65.1 Pamětné dělení se zbytkem Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.1 Pamětné dělení se zbytkem Dědeček rozsadil 140 sazenic květin po 30 do jedné řady. Kolik vysázel řad? Zbyly mu nějaké sazenice? sazenic ____________ 1 řada _______ sazenic počet řad, výpočet: 140 : 30 = 120 : 30 = ____ a ____ zbyde odpověď: ________________________________________________________ Autor: Mgr. Dana Krenková
65.2 Co už umíme Zopakuj si dělení se zbytkem a dělení násobky deseti. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.2 Co už umíme Zopakuj si dělení se zbytkem a dělení násobky deseti. 45 : 7 = ___(__) 33 : 6 = ______ 3 : 2 = ______ 24 : 9 = ______ 30 : 7 = ______ 15 : 9 = ______ 60 : 8 = ______ 47 : 5 = ______ 35 : 7 = ______ 10 : 7 = ______ 63 : 8 = ______ 18 : 4 = ______ a 600 8 400 5 000 810 000 700 000 a : 10 650 a : 100 349
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.3 Co si řekneme nového Při dělení najdeme nejbližší menší násobek dělitele a ten vydělíme dělitelem. Zbytek určíme dočítáním. VZOR: 180 : 50 = 3 zb. 30 150 + 30 zk: 3 . 50 + 30 = 180 POZOR! Při dělení se zbytkem musíme dát pozor na správný výpočet zbytku. Např. 740 : 70 = 10 zb. 40. Správnost ověříme zkouškou: 10 . 70 + 40 = 740. Procvičuj: 170 : 20 = ___ zb. ___ Zk. ______________ 530 : 80 = ___ zb. ___ Zk. ______________ 380 : 60 = ___ zb. ___ Zk. ______________ 220 : 30 = ___ zb. ___ Zk. ______________ 430 : 30 = ___ zb. ___ Zk. ______________ 460 : 60 = ___ zb. ___ Zk. ______________
65.4 Co si řekneme ještě nového Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.4 Co si řekneme ještě nového VZOR: 2 600 : 400 = 6 zb. 200 2400 + 200 zk: 6 . 400 + 200 = 2 600 500 Kč Procvičuj: 1700 : 500 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ 3800 : 600 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ 4300 : 700 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ 6500 : 900 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ Maminka měla 2 300 Kč a potřebovala rozměnit na pětisetkorunové bankovky. Kolik jich dostala a v jakých bankovkách mohla dostat zbytek?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.5 Procvičení 1700 : 50 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ 3800 : 600 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ 4300 : 70 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ 6500 : 900 = _____ zb. _____ Zk. _________________________ Paní prodavačka stříhala 2 metry látky na kusy po 60 centimetrech. Kolik kusů nastříhala? Kolik cm měřil zbytek látky? Převeď na stejné jednotky. _______________________________________________________________
65.6 Něco navíc pro šikovné Vypočítej. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.6 Něco navíc pro šikovné Vypočítej. ____: 500 = 5 zb. 300 Zk. _________________________ ____: 400 = 8 zb. 100 Zk. _________________________ ____: 200 = 6 zb. 200 Zk. _________________________ ____: 300 = 9 zb. 100 Zk. _________________________ 1700 : ______ = 3 zb. 200 Zk. _________________________ 3800 : ______ = 6 zb. 200 Zk. _________________________ 4300 : ______ = 6 zb. 100 Zk. _________________________ 6500 : ______ = 7 zb. 200 Zk. _________________________
One hundred and eighty divided by fifty is ____ (the remainder _____) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 65.7 CLIL Divide: 180 : 50 = ____ (___) One hundred and eighty divided by fifty is ____ (the remainder _____) 460 : 70 = ____ (___) Four hundred_____________________________________ ________________________________________________
65.8 Test znalostí Který výsledek je správně? 380 : 60 = ? 6 zb. 30 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 65.8 Test znalostí Který výsledek je správně? 380 : 60 = ? 6 zb. 30 4 zb. 60 6 zb. 20 5 zb. 80 Který příklad je chybný? 180 : 40 = 4 zb. 20 220 : 30 = 7 zb. 10 350 : 60 = 6 zb. 30 410 : 50 = 8 zb. 10 Kolik řad po 30 utvoří 230 lidí a kolik zbyde? 8 a 20 zbyde 7 a 30 zbyde 7 a 20 zbyde 6 a 70 zbyde 4. Které číslo doplníš? 2300 : ____ = 7 zb. 200 300 400 100 200 Správné odpovědi: c a Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 65.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 5. ročník základních škol, 1. díl. Praha: Alter, 2010. Obrázky z databáze klipart.
65.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 65.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník 5. ročník Klíčová slova Pamětné dělení se zbytkem, neúplný podíl, zbytek, obor čísel 1 – 10 000 Anotace Prezentace popisující postup při pamětném dělení se zbytkem v oboru čísel 1 – 10 000.