Psychomotorické tempo MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha 3. lékařská fakulta UK, Praha IPVZ, AMEPRA
Domény kognitivních funkcí tempo pozornost učení paměť exekutivní funkce
Hierarchie kognitivních fce exekutivní funkce pamět udržení pozornosti receptivní fce v dobrém stavu stav plného vědomí – bdělý stav
Psychomotorické tempo rychlost zpracování duševních operací
PMT - hodnocení zrychlené - v normě - zpomalené myšlenkový trysk - bradypsychie (frenie) tachylalie - bradylalie logorhea
Zrychlení tempa - výskyt mánie počátky intoxikace
Zpomalení tempa - výskyt depresivní porucha onemocnění BG – M. Parkinson subkortikální demence těžké tělesné onemocnění
Hodnocení PMT subjektivní posouzení objektivní anamnéza (posouzení známých) změřit ho - psychologické testy
Hodnocení PMT
Ukázka 1
Ukázka 2
Ukázka 3
Zhodnocení ukázek
Zhodnocení ukázek
Ano se jmenuji XX. Já jsme se narodila v Železnej horách Ano se jmenuji XX. Já jsme se narodila v Železnej horách. Maminka nás měla 7 dětí. A tatínek byl krejčí. Odstěhoval se do Prahy. Tady měl možnost být zaměstnanej, tak tady žil nějaký čas sám a pak si nás tam přestěhoval všechny. Žili jsem ve Vršovicích. A postupně jsme se, postupně jsme se, chodili teda do škol. A pak jsme se vdávali. A já jsem se vdávala za tady toho pána, před padesáti lety, to už skoro bude . Žijeme v Praze. Máme jednu dceru. Ta je právě, ta se nám odsunula strašně daleko, takže ji nevidíme tak často. 99 slov za 1 minutu Já se jmenuji XX. Já jsem jako nervák od malička, takže mě ten třes provází celý život, no. Už už nevím, jak dál. 23 slov za 1 minutu Heleďte pro mě peníze nemají žádnou cenu. Ale potřeboval bych na tu přestavbu 10 tisíc. 10 tisíc, ale není problém. Že ja třeba Frantovi prodám třeba auto žejo za 150. A Franta se mi pak odvděčí třeba, že mi koupí malej motocykl. Já ten malý motocykl prodám. A hned mám 7 tisíc, Jo, bum, hotovo. Pepík od vedle chce prodat Saaba. Povídám máš na tom 3 procenta. Já mu prodám Saaba. On mi dá 3 procenta. To je legalní, to není to napadnutelný. Já se tím neživím. No ale když bych potřeboval vydělat, tak zase vím jak. No. Mám plán? Mám plán postavit haciendu, že jo, kde bude stáj, pěstovat koně budu. Hacienda bude stát asi takovejch 400 tisíc. No. Které nemám já, ale které dejme tomu má můj nastávající tchán. No ne my už s ženou ne žijeme, no žijeme spolu, ale víme o sobě, že se k sobě nehodíme už řadu let. Prosím Vás s lítostí. Já si budu brát jednu dívenku krásnou. 165 slov za 1 minutu
psychologické testy reakční čas (sluchový, zrakový podnět) test čtení Test cesty – část A (Trail making test) Test slovní plynulosti (Verbal fluency test) …testy pozornosti
Test cesty část - A
TEST CESTY – A (čas v sekundách) věk 25-34 35-44 45-54 ------------------------------------------------- +2SD 7,2 9,8 8,5 +1SD 13,1 15,3 15,8 průměr 19 20,8 23,1 -1SD 24,9 26,3 30,4 -2SD 30,8 31,8 37,7 (Selnes et al., 1991)
Test cesty část - B
TEST CESTY - B (čas v sekundách) věk 25-34 35-44 45-54 ---------------------------------------------------- +2SD 15,3 15,3 13,3 +1SD 32,4 33,9 33,6 průměr 49,5 52,5 53,9 -1SD 66,6 71,1 74,2 -2SD 83,7 89,7 94,5 (Selnes et al., 1991)
Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ?
Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ? psychomotorické tempo, schopnost vizuálního vyhledávání, zrakově-motorická koordinace pozornost přepínat pozornost mezi dvěma sadami pracovní paměť
Oddělení psychického a motorického tempa? část B – část A cena přepnutí „switch cost (Jersild, 1929)
Test cesty - TMT poprvé publikován v roce 1944 (Reitan RM) vysoká sensitivita k detekci kognitivního postižení, ačkoliv špatný výkon v tomto testu je relativně nespecifickým nálezem (Lezak, 1995; Reitan, 1958; Spreen a Benton, 1965) skríninková metoda poruch učení a poškození mozku u dětí diagnostika psychomotorického tempa, pozornosti a flexibility normy a standardy pro dětskou i dospělou populaci (Preiss M., Panamá J. 1995), (Preiss et Preiss, 2006)
(Zakzanis et al., 2005)
(Zakzanis et al., 2005)
Verbální verze – testu cesty (Moll et al., 2002)
Test verbální fluence Fonetická fluence Sémantická (kategoriální) fluence
Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ?
Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ? pozornost psychomotorické tempo řeč schopnost vyhledávání v paměti paměť (co už bylo řečeno, instrukce)
Aktivace při verbální fluency (Schlosser et al., 1998)
Verbal fluency test (PCP a odd. MR IKEM, 1999)
Sémantická síť – test verbální fluence muž sex žena noha břicho hrnec pánev jídlo citron kyselý obličej žlutá měsíc barva den týden černý noc temnota světlo (dle Horáček, PCP)
Sémantická síť nový nos žena muž sex břicho noha pánev nosit jídlo Verbální fluence „N“: ………. muž sex žena noha břicho hrnec pánev jídlo citron kyselý obličej žlutá měsíc barva den týden černý noc temnota světlo (dle Horáček, PCP)
TEST VERBÁLNÍ FLUENCE – VODÍTKA PRO VŠEOBECNOU DOSPĚLOU POPULACI MAREK PREISS , ZUZANA KALIVODOVÁ , IVA KUNDRÁTOVÁ , LENKA MRLINOVÁ , TEREZA JEŽKOVÁ, MIROSLAVA KUBŮ, PETRA HOUBOVÁ. Psychiatrie 2, 2002. http://www.tigis.cz/PSYCHIAT/PSYCH202/01.htm
písmeno průměr± S.D. CI-95%+95% N 13,3±5,2 11.4-15.3 K 17,9±4,7 16.1-19.6 P 18,4±4,3 16.8-20.0 B 14,6±4,0 13.1-16.2 D 15,1±3,9 13.6-16.6 L 15,0±3,8 13.5-16.4 M 16,1±3,6 14.7-17.5 T 14,9±3,8 13.4-16.3 R 13,1±2,9 12.0-14.2 S 16,5±3,4 15.2-17.8 rostliny 22,2±5,9 20.0-24.4 zvířata 28,8±4,4 27.1-30.4 d.prostř. 16,0±3,9 14.5-17.5 http://www.tigis.cz/PSYCHIAT/Psychiatrie04_06/PDF/05_Kopecek_web.pdf (Kopeček, Kuncová 2006)
(Kuncová, 2006)
Verbální fluence a klinické souvislosti Sémantická fluence: ↑ aktivní med. temp. l. Fonetická fluence: ↑ frontální l. (Jones 2005; Baldo 2006) Zvířata za 1 min. < 15 – 20x ↑ pravděp. AD než normy (sensit. = 0,88; specif. = 0.96) Slova na F <4 4x ↑ pravděp. VaD vs AD (sensit. = 0.44; specif. = 0.90) (Canning 2004)
(Taylor et al., 2006)
PMT tempo a klinické souvislosti s věkem dochází ke zpomalení psychického tempa, které souvisí se zhoršením paměti, slovní plynulosti a schopnosti řešit úkoly (Lindemberg 1993; Salthouse 1995; 1996) testy měřící rychlost zpracování informací mohou predikovat rozvoj Alzheimerovy choroby i 3 roky před jejím propuknutím (Tabert et al., 2006) Zdraví jedinci s výskytem rizikového faktoru pro Alzheimerovu demenci – alela apolipoproteinu epsilon 4 jsou pomalejší ve zpracování informací než zdraví jedinci bez této alely. Nositelé alely epsilon4 jsou nejen pomalejší, ale mají také horší výsledky bezprostřední paměti. (O'hara et al., 2007)
Jak měřit psychomotorické tempo v klinické praxi ?
Jak měřit psychomotorické tempo 63 dobrovolníků průměrným věk 28,6±12,5 let (15-71 let) (Kopeček, 2006)
(Kopeček, 2006)
(Kopeček, 2006)
Jak měřit psychomotorické tempo (Kopeček, 2006)
PMT v číslech Spontánní řeč: 67-143 slov/min – 1,1-2,3 slova/s Rutinní úloha (měsíce) až 3 slova/s – 180slov/min. Vyjmenovat zvířata 0,8 slov/s – 48slov/min. Vyjmenovat slova na K 0,4 slov/s – 24 slov za minutu
http://www.volkmar-weiss.de/publ9-e.html
Shrnutí PMT - důležitá charakteristika, která může ovlivnit další domény kog. fcí
otázky Jaké kognitivní komponenty se podílí na testu cesty části B ?..................................................................... Proč mluvíme o psychomotorickém tempu a ne o rychlosti zpracování informací ?..................... Které oblasti se aktivují při fonetické verbální fluenci, které při sémantické fluenci a jak toho lze využít ?........................................................................
vyhodnocení
Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice.htm