ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_09-2-8_Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v 7. - 9. ročníku. Rodina Anotace Prezentace slouží k seznámení žáků se základní charakteristikou a funkcemi rodiny. Prezentaci lze také použít k zápisům z hodiny do sešitu. Vhodné pro žáky 7. ročníku. Vypracovala Mgr. Barbora Chaloupecká Oblast Člověk a zdraví Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Barbora Chaloupecká
Rodina malá skupina osob, která je spojena manželským, příbuzenským nebo jiným svazkem za rodinu považujeme především společenství založené na manželství
Funkce rodiny Jde o společenství muže, ženy a jejich dětí Je těsně spjatá nejrůznějšími vztahy uvnitř i navenek Vůči okolnímu světu je buď otevřená nebo uzavřená (malý samostatný svět) Hlavním posláním je poskytovat pocit bezpečí, péči a ochranu
Funkce rodiny Reprodukční – plození potomků Ekonomická – hmotné zajištění členů rodiny Socializační – učí děti zařazovat se do dané společnosti a kultury Emocionální – zajišťuje citové zázemí (nejdůležitějším prvkem rodiny, dokáže zastávat pouze dospělý jedinec – rodič)
Funkce rodiny Emocionální jistota je potřebná nejen pro děti, ale také pro dospělé V poslední době lze sledovat, že v rodinách vystupují hlavně faktory hmotné povahy
Rozdělení rolí v rodině Každý člověk hraje ve společnosti určitou společenskou roli a proto se od něj očekává určité chování Od dítěte se očekává: - že bude do určitého věku na svých rodičích závislé - bude přijímat péči rodičů Od rodičů se očekává: - poskytnutí péče dítěti - budou emočně i sociálně zralí, ekonomicky nezávislí Očekávání přichází i od prarodičů
Rozdělení rolí v rodině U nezralých osob může dojít ke konfliktu rolí – neztotožnění se a nepřijmutí role Dospělý jedinec má tyto role: rodiče, manžela/manželky, snachy/zetě, zaměstnance,….??? (doplň další role)
Význam rodiny pro dítě Rodina má nezastupitelný význam Vliv na rozvoj osobnosti v oblasti tělesné, duševní a i sociální Dítě si vytváří vlastní vnitřní obraz světa, podle toho jak mu rodiče či vychovatelé předkládají realitu Dítě si osvojuje základní chování a návyky podle toho co vidí v rodině, může jít i o negativní chování
Biologické potřeby Psychické potřeby Potřeby dítěte Sociální potřeby Rodina musí uspokojit všechny potřeby dítěte, aby došlo k optimálnímu vývoji Vývojové potřeby Sociální potřeby Psychické potřeby Biologické potřeby