Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
Historické souvislosti 1. světová válka (1914 – 1918) celosvětová chřipková epidemie socialistická revoluce v Rusku (1917) vznik nových států (Československo, Jugoslávie, SSSR) celosvětová hospodářská krize (30. léta) občanské války (Irsko, Španělsko, Čína) vzestup fašismu a nacismu(Itálie, Německo – 30. léta)
Tradiční pojetí literatury realistický proud (dodržování tradičních uměleckých schémat – klasický román) základem dějová linie v logické a časové posloupnosti rozsáhlé společenské vztahy psychická a citová rovina života jedince
Literární směry a skupiny Ztracená generace: USA, 20. léta 20. století autoři poznamenaní 1. světovou válkou vystřízlivění z tzv. amerického snu rozklad tradičních hodnot Hemingway, Faulkner, Fitzgerald, Dreiser
Společenská kritika v USA: kritika sociálních poměrů ve společnosti rozvoj levicových tendencí snaha popsat a změnit děsivé životní podmínky Lewis, Sinclair, Steinbeck
Témata 1. světová válka zklamání a skepse sociální problémy život amerického Jihu (tzv. jižanská sága) život americké společnosti 20. – 30. let (tzv. džezový věk – auta, rozhlas, film, hudba) kritika provinčnosti a maloměšťáctví historie (židovská tematika, antika) filozofické a etické principy
Literární žánry povídka (Hemingway, Faulkner) novela (Steinbeck, Rolland) román (Hemingway, Faulkner, Steinbeck, Rolland, Barbusse, Remarque, Galsworthy) životopis (Rolland) reportáž (Hemingway, Kisch) poéma (Eliot) drama (Brecht, Shaw)
Vybraní autoři Spojené státy americké: Ernest Hemingway (Sbohem, armádo, Komu zvoní hrana, Stařec a moře) F. S. Fitzgerald (Velký Gatsby) Theodore Dreiser (Americká tragédie) John Steinbeck (Hrozny hněvu, O myších a li- dech, Na plechárně) William Faulkner (Divoké palmy, Vojákův žold)
Francie: Romain Rolland (Petr a Lucie, Dobrý člověk ještě žije, Jan Kryštof) Henri Barbusse (Oheň) Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ) Gabriel Chevalier (Zvonokosy)
Německo: Bertold Brecht (Matka kuráž a její děti) Heinrich Mann (Profesor Neřád) Thomas Mann (Buddenbrookové) Lion Feuchtwanger (Žid Süss, Goya) E. M. Remarque (Na západní frontě klid)
České země (literatura psaná německy): Gustav Meyrink (Golem) Franz Werfel (Verdi, Čtyřicet dnů) Egon Ervín Kisch (Zuřivý reportér, Pražský pitaval) Anglie: Thomas Eliot (Pustina) John Galsworthy (Sága rodu Forsytů) G. B. Shaw (Svatá Jana, Pygmalion)
Filmová zpracování (výběr) Stařec a moře Velký Gatsby Arrowsmith Hrozny hněvu O myších a lidech Zvonokosy Na západní frontě klid Sága rodu Forsytů My Fair Lady (Pygmalion)
Použitá literatura, další studium kol. autorů: Čítanka světové literatury pro 3. ročník středních škol (Fortuna Praha 1992) Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000) Sochrová, M. : Čítanka III. k Literatuře v kostce (Fragment Praha 2007)
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A6 Jméno autora: Mgr. Kamila Křížová Název práce: Tradiční proudy svět. lit. 1. pol. 20. st. Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 20 – 25 minut Vzdělávací cíl: seznámení s vývojem literatury Pomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: dle potřeby doplnit výkladem učitele Inovace: využití didaktické techniky, mezipředmětové vztahy (dějepis, ZSV) Datum: 15.5. 2012 Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.