NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM: 9., VZDĚL. OBOR, TÉMA: Český jazyk – literatura, Vývoj literatury ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4
Anotace určeno pro žáky 9. ročníku týká se vývoje literatury v 18. a 19. století (národním obrození) charakterizuje společenskou situaci zaměřuje se na dramatiky a divadelní hry
národní obrození puristé divadlo
český jazyk zažíval obtížné období čeština vytlačována němčinou česky se mluví na venkově odliv mozků – vzdělanci odešli do exilu konec 18. století – snaha o změnu – národní obrození Francie – nový myšlenkový směr – o s v í c e n s t v í důraz na význam vzdělání, rozvoj vědy ovlivněn i císař Josef II. – Toleranční patent pokusy čelit úpadku českého jazyka a kultury boj proti germanizaci
zapálení vlastenci – pokusy o nahrazení cizích slov tzv. „brusiči“ snažili se „vybrousit“ češtinu vytvářeli vlastní novotvary, často slova složená klavír = břinkotruhla kapesník = nosočistoplena kontrabas = hlubozník švagr = sestromuž naštěstí se tyto pokusy neujaly
mluvené slovo bylo pro široké vrstvy lidí divadlo mohlo oslovit i venkovské publikum kočovné divadelní společnosti Stavovské divadlo občas se hrálo česky založené na ochotnictví finanční závislost na úspěchu „Bouda“ postavili ho vlastenci, bylo dřevěné pravidelná česká představení
Matěj Kopecký loutkář, působil na venkově Václav Kliment Klicpera Divotvorný klobouk Hadrián z Římsů Rohovín Čtverrohý Josef Kajetán Tyl Fidlovačka (Kde domov můj?) Strakonický dudák Paličova dcera Kutnohorští havíři