Psychomotorické tempo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Hraní s desetinnými čísly
Léčba křečových žil metodou ASVAL
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Detekce HPV u rizikové skupiny mužů
Měření času – jednotky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
49. mistrovství světa ve zpracování textu na počítači
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Vzorce na umocnění.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Neuropsychologické baterie
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vyhodnocení soutěže Fotograf expedice Apalucha ’06 Jizerské hory - Kryštofovo údolí června 2006.
Chronické nemoci a erektilní dysfunkce MUDr. Karel KOČÍ, CSc. andromeda ®, Praha.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
„Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel fax
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
1 Roverský mikulášský víkend 2005 © Einstein, fotografie ©Nick.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
H. Mírka J. Ferda J. Baxa V. Liška* V. Třeška* T. Skalický*
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
PRAKTICKÝ LÉKAŘ, PSYCHIATR A JEJICH PACIENT Vaněk Jaroslav, MUDr., Vaněk David, MUDr., PhDr.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Kognitivní funkce 1.kurs
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
Gymnázium J. A. Komenského Uherský Brod PZ 2013 SEZNÁMENÍ SE STRUKTUROU A CÍLEM PŘIJÍMACÍCH TESTŮ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Pojmy a interpretace.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Úkoly nejen pro holky.
Disciplína: LM2x zJan Vetešník zOndřej Vetešník Zodpovědný trenér: Rudolf Kopřiva.
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Rychlost sémantického vyhledávání Kopeček M, Preiss M, Štepánková H. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha, AMEPRA 3. lékařská.
mozeček a kognitivní funkce
Psychiatrické vyšetření
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Diagnostické metody.
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

Psychomotorické tempo MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha 3. lékařská fakulta UK, Praha IPVZ, AMEPRA

Domény kognitivních funkcí tempo pozornost učení paměť exekutivní funkce

Hierarchie kognitivních fce exekutivní funkce pamět udržení pozornosti receptivní fce v dobrém stavu stav plného vědomí – bdělý stav

Psychomotorické tempo rychlost zpracování duševních operací

PMT - hodnocení zrychlené - v normě - zpomalené myšlenkový trysk - bradypsychie (frenie) tachylalie - bradylalie logorhea

Zrychlení tempa - výskyt mánie počátky intoxikace

Zpomalení tempa - výskyt depresivní porucha onemocnění BG – M. Parkinson subkortikální demence těžké tělesné onemocnění

Hodnocení PMT subjektivní posouzení objektivní anamnéza (posouzení známých) změřit ho - psychologické testy

Hodnocení PMT

Ukázka 1

Ukázka 2

Ukázka 3

Zhodnocení ukázek

Zhodnocení ukázek

Ano se jmenuji XX. Já jsme se narodila v Železnej horách Ano se jmenuji XX. Já jsme se narodila v Železnej horách. Maminka nás měla 7 dětí. A tatínek byl krejčí. Odstěhoval se do Prahy. Tady měl možnost být zaměstnanej, tak tady žil nějaký čas sám a pak si nás tam přestěhoval všechny. Žili jsem ve Vršovicích. A postupně jsme se, postupně jsme se, chodili teda do škol. A pak jsme se vdávali. A já jsem se vdávala za tady toho pána, před padesáti lety, to už skoro bude . Žijeme v Praze. Máme jednu dceru. Ta je právě, ta se nám odsunula strašně daleko, takže ji nevidíme tak často. 99 slov za 1 minutu Já se jmenuji XX. Já jsem jako nervák od malička, takže mě ten třes provází celý život, no. Už už nevím, jak dál. 23 slov za 1 minutu Heleďte pro mě peníze nemají žádnou cenu. Ale potřeboval bych na tu přestavbu 10 tisíc. 10 tisíc, ale není problém. Že ja třeba Frantovi prodám třeba auto žejo za 150. A Franta se mi pak odvděčí třeba, že mi koupí malej motocykl. Já ten malý motocykl prodám. A hned mám 7 tisíc, Jo, bum, hotovo. Pepík od vedle chce prodat Saaba. Povídám máš na tom 3 procenta. Já mu prodám Saaba. On mi dá 3 procenta. To je legalní, to není to napadnutelný. Já se tím neživím. No ale když bych potřeboval vydělat, tak zase vím jak. No. Mám plán? Mám plán postavit haciendu, že jo, kde bude stáj, pěstovat koně budu. Hacienda bude stát asi takovejch 400 tisíc. No. Které nemám já, ale které dejme tomu má můj nastávající tchán. No ne my už s ženou ne žijeme, no žijeme spolu, ale víme o sobě, že se k sobě nehodíme už řadu let. Prosím Vás s lítostí. Já si budu brát jednu dívenku krásnou. 165 slov za 1 minutu

psychologické testy reakční čas (sluchový, zrakový podnět) test čtení Test cesty – část A (Trail making test) Test slovní plynulosti (Verbal fluency test) …testy pozornosti

