Psychomotorický vývoj a jeho poruchy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK PODPOŘIT SPRÁVNÝ VÝVOJ NOVOROZENCE A DÍTĚTE - PŘÍPADNÁ TERAPIE VOJTOVOU METODOU (Mgr. Janetzky Vanda)
Advertisements

RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života
Nitroděložní vývoj Prenatální období (před narozením) od oplodnění vajíčka do narození – 10 lunárních měsíců tj. 280 dní Prenatální pohyby plodu:
Kleine – Levinův syndrom
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Veronika Smutná 2. Ročník MBB, PřF UP Olomouc
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
DĚDIČNÉ CHOROBY.
Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Fetální období.
Narušená komunikační schopnost
Hodnocení novorozence
Opakování - vývoj jedince
Komunikace s dětským pacientem
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
Downův a Edwardsův syndrom
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Teratogenní faktory - vliv na vývoj plodu
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
DMO Olga Bürgerová.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
osob s mentálním postižením
Mozečkové syndromy neo- a paleocerebelární, příznaky, vyšetření
Pediatrie - dětské lékařství
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
Vývoj schopností a dovedností u dítěte
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
GENETICKÉ VADY.
Pediatrie - dětské lékařství
Ošetřování dítěte s Downovou chorobou
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
EDWARDSŮV SYNDROM Adam Dziacky Anna Chrienová Markéta Chytilová
KINEZIOLOGIE SPORTOVNÍ GYMNASTIKA
DMO dětská mozková obrna
Z. Bednařík, I. Belancová, M. Bendová, A. Bilek, M. Bobošová, K
Syndrom Patau Vypracovali: Radek Bárta Jakub Rouchal
Syndrom Patau Pavol Rendek, Markéta Couralová, Veronika Tomášková, Lucie Moťková, Alžběta Moravová Skupina 16 - pediatři.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Edwardsův syndrom trisomie 18
DMO (dětská mozková obrna)
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychomotorický vývoj a jeho poruchy

Principy posuzování PMV Ff. kulturní, sociální, rodinné, genetická predispozice důležitá anamnéza, fyzikální a vývojové vyšetření (vrozené vady, obvod hlavy, tonus, reflexy) C.E.Hunt,Sudden infant Death Syndrome and Other Causes

Hodnocení PMV spontánní chování, pozornost, soustředění, informace rodičů, dosažení vývojových milníků, způsob hry, udržování čistoty, samostatnost

Hodnocení motoriky novorozenec- pánev výš, kolena pod břichem, novorozenecké reflexy 1.měs.- otáčení hlavy na stranu, chvíli udrží hlavu v rovině s tělem 3.měs. pase koně, hlava nad úrovní těla 6.měs. jistá kontrola hlavy ve všech polohách, sedí s oporou, na břiše váha na rukách, natažené paže, spontánně zvedá hlavu, z polohy na břiše na záda

Hodnocení motorického vývoje 7.měs. z polohy na zádech na břicho, odráží se 9.měs. sedí bez opory, plazí se, válí se, přitahuje se do stoje 10.měs. leze 11.měs. pivotuje, chodí s držením za obě ruce 12.měs. stoj s oporou, chodí za 1 ruku 18.měs. jistá chůze, shýbá se pro předměty, skáče snožmo, hází míč 2 roky běhá, chodí po schodech- nestřídá nohy, kope do míče, dřep

Hodnocení motorického vývoje 3 roky střídá nohy při chůzi po schodech s oporou, krátce stojí na 1 noze 4 roky střídá nohy při samostatné chůzi po schodech 5 let stojí na jedné noze min. 5s

Hodnocení sociálního vývoje a jemné motoriky 1.měs. fixuje předměty v zorném poli 4-6 týdnů usmívá se na matku 3.měs. otevírá dlań, hraje si s prsty, otáčí hlavu za zvukem, drží chrastítko, spontánně se usmívá 6.měs. ulnární úchop celou dlaní, podává si kostku z jedné ruky do druhé, radost z pozornosti 9.měs. klešťový úchop, souhra ruka-oko-noha, bojí se cizích lidí

Hodnocení sociálního vývoje a jemné motoriky 10.měs. mává, pomáhá při oblékání 12.měs. třese a hází předměty, náklonnost blízké osobě 15.měs. zouvá se, krmí se, pije z hrnku, staví věž ze dvou kostek 18.měs. schovává předměty, přes den suchý, jí lžící, sundavá si rukavice, ponožky, rozepíná zip, otáčí stránky, imituje čáru

