IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 04 - 50 Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti dvěma. Autor Pavel Pavlas Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná dvěma. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Znak dělitelnosti, dělitelnost, dva Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Opakování, výklad, procvičení Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 187 kB, duben 2012
Metodický pokyn: Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Slide 3. opakování – žáci ústně odpoví na dané otázky Slide 4. výklad + zápis – definování znaku dělitelnosti dvěma Slide 5. cvičení – žáci se bez počítání pokusí rozhodnout, zda výsledky příkladů vyjdou sudé nebo liché Slide 6. výklad + zápis – definování zákonitostí týkajících sudosti a lichost výsledku během sčítání, odčítání a násobení Slide 7. cvičení – žáci na vynechaná místa doplní číslice tak, aby vznikla čísla dělitelná dvěmi
Opakování Znaky dělitelnosti: Znak dělitelnosti deseti: Znaky dělitelnosti jsou pravidla, která nám umožňují rozhodnout, zda-li je dané číslo dělitelné jiným číslem, aniž bychom čísla museli složitě dělit. Znak dělitelnosti deseti: Číslo je dělitelné deseti, právě když má na místě jednotek číslici 0. Znak dělitelnosti pěti: Číslo je dělitelné pěti, právě když má na místě jednotek číslici 0 nebo 5.
Znak dělitelnosti dvěma 2 Číslo je dělitelné dvěma, právě když má na místě jednotek číslici 0, 2, 4, 6, 8. Př.: Čísla dělitelná dvěma: 180, 78, 3452, 816, 3754 Čísla nedělitelná dvěma: 21, 1009, 7, 823, 555 Poznámka: Čísla dělitelná dvěma, nazýváme sudá. Čísla nedělitelná dvěma, nazýváme lichá.
Cvičení: Bez počítání rozhodni, zda jsou výsledky sudé nebo liché. Příklady vycházející se sudým výsledkem podtrhni zeleně a příklady vycházející s lichým výsledkem podtrhni červeně. Poté příklady dopočítej a zkontroluj správnost svých odhadů. 6 + 18 = 135 + 41 = 1006 + 77 = 60 · 4 = 11 · 7 = 12 · 5 = 60 – 12 = 41 – 7 = 29 – 12 = 24 176 1083 240 77 60 48 34 17
Z předchozího cvičení vyplývají tyto zákonitosti: Součet dvou sudých čísel je sudé číslo. 6 + 18 = 24 135 + 41 = 176 1006 + 77 = 1083 60 · 4 = 240 11 · 7 = 77 12 · 5 = 60 60 – 12 = 48 41 – 7 = 34 29 – 12 = 17 Součet dvou lichých čísel je číslo sudé. Součet sudého a lichého čísla je liché číslo. Součin dvou sudých čísel je sudé číslo. Součin dvou lichých čísel je číslo liché. Součin sudého a lichého čísla je sudé číslo. Rozdíl dvou sudých čísel je sudé číslo. Rozdíl dvou lichých čísel je číslo sudé. Rozdíl sudého a lichého čísla je liché číslo.
Cvičení: Na vynechaná místa doplň číslice tak, aby vznikla čísla dělitelná dvěma. Pokus se najít veškerá možná řešení. 734_ 13_ 0 41 _05 974_ 72_1 7340, 7342, 7344, 7346, 7348 1300, 1310, 1320, 1330, 1340, 1350, 1360, 1370, 1380, 1390 Nemá řešení! 9740, 9742, 9744, 9746, 9748 Nemá řešení!
Čerpáno Texty: COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna,1998. 215 s. ISBN 80-7168-588-7. Vlastní zdroje (© Pavel Pavlas)