Autoevaluace škol KLÍČ, o.s.. Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AE  Testování přidané.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Hodnocení školy zřizovatelem
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Audit IT procesů ve FNOL
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vzájemná hospitační činnost
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Autoevaluační nástroje na naší škole
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Autoevaluace Vlastní hodnocení školy ve Střední škole Horní Bříza.
Systém managementu jakosti
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Analýza a zvyšování kvality školy
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Systém managementu jakosti
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Evaluace v mateřských školách
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
Evaluace v mateřských školách
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Model intenzivní podpory
Transkript prezentace:

Autoevaluace škol KLÍČ, o.s.

Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AE  Testování přidané hodnoty  Rekapitulace  Závěr

Kvalita  Kvalita může být chápána jako absolutní či relativní pojem  Kvalita v každodenním životě je chápána jako absolutní pojem. V tomto pojetí je kvalita chápána jako vše dobré, pěkné a pravdivé, jako ideál, o kterém nemůže být pochyb. Kvalitní produkty jsou perfektně vyrobeny bez ohledu na cenu.  Relativní definice kvality má dva aspekty. Tím prvním je porovnání se specifikací, to znamená, jak vyhovuje záměrům, pro které je určena. Jsou určeny standardy (služby, výrobku) a kvalita ukazuje, jak těmto standardům vyhovuje. Je to někdy nazýváno definicí výrobce či poskytovatele služby. Druhým aspektem je, jak vyhovuje potřebám zákazníků, což je někdy nazýváno zákaznickou definicí. V tomto případě je kvalita definována jako souhrn faktorů, které vedou k uspokojení zákazníka a splňují jeho potřeby a přání.

Klima Výsledky Ve kterých oblastech chci kvalitu ? Vzdělávací proces Kurikulum (co a jak učíme) Zdroje (lidské, mater.-technické, finanční) Management ŔÍZENÍ

 Evaluace je proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování. Externí evaluace - zaměřuje se na celkové fungování systému školy jako instituce, evaluační cíle jsou stanoveny zvnějšku, měřítka a kritéria jsou dána examinátorem nebo zadavatelem hodnocení. Orientace zejména na výsledky. Prováděna externími subjekty :  ČŠI  Zřizovatel  Komerční firmy – SCIO – pouze výsledky vzdělávání  PISA  Maturita na nečisto  Výhoda – nadhled nad dílčími problémy  Nevýhody – mnohdy nepronikne k podstatě, provádí se nárazově Zjišťování kvality

Autoevaluace Systematicky připravené a plánovité hodnocení, směřující podle předem stanovených kritérií k předem stanoveným cílům (Roupec, 1997) Hodnocení dosažených cílů a obsahů vzdělávání v rámci realizovaného vzdělávacího programu školy (Průcha, 1995) Jako mechanismus soustavné autoregulace vlastní pedagogické práce školy (Průcha, 1995) Orientace na procesy Je prováděna školní komunitou  Ředitel  Tým učitelů  Administrativní pracovníci  Rada školy  SRPŠ  Výhoda – znalost prostředí  Nevýhoda – může být ovlivněna osobními vztahy

Efektivní autoevaluaceautoevaluace  Projekt ESSE (Effective School Self-Evaluation )Effective School Self-Evaluation Učitelé a inspektoři 14-ti školských systémů sítě SICI (konference ústředních hlavních inspektorátů v Evropě)  „Jeden z nejúčinnějších způsobů zlepšování kvality vzdělávání žáků je ten, když školy s přiměřenou externí podporou a stimulací samy převezmou zodpovědnost za zabezpečování kvality pomocí hodnocení své činnosti, přičemž vytvoří nezbytné plány ke zlepšení a efektivně tyto plány uplatní v praxi“

Současná právní úprava  Školský zákon § 12 zákona 561/2004  Vyhláška 15/2005 Sb. definuje Oblasti autoevaluace Termíny autoevaluace Periodicitu autoevaluace

Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy jsou vždy: a) podmínky ke vzdělávání, b) průběh vzdělávání, c) podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání, d) výsledky vzdělávání žáků a studentů, e) řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, f) úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.