Hodnocení sociálního vývoje a jemné motoriky 2 roky paralelní hra, v noci suchý, imituje vertikální čáru, věž ze 6 kostek, pozná 5 obrázků, vyjmenuje 3, brání svůj majetek 3 roky hra na role, skupinová hra, imituje křížek, kruh, svléká se a obléká, kromě tkaniček, staví most z kostek, přiřadí barvy, dělí se s ostatními 4 roky postaví bránu, překreslí vláček, spolupracuje 5 let pravidla hry

Hodnocení vývoje řeči 1 měs. vzdychání 3.měs. spontánní vokalizace 6.měs. na oslovení odpovídá hláskami 9.měs. řetězce slabik 12.měs. první slova, imituje zvuk řeči 18.měs. používá kolem 5 slov 2 roky 20 slov, rozumí jednoduché výzvě 3 roky věty, podst. jména, číslo, 200 slov 4 roky vypravuje, hovoří s ostatními 5 let 2000 slov, dobrá výslovnost

Příčiny poruch PMV myelinizace dozrává do dospívání prenatální- onemocnění matky (viróza, ozáření, abúzus, chronické onemocnění), poruchy placenty, anomálie dělohy, onemocnění plodu- genetické syndromy, metabolické vady, extrémní nezralost, dysplázie perinatální- HIE, adnátní infekce, aspirace mekonia, hypoglykémie, hyperbilirubinémie, porodní poranění

Příčiny poruch PMV postnatální- metabolické (hypoglykémie), infekce (purulentní meningitida), úrazy, otravy, zanedbávání- citová deprivace, malnutrice, týrání Vyšetření: A, fyzikální vyš.- mikrocefalie, dysmorfismy, metabolický screening, genetika, EEG, zobrazení CNS

Časné symptomy Svalový tonus Stranově rozdílné držení těla a pohyb Změny excitability Změny spontánní motility Perzistující typ držení a pohybu

Těžká mentální retardace Příčiny- chromosomální, genetické syndromy (fragilní X, transkripční faktory), poruchy vývoje CNS, DPM, kongenitální infekce (TORCH), toxické l., familiální, perinatální příčiny, postnatální Prevalence 0.3-0.5% Manifestace-novor.: dysmorfismy, dysfce 2-4m: interakce s okolím, smysly 6-18m: hrubá motorika 2-3 roky: řeč 3-5 let: chování, jemná motorika >5 let: problémy ve škole

Dif.dg. mentální retardace - Vyrovnaný deficit soc., motor., kognitivních a adaptivních dovedností Poruchy smyslů Poruchy komunikace Těžko kontrolovatelné záchvaty Progresivní neurologické poruchy (neurodegenerativní onemocnění) Autismus (stereotypy, automatismy, perseverace) DMO

DMO Chronická porucha motoriky, 2/1000 Prenatální ff., nedonošenci-PVL obtížné sání a polykání v novorozeneckém období a) spastická forma- relativní nehybnost, sevřené pěsti, nedrží hlavu, hyperreflexie, extenční plantární odpověď, myoklonus, nadměrný extenzorový tonus, spasticky sahá po předmětu, chůze na špičkách Spast. hemiparéza, diplegie, tetraparéza

DMO b) extrapyramidová forma- kojenci hypotonie, chybí kontrola hlavy, dystonie, mimovolní pohyby Ataktická forma- ovlivněno držení těla a kontrola pohybu

Down syndrom Incidence 1/600-800 95% trisomie, 5% translokace Hypotonie, plochý obličej, epikanty, mentální a růstová retardace, dysplastická pánev, srdeční vady, opičí rýha, široké a krátké ruce, hypoplázie středního článku malíčku, střevní atrézie, gotické patro V tripple testu snížený AFP a estriol a zvýšený hCG

Fetální alkoholový syndrom Prevalence 0,2-1,5/1000 Dysmorfické rysy, růstová retardace, abnormality CNS

Řešení poruch PMV Multidisciplinární team rehabilitační a stimulační techniky- Vojtova metoda- aktivační systém reflexní lokomoce komplexní péče o celou rodinu