Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 MAGMATISMUS Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 3. 2013 Cílový ročník: 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: GEOLOGIE Téma: MAGMATISMUS Metodický list/anotace: slouží k seznámení se sopečnou činností Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí, jak probíhá sopečná činnost, jaké je její využití Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let
Sopečná činnost = magmatismus Magma – poselství z hlubin ÚKOL 1: Jak se nazývá skupina hornin vznikající utuhnutím magmatu? Uveď příklady těchto hornin. Magma - žhavotekutá tavenina tvořená roztavenými silikáty (SiO2, Al2O3), oxidy Fe, Mg, Ca…., vodní parou a těkavými plyny (H2S) čedičové (vzniká ve srchním plášti) žulové (vzniká v kůře)
Láva – magma vylité na zemský povrch Pyroklastika – vulkanické bomby, lapilli, popel, prach (sypký materiál) Tuf – hornina vznikající zpevněním sypkého materiálu ÚKOL 2: Zjisti, co je to OBSIDIÁN a PEMZA?
Lávový proud u obce Mezina na Bruntálsku vybíhá z Venušiny sopky, je asi 1 km dlouhý a v čelní části téměř 700 m široký / bývalý čedičový lom
Co je vlastně sopka? Sopka = vulkán – místo výstupu magmatu na zemský povrch činné např. Popocatépetl (Mexiko)… vyhaslé např. Komorní hůrka… Typy sopek: * stratovulkány (smíšené s.), např. Popocatépetl… * štítová sopka, např. Mauna Kea (Havaj)… * sypaný kužel, např. Etna (Itálie)...
Sopečné oblasti: ve světě: Tichomoří (Havaj), Japonsko, Nový Zéland, Rusko, USA, Island, Itálie…… u nás: Doupovské hory, České středohoří, Trosky, Říp, Komorní Hůrka, Nízký Jeseník (Velký Roudný, Malý Roudný, Venušina sopka, Uhlířský vrch u BRUNTÁLU - obr.)
Stavba sopky Projevy výbuchu sopky: otřesy půdy, hučení, praskání, bahnotoky, přívalové deště, lávové a pyroklastické proudy, výrony sopečných plynů….. mrak sopečného popela kráter sopečný kužel komín magmatický krb
Průvodní jevy sopečné činnosti Vřídla horké prameny obsahující minerální látky lázně Karlovy Vary, Teplice, Janské Lázně gejzíry USA – Yellowstone, Island Výrony plynů a par (H2S, CO2, SO2, HCl, H2O ……) SOOS – přírodní rezervace u Chebu
Využití sopečné činnosti * zemědělství (úrodné půdy) * lázeňství (horké léčivé prameny) * naleziště drahokamů a těžba síry * zdroj tepelné energie (vytápění), výroba elektrické energie
Řešení úkolů: ÚKOL 1: Jak se nazývá skupina hornin vznikající utuhnutím magmatu? Uveď příklady těchto hornin. - horniny vyvřelé, např. žula, gabro, čedič, znělec…. ÚKOL 2: Zjisti, co je to OBSIDIÁN a PEMZA? OBSIDIÁN (sopečné sklo) je hornina nejčastěji černé barvy obsahující sloučeniny SiO2 . PEMZA je vyvřelá hornina pórovité textury světlé barvy, patří stejně jako obsidián k přírodní formě skla.
Použité zdroje: LITERATURA: Vališ, J., a kol. Přírodopis 8. 5.vydání, SPN, Praha 1989 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 – mineralogie a geologie se základy ekologie. 1. vydání, SPN, Praha 1998. ISBN 80-7235-044-7 Švecová, M., Matějka, D. Přírodopis 9 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. ISBN 978-80-7238-587-4 Foto, obrázky – zdroj vlastní
Děkuji vám za pozornost.