Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_20 Sada DUMSlohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Rozhovor, omluva, vzkaz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo v digitálním archivu školy
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_03 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po B Anotace Prezentace.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Aj_03 Sada DUMAnglický jazyk Předmět Anglický jazyk Název materiáluOsobní zájmena čísla jednotného Anotace.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Zem8_13 Sada DUMZeměpis 8 PředmětZeměpis Název materiálu Státy jižní Evropy Anotace V prezentaci žák určuje.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D9_03 Sada DŮMDějepis 9 Předmět Dějepis Název materiáluČeskoslovenské legie Anotace Prezentace vysvětluje,
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D7_20 Sada DUMDějepis 7 PředmětDějepis Název materiáluKdo jsem? Anotace Prezentace formou soutěže prověří.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ8_12 Sada DUM Český jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiálu Číslovky (jak správně píšeme číslovky).
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ8_16 Sada DUMČeský jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiáluPřídavná jména – skloňování. Anotace V prezentaci.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_P8_03 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiálu Člověk – odlišnosti od ostatních savců Anotace.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_07 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po L Anotace Prezentace.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Zem8_10 Sada DUMZeměpis 8 PředmětZeměpis Název materiáluStáty západní Evropy Anotace V prezentaci žák určuje.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ6_06 Sada DUMČeský jazyk 6 PředmětČeský jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po S – opakování formou.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_LZ_01 Sada DUMLiterární žánry Předmět Český jazyk a literární výchova Název materiálu Balady Anotace V prezentaci.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_FY7_01 Sada DUM Fyzika 7 Předmět Fyzika Název materiálu Druhy pevných látek Anotace V prezentaci si žák procvičuje.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_14 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluPodstatná jména Anotace AutorMgr. Andrea.
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_10 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po M Anotace Prezentace.
Hospodářská domácí zvířata – savci – pracovní list
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Aj_12 Sada DUMAnglický jazyk Předmět Anglický jazyk Název materiáluPředložky on, in, under, over, next to.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Zem8_08 Sada DUMZeměpis 8 PředmětZeměpis Název materiáluStáty střední Evropy Anotace V prezentaci žák určuje.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_TVAR_04 Sada DUMTvarosloví Předmět Český jazyk Název materiáluPád podstatných jmen 3 Anotace Žáci v jednoduchých.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D9_06 Sada DŮMDějepis 9 Předmět Dějepis Název materiáluPřehled událostí Anotace Prezentací zopakuje.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ6_20 Sada DUMČeský jazyk 6 PředmětČeský jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po Z – význam vyjmenovaných.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_14 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiáluNásobení a dělení v oboru do 100 Anotace Žáci.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_ INOVACE_ ICT_06 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluMS Word - opakování Anotace Velké opakování AutorMgr.
Transkript prezentace:

Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_20 Sada DUMSlohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Rozhovor, omluva, vzkaz. Anotace Žák se v průběhu prezentace seznamuje s rozhovorem jako součástí publicistického žánru. Učí se vytvořit slušnou omluvu a jasně zformulovat vzkaz. Digitální učební materiál aktivuje žáka při této výuce. Autor Mgr. Iva Jakubcová JazykČeský jazyk Datum vytvoření Očekávaný výstup Žák dokáže zformulovat otázky jednoduchého rozhovoru s cílem získat potřebné informace, slušně se omluvit a napsat jasný a stručný vzkaz. Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Rozhovor, vzkaz, omluva, novinář. Druh učebního materiálu Prezentace. Cílová skupinaŽák na 2. stupni speciální školy Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/

ROZHOVOR, OMLUVA, VZKAZ

Přečti si oba dva rozhovory:  Nazdárek, kámo, kam se valíš? Zase budeš dělat fráju na koupálku?  Čágo, zalez do bažin nebo pojď se mnou!  Dobrý den, pane učiteli. Jak se máte?  Ahoj, Kájo, já se mám výborně a co ty? Jak se ti líbí na učilišti ?  Ale jo, docela to jde! Zatím mám i slušné známky!  Tak to je dobře! Tak ať se ti daří! Na shledanou!  Na shledanou! PŘEMÝŠLEJ Kde asi proběhly tyto rozhovory? V jakém vztahu jsou ti, kteří se potkali? Myslíš, že mezi slušnými lidmi existují nějaká pravidla, která by měli při rozhovoru dodržovat?

Slušný člověk by měl dbát nejen na to, co povídá, ale i jak to říká! Nejvíc nepřátel si člověk nadělá řečmi ( drbáním) a pomluvami, ale také vychloubáním a hrubými slovy! Ke slovu bychom měli pustit také ostatní! Nikdo nemá patent na rozum! PŘEMÝŠLEJ! O čem se budeš bavit s kamarády : na výletě? na diskotéce? na sportovních závodech?

Zkus roztřídit, co je správné a co ne: SPRÁVNÉNESPRÁVNÉ Pozdravit! Skákat někomu do řeči! Pustit ke slovu i ostatní! Hádat se! Být sprostý! Všímat si, co tomu říkají ostatní! Pomlouvat! Upoutávat pozornost za každou cenu! Rozloučit se!

Řešení:: SPRÁVNÉNESPRÁVNÉ Pozdravit! Skákat někomu do řeči! Pustit ke slovu i ostatní! Hádat se! Být sprostý! Všímat si, co tomu říkají ostatní! Pomlouvat! Upoutávat pozornost za každou cenu! Rozloučit se!

Novináři používají tzv. INTERVIEW (čti intervjů), což je vlastně rozhovor, kdy novinář se ptá, určuje otázky, témata. Takové rozhovory bývají obvykle vedeny se známými a zajímavými lidmi. S kým například? s politiky s herci se sportovci se zpěváky ale také s vědci, spisovateli, tanečníky, zajímavými lidmi…

Např. ukázka otázek z rozhovoru s hercem J. Langmajerem v časopise Květy:  Jaký byl Váš návrat do divadla po tak dlouhé době?  Jak se dostáváte zpátky do kondice?  Jaké je to být doma pro někoho, kdo normálně hraje 9 představení týdně?  Vrátí se do „Ordinace v růžové zahradě“ Váš primář Hruška?  Léto strávíte pracovně ve Švandově divadle? ……………..

Každý člověk by měl také umět přiznat svoji chybu a omluvit se! Komu ses někdy omlouval(a)? Omluvil se někdy někdo tobě? Za co? Vyber si jednu z následujících situací a připrav si omluvu. Zapomněl jsi napsat domácí úkol. Nedíval ses na cestu a do někoho jsi strčil. Vylil(a) jsi čaj na ubrus. Přišel jsi domů o hodinu později, než bylo domluveno.

= krátká zpráva po někom poslaná. Může mít formu písemnou nebo být mluvená. Zkus sestavit vzkaz alespoň z některých těchto slov ( dej slova do správného tvaru): Kino, Petr, Vážená paní učitelko, půl chleba, v 18 hodin, omluvit, koupit, Jano, prosím, Milan, čekat, po nemoci, máma  Napiš krátký vzkaz trenérovi, že jsi po nemoci a nepřijdeš na trénink.

-Časopis Květy 19/2011 -O. Hausenblas – Čeština pro učně, Fortuna1993 -Obrázky Klipart Vlastní tvorba