. x (km) X = 36 km Vzdálenost mezi oběma městy je 36 km.

VZOROVÉ PŘÍKLADY 2. Měření vzdálenosti na mapě Zadání Vzdálenost z Brna do Prahy je dle ukazatele 200 km. Urči délku úsečky, kterou je na mapě v měřítku 1: 2 500 000 zobrazena tato trasa. Řešení Máme měřítko 1: 2 500 000 1 cm na mapě … 2 500 000 cm = 25 km Zjistíme, kolikrát se vejde 25 k do 200 km, tedy 200 : 25 = 8 Nebo trojčlenkou 25 km ………1 cm 200 km ……. .. x (cm) x = 8 cm Vzdálenost je zobrazena úsečkou 8 cm.

VZOROVÉ PŘÍKLADY 3. Určení měřítka mapy Zadání 20 cm na mapě je ve skutečnosti 150 km. Urči měřítko dané mapy. Řešení 20 cm na mapě je ve skutečnosti 15 000 000 cm 20 : 15 000 000 || : 10 2 : 1 500 000 || : 2 1 : 750 000 => 1 cm na mapě je tedy 7,5 km Daná mapa má měřítko 1 : 750 000.

PROCVIČENÍ UČIVA

PROCVIČENÍ UČIVA – příklad 1 Zadání Mějme tři mapy s měřítky 1: 200 000 1:1 000 000 1:25 000 Kolik km představuje vždy jeden cm na mapě? Řešení 2 km 10 km 0,25 km => 250m

PROCVIČENÍ UČIVA – příklad 2 Zadání Žáci 9. třídy na cyklistickém kursu ujeli 84km. Na mapě tato trasa měří 21 cm. Urči měřítko mapy Řešení 84 km = 8 400 000 cm 8 400 000 cm ve skutečnosti je 21 cm na mapě Hledané měřítko dostaneme dělením skutečné velikosti velikostí na mapě, tedy 8 400 000 : 21 = 400 000 Měřítko mapy je tedy 1: 400 000 Zkouška – dle měřítka je 1cm = 4km. 21 cm je tedy 21x více, čili 84 km 

PROCVIČENÍ UČIVA – příklad 3 Zadání Na automapě ČR s měřítkem 1: 300 000 je vzdálenost Trutnov – Železný Brod vyznačena úsečkou délky 18cm. Urči skutečnou vzdálenost mezi městy Řešení Při měřítku 1: 300 000 je 1 cm = 3km 18 cm….. 18x více tedy 18 x 3 km = 54 km Vzdálenost z Trutnova do Železného Brodu je 54 km.

PROCVIČENÍ UČIVA – příklad 4 Zadání Vzdušná vzdálenost mezi dvěma městy je 27 km. Urči vzdálenost na mapě s měřítkem 1: 300 000 Řešení 1 cm na mapě odpovídá 3 km ve skutečnosti 27 km je 9 x více => vzdálenost na mapě bude také 9 x větší. 9 x 1 cm = 9 cm Velikost úsečky na mapě bude 9 cm. Nebo pomocí trojčlenky 3 km ……….. 1 cm 27 km ………... X (cm) tedy x = 9 cm Na mapě je vzdálenost reprezentována úsečkou 9 cm.

PROCVIČENÍ UČIVA – něco navíc Zadání Výměra pozemku na plánu s měřítkem 1: 400 je 40 cm2. Urči skutečnou plochu pozemku v arech. Řešení Při měřítku 1: 400 je 1 cm = 4 m 1 cm2 = 16 m2 (4x4) Pozemek má výměru 40 x větší, tedy 40 x 16 m2 40 x 16 m2 = 640 m2 => 6,4 aru Pozemek má plochu asi 6,4 aru.

METODIKA Prezentace slouží k motivačnímu úvodu kapitoly Mapy,plány, měřítka. Zdroje obrázků uvedeny u jednotlivých snímků. Snímek 2 až 5 je opakováním učiva zeměpisu ze 6. ročníku. Snímek číslo 6 upozorňuje na způsoby kreslení technických výkresů. Žáci znají z Pracovních činností. Snímek 7 až 10 prezentuje 3 typy řešení základních úloh. Výklad daného tématu řešen logicky, žáci ještě neumí trojčlenku. K PPT je vhodné se po probrání trojčlenky vrátit a ukázat jednodušší výpočet. Snímek 12 až 16 je možné využít k procvičení v dalším období, zadání písemné práce či zkoušení.. Zdroje obrázků jsou uvedeny v poznámkách jednotlivých snímků. Autorem všech částí M. Smolíková. Všechny příklady jsou doplněny řešením. Použitá literatura: Odvárko – Kadleček Matematika pro 7. ročník ZŠ, Prometheus 1998, 2. díl Běloun, sbírka příkladů – SPN 1984