Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

HMYZ s proměnou nedokonalou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Energie uvnitř planety Země
SOPEČNÁ ČINNOST Mgr. Helena Tlapáková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Sopečná činnost a sopky v ČR
HORNINY.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MAGMA A SOPEČNÁ ČINNOST
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_1 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: VYVŘELÉ HORNINY
VYVŘELINY Mgr. Helena Tlapáková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VZNIK A VÝVOJ LITOSFÉRY Vnitřní geologické děje
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MAGMATISMUS.
ÚLOHA SOPEK PŘI FORMOVÁNÍ RELIÉFU ZEMĚ
Zemětřesení a sopečná činnost
Zemětřesení a vulkanismus
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Sopečné jevy.
Sopečná činnost Jan Dušek.
Vulkanismus je souhrn projevů vnitřní energie planety, který se projevuje sopečnou činností,zemětřesením, tepelnou metamorfózou či případně dalšími projevy,
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Trávící soustava - úvod
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výlevné vyvřelé horniny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
HORNINY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Sopečná činnost Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , leden.
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Sopečná činnost.
Horniny vyvřelé Geologie vypracovala: Mgr Monika Štrejbarová.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zemětřesení a sopečná činnost TÉMATICKÝ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VULKANISNUS SOPKY A ZEMĚTŘESENÍ Animace: SOPKY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
Digitální učební materiál:
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_09_Sopečná činnost
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
LITOSFÉRA sopečná činnost
SOPEČNÁ ČINNOST.
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 MAGMATISMUS Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 3. 2013 Cílový ročník: 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: GEOLOGIE Téma: MAGMATISMUS Metodický list/anotace: slouží k seznámení se sopečnou činností Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí, jak probíhá sopečná činnost, jaké je její využití Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let

Sopečná činnost = magmatismus Magma – poselství z hlubin ÚKOL 1: Jak se nazývá skupina hornin vznikající utuhnutím magmatu? Uveď příklady těchto hornin. Magma - žhavotekutá tavenina tvořená roztavenými silikáty (SiO2, Al2O3), oxidy Fe, Mg, Ca…., vodní parou a těkavými plyny (H2S) čedičové (vzniká ve srchním plášti) žulové (vzniká v kůře)

Láva – magma vylité na zemský povrch Pyroklastika – vulkanické bomby, lapilli, popel, prach (sypký materiál) Tuf – hornina vznikající zpevněním sypkého materiálu ÚKOL 2: Zjisti, co je to OBSIDIÁN a PEMZA?

Lávový proud u obce Mezina na Bruntálsku vybíhá z Venušiny sopky, je asi 1 km dlouhý a v čelní části téměř 700 m široký / bývalý čedičový lom

Co je vlastně sopka? Sopka = vulkán – místo výstupu magmatu na zemský povrch činné např. Popocatépetl (Mexiko)… vyhaslé např. Komorní hůrka… Typy sopek: * stratovulkány (smíšené s.), např. Popocatépetl… * štítová sopka, např. Mauna Kea (Havaj)… * sypaný kužel, např. Etna (Itálie)...

Sopečné oblasti: ve světě: Tichomoří (Havaj), Japonsko, Nový Zéland, Rusko, USA, Island, Itálie…… u nás: Doupovské hory, České středohoří, Trosky, Říp, Komorní Hůrka, Nízký Jeseník (Velký Roudný, Malý Roudný, Venušina sopka, Uhlířský vrch u BRUNTÁLU - obr.)

Stavba sopky Projevy výbuchu sopky: otřesy půdy, hučení, praskání, bahnotoky, přívalové deště, lávové a pyroklastické proudy, výrony sopečných plynů….. mrak sopečného popela kráter sopečný kužel komín magmatický krb

Průvodní jevy sopečné činnosti Vřídla horké prameny obsahující minerální látky lázně Karlovy Vary, Teplice, Janské Lázně gejzíry USA – Yellowstone, Island Výrony plynů a par (H2S, CO2, SO2, HCl, H2O ……) SOOS – přírodní rezervace u Chebu

Využití sopečné činnosti * zemědělství (úrodné půdy) * lázeňství (horké léčivé prameny) * naleziště drahokamů a těžba síry * zdroj tepelné energie (vytápění), výroba elektrické energie

Řešení úkolů: ÚKOL 1: Jak se nazývá skupina hornin vznikající utuhnutím magmatu? Uveď příklady těchto hornin. - horniny vyvřelé, např. žula, gabro, čedič, znělec…. ÚKOL 2: Zjisti, co je to OBSIDIÁN a PEMZA? OBSIDIÁN (sopečné sklo) je hornina nejčastěji černé barvy obsahující sloučeniny SiO2 . PEMZA je vyvřelá hornina pórovité textury světlé barvy, patří stejně jako obsidián k přírodní formě skla.

Použité zdroje: LITERATURA: Vališ, J., a kol. Přírodopis 8. 5.vydání, SPN, Praha 1989 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 – mineralogie a geologie se základy ekologie. 1. vydání, SPN, Praha 1998. ISBN 80-7235-044-7 Švecová, M., Matějka, D. Přírodopis 9 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. ISBN 978-80-7238-587-4 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.