Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.1 Pamětné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 bez přechodu přes desítku 32 + 25 = _____ 32 + 25 = _____ 20 5 32 + 20 = 52 52 + 5 = 57 32 + 25 = 57 nebo 32 + (20 + 5) (32 + 20) + 5 52 + 5 = 57 Zkouška: 25 + 32 = 57 Připomeň si: Zkoušku správnosti sčítání provádíme záměnou sčítanců. Autor: Mgr. Dana Krenková
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.2 Co si budeme pamatovat Postup řešení můžeme znázornit pomocí řetězce: 37 + 21 = _____ +20 +1 37 43 + 11 = _____ +10 +1 65 + 23 = _____ 43 +20 +3 65 25 + 34 = _____ +30 +4 25
23.3 Pamětné odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.3 Pamětné odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 47 - 25 = _____ 47 - 25 = _____ 20 5 47 - 20 = 27 27 - 5 = 22 47 - 25 = 22 nebo 47 - (20 + 5) (47 - 20) - 5 27 - 5 = 22 Zkouška: 22 + 25 = 47 Pamatuj si: Zkoušku správnosti odčítání provádíme tak, že sečteme rozdíl a menšitele. Pokud jsme počítali správně, je tento součet roven menšenci.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.4 Co si budeme pamatovat Postup řešení můžeme znázornit pomocí řetězce: 37 - 21 = _____ -20 -1 37 43 - 11 = _____ -10 -1 65 - 23 = _____ 43 -20 -3 65 55 - 34 = _____ -30 -4 55
23.5 Pamětné sčítání a odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.5 Pamětné sčítání a odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100 s přechodem přes desítku 58 + 25 = _____ 55 - 28 = _____ 58 + 25 = _____ 20 5 58 + 20 = 78 78 + 5 = 83 58 + 25 = 83 nebo 58 + (20 + 5) (58 + 20) + 5 78 + 5 = 83 Zkouška: 25 + 58 = 83 55 - 28 = _____ 20 8 55 - 20 = 35 35 - 8 = 27 55 - 28 = 27 nebo 55 - (20 + 8) (55 - 20) - 8 35 - 8 = 27 Zkouška: 27 + 28 = 55 Vypočítej. 39 + 44 = ___ 64 + 22 = ___ 87 – 46 = ___ 66 – 35 = ___ 36 + 43 = ___ 25 + 56 = ___ 77 – 45 = ___ 90 – 78 = ___ 81 + 17 = ___ 28 + 47 = ___ 53 – 18 = ___ 99 – 88 = ___ 76 + 22 = ___ 56 + 35 = ___ 48 – 29 = ___ 57 – 39 = ___
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.6 Procvičení a příklady dané číslo 76 34 58 41 77 63 28 59 49 o 23 více o 23 méně V ZOO měli 21 papoušků a 13 opic. Kolik to bylo celkem zvířat? Do třídy chodí 32 dětí, z toho je 17 dívek. Kolik je chlapců ve třídě? papoušků___ opic ___ Vypočítej:_______________ Napiš odpověď: ________________________________ dětí___ dívek___ Vypočítej:_______________ Napiš odpověď: ________________________________
23.7 CLIL 28 + 35 = 63 twenty-eight plus thirty-five is sixty-three Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 23.7 CLIL 28 + 35 = 63 twenty-eight plus thirty-five is sixty-three 76 - 58 = 18 seventy-six minus fifty-eight is eighteen
23.8 Test znalostí Který výsledek u tohoto příkladu je správně? 53+39 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 23.8 Test znalostí Který výsledek u tohoto příkladu je správně? 53+39 91 90 92 93 Který výsledek není správně? 33 + 21 = 54 85 - 32 = 53 28 + 46 = 74 93 - 57 = 37 Pokud zmenšíme číslo 65 o 28, vyjde číslo: 27 37 47 57 Porovnej, o kolik je číslo vlevo větší než vpravo: 47 > 23 o 24 o 14 o 30 o 26 Správné odpovědi: c b d a Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 23.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 3. ročník základních škol, 1. díl. Praha: Alter, 2004. Obrázky z databáze klipart.
23.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 23.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník 3. ročník Klíčová slova Pamětné sčítání a odčítání dvojciferných čísel bez přechodu desítky i s přechodem desítky, obor čísel 0 - 100. Anotace Prezentace popisující postup při sčítání a odčítání dvojciferných čísel bez přechodu desítky a s přechodem desítky v oboru čísel 0 - 100.