Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je příjemce dotace - Základní škola Soběslav, Tř. Dr. E. Beneše 50 a zpracovatel. Mgr.Lenka Kubešová 8. Matematika Rozklad mnohočlenu na součin Výklad Určeno pro žáky 8. a 9. ročníku Posilování logického myšlení Prezentace určená na IT Označení: VY_32_INOVACE_MA.8B2.13
Dělení VÝKLAD
D(15;24) = 3 15x + 24 = 3.(5x + 8) Pozn: kontrola tím, že závorku roznásobím Vypočítej: a) 6a – 6 = _________ b) y = ________ c) -16z – 8 = ________ d) 25u + 30 = _______
Při rozkladu na součin vytýkám vždy největší dělitel. Př. 4a – ab = 2.(2a – ab) = 4.(a – 3 + 6ab) Př. -12kl + 6l -9k 2 =________________ dobře
Vytýkám koeficient a proměnnou s největším mocnitelem Př. 6z 3 + 9uz 2 – 18z 5 = 3z 2. (2z + 3u – 6z 3 ) Př. 4ab 2 – 12a 2 b + 20a 4 b 3 =_______________ 49r pr 5 – 21p 2 r 2 = ________________
Mají-li všechny členy záporné znaménko, vytýkám mínus před závorku. Př. -18vz – 42uvz – 12u = -6.(3vz + 7uvz + 2u) -22mk – 44m – 33k = __________________