Analýza cyklů řízení změny

Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AU  Info z pilotáže AE v MSK  Rekapitulace  Závěr

Doporučený postup - příprava  Předání podkladů Kvalita školy (Vlastní hodnocení školy, hlavní oblasti – soubor indikátorů). Ověřování kvality školy (teoretický rámec provádění vlastního hodnocení školy). Scénář provedení vlastního hodnocení školy (viz níže).  Úvodní schůzka všech pracovníků školy Seznámení s cíli, procesy a výstupy. Sestavení týmu pro provedení vlastního hodnocení školy.  Výstup: tým pro vlastní hodnocení školy - např.pomocí MBTI - Myers-Briggs Type Indicator

Doporučený postup – první schůzka týmu  Seznámení členů týmu se souborem indikátorů kvality školy, klíčem k jejich vyhodnocení, pokyny pro výsledné hodnocení.  Návrh a schválení hodnocených oblastí a ukazatelů, volba metod a příprava nástrojů – záznamů z rozhovorů, dotazníků atd.  Hlavní aktivity v procesu autoevaluace Dotazování Pozorování Stanovování priorit Sběr dat Diskuse Dramatizace Měření Zobrazování Vedení diáře Zhotovení profilu

 Zpracování plánu provedení vlastního hodnocení školy. Výstup: plán provedení vlastního hodnocení školy  Příprava dokumentace školy jako důkazů dokládajících plnění ukazatelů, Výstup: důkazní dokumentace

Doporučený postup - hodnocení  Provedení hodnocení ukazatelů a oblastí, Výstup: provedené hodnocení  Dále – další schůzka týmu projednání hlavních zjištění, návrhy opatření a doporučení, zpracování Zprávy o vlastním hodnocení školy  Výstup: Zpráva o vlastním hodnocení školy (autoevaluační zpráva)

Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AE  Testování přidané hodnoty  Rekapitulace  Závěr

 Je vytvořen soubor ukazatelů kvality školy v 6 oblastech, který je nástrojem pro ověřování kvality škol umožňující všem aktivním školám: oblastech prokázat, zda a na jaké úrovni realizují v praxi škol nejdůležitější procesy, prokázat, jaké mají podmínky ke vzdělávání žáků a studentů, prokázat, jakých výsledky vzdělávání dosahují jejich žáci a studenti, disponovat podpůrnými argumenty o kvalitě škol pro žádosti o granty EU a podporu z vybraných dotačních titulů MŠMT či krajů. Praktická autoevaluace dle metodiky MEC

Krok 1 Posouzení a bodové hodnocení ukazatelů Obodování ukazatelů za podoblast  škála od nejvyššího hodnocení  x není možno hodnotit Pomůckou při přidělování bodů je slovní hodnocení pro hodnoty 4 body4 body Do poznámky si zapište, proč jste tak bodovali…

Krok 2 Možnost ověření Vypište, na základě jakých podkladů (důkazů) byly body přiděleny. Existuje u všech hodnocených ukazatelů možnost ověření? Na základě definovaných důkazů znovu ověřte výši přidělených bodů (možnost změny prvotního hodnocení provedeného v kroku 1)kroku 1

Krok 3 Návrh opatření (plán rozvoje) Dá se hodnocená oblast zlepšit? Pokud ano, jak? Navrhnout opatření pro zlepšení V případě maximálního hodnocení navrhnout opatření, jak stav udržet Zamyslet se, zda jsou navržená opatření reálná v podmínkách fungování školy (ekonomické, personální zdroje, spádová oblast žáků,…) Zamyslet se nad jinými možnostmi sběru dat (vlastní testy, dotazníky, ankety, …)ankety…

