Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_20 Sada DUMSlohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Rozhovor, omluva, vzkaz. Anotace Žák se v průběhu prezentace seznamuje s rozhovorem jako součástí publicistického žánru. Učí se vytvořit slušnou omluvu a jasně zformulovat vzkaz. Digitální učební materiál aktivuje žáka při této výuce. Autor Mgr. Iva Jakubcová JazykČeský jazyk Datum vytvoření Očekávaný výstup Žák dokáže zformulovat otázky jednoduchého rozhovoru s cílem získat potřebné informace, slušně se omluvit a napsat jasný a stručný vzkaz. Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Rozhovor, vzkaz, omluva, novinář. Druh učebního materiálu Prezentace. Cílová skupinaŽák na 2. stupni speciální školy Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ROZHOVOR, OMLUVA, VZKAZ
Přečti si oba dva rozhovory: Nazdárek, kámo, kam se valíš? Zase budeš dělat fráju na koupálku? Čágo, zalez do bažin nebo pojď se mnou! Dobrý den, pane učiteli. Jak se máte? Ahoj, Kájo, já se mám výborně a co ty? Jak se ti líbí na učilišti ? Ale jo, docela to jde! Zatím mám i slušné známky! Tak to je dobře! Tak ať se ti daří! Na shledanou! Na shledanou! PŘEMÝŠLEJ Kde asi proběhly tyto rozhovory? V jakém vztahu jsou ti, kteří se potkali? Myslíš, že mezi slušnými lidmi existují nějaká pravidla, která by měli při rozhovoru dodržovat?
Slušný člověk by měl dbát nejen na to, co povídá, ale i jak to říká! Nejvíc nepřátel si člověk nadělá řečmi ( drbáním) a pomluvami, ale také vychloubáním a hrubými slovy! Ke slovu bychom měli pustit také ostatní! Nikdo nemá patent na rozum! PŘEMÝŠLEJ! O čem se budeš bavit s kamarády : na výletě? na diskotéce? na sportovních závodech?
Zkus roztřídit, co je správné a co ne: SPRÁVNÉNESPRÁVNÉ Pozdravit! Skákat někomu do řeči! Pustit ke slovu i ostatní! Hádat se! Být sprostý! Všímat si, co tomu říkají ostatní! Pomlouvat! Upoutávat pozornost za každou cenu! Rozloučit se!
Řešení:: SPRÁVNÉNESPRÁVNÉ Pozdravit! Skákat někomu do řeči! Pustit ke slovu i ostatní! Hádat se! Být sprostý! Všímat si, co tomu říkají ostatní! Pomlouvat! Upoutávat pozornost za každou cenu! Rozloučit se!
Novináři používají tzv. INTERVIEW (čti intervjů), což je vlastně rozhovor, kdy novinář se ptá, určuje otázky, témata. Takové rozhovory bývají obvykle vedeny se známými a zajímavými lidmi. S kým například? s politiky s herci se sportovci se zpěváky ale také s vědci, spisovateli, tanečníky, zajímavými lidmi…
Např. ukázka otázek z rozhovoru s hercem J. Langmajerem v časopise Květy: Jaký byl Váš návrat do divadla po tak dlouhé době? Jak se dostáváte zpátky do kondice? Jaké je to být doma pro někoho, kdo normálně hraje 9 představení týdně? Vrátí se do „Ordinace v růžové zahradě“ Váš primář Hruška? Léto strávíte pracovně ve Švandově divadle? ……………..
Každý člověk by měl také umět přiznat svoji chybu a omluvit se! Komu ses někdy omlouval(a)? Omluvil se někdy někdo tobě? Za co? Vyber si jednu z následujících situací a připrav si omluvu. Zapomněl jsi napsat domácí úkol. Nedíval ses na cestu a do někoho jsi strčil. Vylil(a) jsi čaj na ubrus. Přišel jsi domů o hodinu později, než bylo domluveno.
= krátká zpráva po někom poslaná. Může mít formu písemnou nebo být mluvená. Zkus sestavit vzkaz alespoň z některých těchto slov ( dej slova do správného tvaru): Kino, Petr, Vážená paní učitelko, půl chleba, v 18 hodin, omluvit, koupit, Jano, prosím, Milan, čekat, po nemoci, máma Napiš krátký vzkaz trenérovi, že jsi po nemoci a nepřijdeš na trénink.
-Časopis Květy 19/2011 -O. Hausenblas – Čeština pro učně, Fortuna1993 -Obrázky Klipart Vlastní tvorba