Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LE CANADA VY_32_INOVACE_5A11.
Advertisements

VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_7A1 FINANČNÍ MATEMATIKA ZEMĚ A JEJICH MĚNA.
LES PRONOMS POSSESSIFS
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Časové výrazy Les expressions temporelles
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
VY_32_INOVACE_2A12 Česká próza let
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Příprava kyslíku – peroxidová střela VY_32_INOVACE_8A2.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
vznik kmitů, rezonance © 2012 VY_32_INOVACE_6C-14
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
LE LUXEMBOURG VY_32_INOVACE_5A12. CONTENU O INFORMATIONS GÉNÉRALES O LA GÉOGRAPHIE O LA POLITIQUE O LES SPÉCIALITÉS
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Světová próza v 1. polovině 20. století
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Reported speech Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3C18.
Grafické objekty v prezentaci Jana Vosáhlová VY_32_INOVACE_7C17.
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Německá otázka, vznik SRN a NDR
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Světová próza 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_2C18 Emil Zátopek legenda atletiky.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
Meziválečná literatura
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Německá próza mezi válkami
Americká próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století

Historické souvislosti 1. světová válka (1914 – 1918) celosvětová chřipková epidemie socialistická revoluce v Rusku (1917) vznik nových států (Československo, Jugoslávie, SSSR) celosvětová hospodářská krize (30. léta) občanské války (Irsko, Španělsko, Čína) vzestup fašismu a nacismu(Itálie, Německo – 30. léta)

Tradiční pojetí literatury realistický proud (dodržování tradičních uměleckých schémat – klasický román) základem dějová linie v logické a časové posloupnosti rozsáhlé společenské vztahy psychická a citová rovina života jedince

Literární směry a skupiny Ztracená generace: USA, 20. léta 20. století autoři poznamenaní 1. světovou válkou vystřízlivění z tzv. amerického snu rozklad tradičních hodnot Hemingway, Faulkner, Fitzgerald, Dreiser

Společenská kritika v USA: kritika sociálních poměrů ve společnosti rozvoj levicových tendencí snaha popsat a změnit děsivé životní podmínky Lewis, Sinclair, Steinbeck

Témata 1. světová válka zklamání a skepse sociální problémy život amerického Jihu (tzv. jižanská sága) život americké společnosti 20. – 30. let (tzv. džezový věk – auta, rozhlas, film, hudba) kritika provinčnosti a maloměšťáctví historie (židovská tematika, antika) filozofické a etické principy

Literární žánry povídka (Hemingway, Faulkner) novela (Steinbeck, Rolland) román (Hemingway, Faulkner, Steinbeck, Rolland, Barbusse, Remarque, Galsworthy) životopis (Rolland) reportáž (Hemingway, Kisch) poéma (Eliot) drama (Brecht, Shaw)

Vybraní autoři Spojené státy americké: Ernest Hemingway (Sbohem, armádo, Komu zvoní hrana, Stařec a moře) F. S. Fitzgerald (Velký Gatsby) Theodore Dreiser (Americká tragédie) John Steinbeck (Hrozny hněvu, O myších a li- dech, Na plechárně) William Faulkner (Divoké palmy, Vojákův žold)

Francie: Romain Rolland (Petr a Lucie, Dobrý člověk ještě žije, Jan Kryštof) Henri Barbusse (Oheň) Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ) Gabriel Chevalier (Zvonokosy)

Německo: Bertold Brecht (Matka kuráž a její děti) Heinrich Mann (Profesor Neřád) Thomas Mann (Buddenbrookové) Lion Feuchtwanger (Žid Süss, Goya) E. M. Remarque (Na západní frontě klid)

České země (literatura psaná německy): Gustav Meyrink (Golem) Franz Werfel (Verdi, Čtyřicet dnů) Egon Ervín Kisch (Zuřivý reportér, Pražský pitaval) Anglie: Thomas Eliot (Pustina) John Galsworthy (Sága rodu Forsytů) G. B. Shaw (Svatá Jana, Pygmalion)

Filmová zpracování (výběr) Stařec a moře Velký Gatsby Arrowsmith Hrozny hněvu O myších a lidech Zvonokosy Na západní frontě klid Sága rodu Forsytů My Fair Lady (Pygmalion)

Použitá literatura, další studium kol. autorů: Čítanka světové literatury pro 3. ročník středních škol (Fortuna Praha 1992) Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000) Sochrová, M. : Čítanka III. k Literatuře v kostce (Fragment Praha 2007)

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř  Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A6 Jméno autora: Mgr. Kamila Křížová Název práce: Tradiční proudy svět. lit. 1. pol. 20. st. Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 20 – 25 minut Vzdělávací cíl: seznámení s vývojem literatury Pomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: dle potřeby doplnit výkladem učitele Inovace: využití didaktické techniky, mezipředmětové vztahy (dějepis, ZSV) Datum: 15.5. 2012   Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.