Krok 4 Zpracování zprávy pro danou podoblast Naformulovat slovní hodnocení podoblasti (pomůckou je slovní hodnocení pro hodnotu 4 body) Východiskem jsou záznamy a poznámky z předcházejících krokůkroků

Krok 5 Zpracování autoevaluační zprávy

Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AU  Testování přidané hodnoty  Rekapitulace  Závěr

Znalost  Pojem znalost je v současnosti velmi frekventovaný, je využíván zejména v ekonomických, ale i sociálních vědách. Tento pojem se často vyskytuje i v dokumentech Evropské unie, zejména ve spojení s informační a znalostní společností (information society, knowledge-based society).  V našem pojetí budeme termín znalost používat v širším významu (jenž postupně proniká do pedagogiky), tedy znalosti zahrnují nejen vědomosti, ale též dovednosti a schopnosti k vykonávání určitých činností. Příklad – znalost cizího jazyka zahrnuje nejen vědomosti o příslušném jazyce, ale také dovednosti vykonávat s těmito vědomostmi určité řečové aktivity jak to vyjadřuje anglický termín linquistic performance) (Pedagogický slovník. 3. vydání, Portál 2001).

Hodnocení vstupní úrovně znalostí  je to metoda, jak poznat žáky a jejich potřeby,jak plánovat blízkou i vzdálenou podobu výuky,  je to příležitost, jak identifikovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami,  hodnocení Vstupní úrovně nabízí také možnost, jak nastavit komunikaci s rodiči, případně s předchozími vzdělávacími institucemi,  významným aspektem Vstupního hodnocení je příprava informací pro pozdější hodnocení, pro zjišťování pokroku, který žák ve škole učinil, pro měření přírůstku znalostí.

Zjištění regresní přímky Relativního přírůstku znalostí pro populaci stejné věkové struktury pro daný předmět

Relativní přírůstek znalostí  Relativní pokrok žáků, neboli jak dobře žáci ovládají jistou znalost ve srovnání s ostatními žáky se stejnou Vstupní úrovní této znalosti.  Jde o vztah mezi statisticky předpokládaným výsledkem testu (skóre) u každého žáka a jím dosaženým aktuálním výsledkem testu.

Závislost mezi úrovní vstupních znalostí a výstupní úrovní znalostí v matematice a českém jazyce u žáků 1, 2, 3, 4 vztažená k regresní přímce

Organizace testování

Sledované dovednosti  Český jazyk: Abstrakce, konkretizace, interpretace (výklad), zobecňování, pozorování, objevování, porovnávání, třídění (klasifikace, konkretizace), sledování chyb - chybějící písmeno, záměna písmena  Matematika: chápání čísla jako pojem vyjadřující kvantitu, zápis celku různými způsoby, numerické dovednosti, práce se znaky (symboly), orientace a práce s tabulkou, grafické vnímání, poznání a práce s geometrickými rovinnými útvary, prostorová představivost, funkce jako vztah mezi veličinami, správnost logické úvahy,  Obecné studijní předpoklady: Úlohy jsou postaveny na vytváření logických vztahů (logických analogií) na vytváření úsudků deduktivním i induktivním postupem. Sleduje se tak soubor těchto myšlenkových operací:  analýza, srovnání, rozlišování a uspořádání, abstrakce, třídění, zobecnění, syntéza.

Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AU  Testování přidané hodnoty  Co dál ?  Závěr

Projekty  Autoevaluace I a II -> společně s UPCE, UPOL, MU Brno, NUOV, VUP Praha, NIDV je připravován systémový projekt na téma autoevaluace, který bude po příštích 6 let postupně utrácet cca 220 mil kč.  Návazné projekty na regionální úrovni na témata - podpora autoevaluačních nástrojů - podpora zapojení autoevaluace do běžného života školy a další  Ve spolupráci s MSK připravujeme pokračování projektu hodnocení školy zřizovatelem,které by mělo do 2 let externě hodnotit všechny školy v kraji.

Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AU  Testování přidané hodnoty  Co dál ?  Závěr

Děkujeme 