Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 Předmět Matematika Téma Poměr,postupný poměr Ročník sedmý Autor Mgr.Zdeněk Provazník
Poměr, postupný poměr Mgr. Zdeněk Provazník ZŠ Třebechovice pod Orebem
3 3 : : 4 4 = = První člen poměru První člen poměru Druhý člen poměru Druhý člen poměru Upravíme, krátíme tak, aby jeho členy byly vyjádřeny nesoudělnými přirozenými čísly ZÁKLADNÍ TVAR !!!
Zapiš v poměru
Rozdělte v poměru (barevně vyznač) 4:1 2:3 3:8 2:7 6:5
Poměry převeď na základní tvar 12 : 8 12 : 8 10 : 5 10 : 5 9 : 3 9 : 3 24 : : 20 0,1 : 0,5 0,1 : 0,5 1,6 : 0,8 1,6 : 0,8 3,3 : 0,9 3,3 : 0,9 1,2 : 0,6 1,2 : 0,6
Upravte poměry do zákl.tvaru dle vzoru 5 x 3 : 4 x 4 5 x 3 : 4 x 4 15 : : 16
Postupný poměr je 2 : 3 : 5 Poměr, který má alespoň tři členy poměru, se nazývá POSTUPNÝ POMĚR Poměr, který má alespoň tři členy poměru, se nazývá POSTUPNÝ POMĚR 12 : 8 : 4 : : 90 : 50 1,2 : 2,8 : 1,6
Rozdělte 12 oříšků v poměru 50 oříšků v poměru 121 oříšků v poměru 1 : 5 1 : 5 3 : 7 3 : 7 6 : 5 6 : 5
Zvětšujeme a zmenšujeme v poměru 15 zvětšit 7:5 15 zmenšit 2: zv. 3 : 2 26 zv. 3 : 2 70 zm. 3 : 5 70 zm. 3 : 5 66 zv. 11 : 6 66 zv. 11 : 6 22 zv. 9 : 2 22 zv. 9 : zm. 3 : zm. 3 : zm. 4 : zm. 4 : 50
Převrácený poměr Zaměníme 1.člen poměru za druhý a opačně 17 : : 30 6 : : : 40 : 8 3 : 10 3 : : 3 10 : 3
Zapiš poměrem 0, 4 : 100 kg 300l : 1,2 hl 5 min : 900 s 15 cm : 0,7 m 420 kg : 0,2 t