Objevování a kolonizace Afriky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Advertisements

Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
příklady státních hranic
Afrika – obyvatelstvo a sídla
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět ve 2. polovině 19. století kolonialismus
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Prononciation Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí.
Základy hospodářství Beneluxu
Les fautes des Tchèques en français Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
David Livingstone.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Etnické a náboženské složení jižní Asie
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
Ukládání čísel v počítači 1
Zelená revoluce Název školy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Národy světa Název školy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
Demografický vývoj v Číně po 2.SV Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Východoasijská náboženství
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Příklady na využití. Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Severní Afrika Název školy
Náboženství - opakování
Dekolonizace Afriky Název školy
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Botswana Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Afrika – SES - obyvatelstvo
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Afrika Základní údaje: -Největší země: Súdán -Nejmenší země: Seyschely -Rozloha: km ² -Nejvyšší bod: Kilimandžáro (5895m) -Nejdelší řeka: Nil (6671km)
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Severní Amerika – charakteristika obyvatelstva, hospodářství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Zeměpis – objevování a kolonizace Afriky
Vzdělávací materiál: Obyvatelstvo Ameriky Operační systém:
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

Objevování a kolonizace Afriky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Objevování a kolonizace Afriky Označení DUM VY_32_INOVACE_12_2_16 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum 8.10.2012 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Asie a Afriky Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia www.zlinskedumy.cz

Afrika před příchodem Evropanů Do příchodu Evropanů velmi různorodá mozaika četných etnik, ale poměrně izolovaných. Minimum migrací a velkých bojů mezi nimi. Kmeny vyznávaly převážně animismus.

Proč byla Afrika kolonizována relativně pozdě   Proč byla Afrika kolonizována relativně pozdě? Co všechno bránilo poznávání Afriky? Odpověz dle atlasu a vlastní úvahy. pobřeží nevhodné k přistávání – málo zálivů + mangrovové porosty nesplavné řeky tropické nemoci islám na severu + Sahara

Objevování Afriky Jaké byly hlavní fáze? Pobřeží jako zázemí Evropanů pro objevné cesty do Indie. Východní pobřeží – arabská kolonizace. Otrokářské období – pobřeží Guinejského zálivu. Tzv. cestovatelské období – cesty do vnitrozemí, hledání pramenů řek, přechody Afriky,… Kolonizace vnitrozemí jižní Afriky – základ apartheidu.

Významní cestovatelé David Livingstone Henry Morton Stanley Významní naši cestovatelé: Emil Holub Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund Neznámí významní cestovatelé Velký úspěch například měla expedice s československým automobilem Tatra, kterou podnikli v roce 1931 sochař František Vladimír Foit (1900–1971) a zoolog Jiří Baum (1900–1944), kteří projeli kontinentem z Káhiry do Kapského města. (Jejich cesta inspirovala nedávnou expedici Trabantem napříč Afrikou.) Další informace o českých expedicích můžete sehnat na stránkách: http://www.lideazeme.cz/clanek/ceskym-automobilem-na-vsech-kontinentech

Současní cestovatelé: Již zmínění „Trabanti“ http://www.csfd.cz/film/282241-trabantem-napric-afrikou/ http://cestovani.idnes.cz/cesi-vyjeli-s-trabantem-do-afriky-ceka-je-11-zemi-a-20-tisic-kilometru-1cv-/kolem-sveta.aspx?c=A090908_170317_igsvet_tom + spousta neznámých Čechů: Např.: http://cestovani.idnes.cz/dva-silenci-kteri-projeli-afriku-vic-nez-hanzelka-a-zikmund-po5-/kolem-sveta.aspx?c=A100820_113239_igcechy_tom Také se zde angažují různí dokumentaristé: Např.: Lenka Klicperová, šéfredaktorka časopisu Lidé a země a její dokumenty převážně ze střední Afriky, včetně velmi drsného filmu Slzy Konga či dokument Latim – obřezané.

Hlavní kolonizátoři Největší kolonizátoři: Podle atlasu je vyjmenuj + v jakých oblastech? Největší kolonizátoři: Francie a Velká Británie, Portugalsko, Německo, Itálie, Belgie. Jaké oblasti ovládala Francie? Severozápadní část. Jaké oblasti ovládala VB? Ve východní části pás od severu na jih.

Koloniální období vše totálně změnilo: hlavně společenské, demografické a náboženské změny nerespektování etnických hranic – promíchání nepříbuzných etnik v jednotlivých státech rasový přístup kolonialistů k místnímu obyvatelstvu neúcta k místním zvyklostem a tradicím hlavně jako zdroj přírodního bohatství + dřeva + otroků otrokářství – odvoz do Ameriky (přes 10mil.) víceméně – drancování země změna náboženských poměrů přechod od animismu k islámu a křesťanství

Náboženství Podle atlasu vyhledej hlavní náboženství + v jakých oblastech převažují a proč? islám - sever křesťanství – střed a jih animismus – střed Co je animismus? Víra v přírodní bohy a síly, šamanismus.