Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, 392 01 Soběslav, IČO: 00582841 tel: 381 521 223 e-mail: skola@zs-ebeso.cz Označení: VY_32_INOVACE_MA.8B2.17 Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Autor: Mgr.Lenka Kubešová Školní rok: 2011/2012 Ročník: 8. Předmět: Matematika Téma: Lineární rovnice - úvod Anotace: Výklad Určeno pro žáky 8. ročníku Posilování logického myšlení Prezentace určená na IT Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je příjemce dotace - Základní škola Soběslav, Tř. Dr. E. Beneše 50 a zpracovatel.
LINEÁRNÍ ROVNICE Výklad
1) Co je rovnice? L(x) P(x) znak x …. je neznámá levá strana rovnice pravá strana rovnice znak x …. je neznámá Říkáme Lineární rovnice s jednou neznámou L(x) P(x)
2) Umíme řešit tyto rovnice? Ano, ale pouze odhadem! Řešení musíme ověřit dosazením! Říkáme – „zkouška Př. 5 + x = 18 odhad… x = 13 ZK:L(13)=5 + 13 = 18 P(13)=18 L(13) = P(13) Každé takové číslo nazýváme kořen rovnice nebo řešení rovnice.
ÚKOL: Ověř, zda je číslo kořenem rovnice. x = 2 ? rovnice: 4x – 12 = 5x + 3 Řešení: Zk: L(2) = 4.2 -12 = -4 P(2) = 5.2 + 3 = 13 L(2) = P(2) Číslo 2 není kořenem rovnice. x = -15 ? Zk:L(-15) = 4.(-15) – 12 = -72 P(15) = 5.(-15) + 3 = -72 L(-15) = P(-15) Číslo -15 je kořenem rovnice.
Děkuji za pozornost!