Test cesty část - A

TEST CESTY – A (čas v sekundách) věk 25-34 35-44 45-54 ------------------------------------------------- +2SD 7,2 9,8 8,5 +1SD 13,1 15,3 15,8 průměr 19 20,8 23,1 -1SD 24,9 26,3 30,4 -2SD 30,8 31,8 37,7 (Selnes et al., 1991)

Test cesty část - B

TEST CESTY - B (čas v sekundách) věk 25-34 35-44 45-54 ---------------------------------------------------- +2SD 15,3 15,3 13,3 +1SD 32,4 33,9 33,6 průměr 49,5 52,5 53,9 -1SD 66,6 71,1 74,2 -2SD 83,7 89,7 94,5 (Selnes et al., 1991)

Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ?

Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ? psychomotorické tempo, schopnost vizuálního vyhledávání, zrakově-motorická koordinace pozornost přepínat pozornost mezi dvěma sadami pracovní paměť

Oddělení psychického a motorického tempa? část B – část A cena přepnutí „switch cost (Jersild, 1929)

Test cesty - TMT poprvé publikován v roce 1944 (Reitan RM) vysoká sensitivita k detekci kognitivního postižení, ačkoliv špatný výkon v tomto testu je relativně nespecifickým nálezem (Lezak, 1995; Reitan, 1958; Spreen a Benton, 1965) skríninková metoda poruch učení a poškození mozku u dětí diagnostika psychomotorického tempa, pozornosti a flexibility normy a standardy pro dětskou i dospělou populaci (Preiss M., Panamá J. 1995), (Preiss et Preiss, 2006)

(Zakzanis et al., 2005)

(Zakzanis et al., 2005)

Verbální verze – testu cesty (Moll et al., 2002)

Test verbální fluence Fonetická fluence Sémantická (kategoriální) fluence

Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ?

Co je vše potřeba k úspěšnému zvládnutí testu ? pozornost psychomotorické tempo řeč schopnost vyhledávání v paměti paměť (co už bylo řečeno, instrukce)

Aktivace při verbální fluency (Schlosser et al., 1998)

Verbal fluency test (PCP a odd. MR IKEM, 1999)

Sémantická síť – test verbální fluence muž sex žena noha břicho hrnec pánev jídlo citron kyselý obličej žlutá měsíc barva den týden černý noc temnota světlo (dle Horáček, PCP)

Sémantická síť nový nos žena muž sex břicho noha pánev nosit jídlo Verbální fluence „N“: ………. muž sex žena noha břicho hrnec pánev jídlo citron kyselý obličej žlutá měsíc barva den týden černý noc temnota světlo (dle Horáček, PCP)

TEST VERBÁLNÍ FLUENCE – VODÍTKA PRO VŠEOBECNOU DOSPĚLOU POPULACI MAREK PREISS , ZUZANA KALIVODOVÁ , IVA KUNDRÁTOVÁ , LENKA MRLINOVÁ , TEREZA JEŽKOVÁ, MIROSLAVA KUBŮ, PETRA HOUBOVÁ. Psychiatrie 2, 2002. http://www.tigis.cz/PSYCHIAT/PSYCH202/01.htm

písmeno průměr± S.D. CI-95%+95% N 13,3±5,2 11.4-15.3 K 17,9±4,7 16.1-19.6 P 18,4±4,3 16.8-20.0 B 14,6±4,0 13.1-16.2 D 15,1±3,9 13.6-16.6 L 15,0±3,8 13.5-16.4 M 16,1±3,6 14.7-17.5 T 14,9±3,8 13.4-16.3 R 13,1±2,9 12.0-14.2 S 16,5±3,4 15.2-17.8 rostliny 22,2±5,9 20.0-24.4 zvířata 28,8±4,4 27.1-30.4 d.prostř. 16,0±3,9 14.5-17.5 http://www.tigis.cz/PSYCHIAT/Psychiatrie04_06/PDF/05_Kopecek_web.pdf (Kopeček, Kuncová 2006)

(Kuncová, 2006)

Verbální fluence a klinické souvislosti Sémantická fluence: ↑ aktivní med. temp. l. Fonetická fluence: ↑ frontální l. (Jones 2005; Baldo 2006) Zvířata za 1 min. < 15 – 20x ↑ pravděp. AD než normy (sensit. = 0,88; specif. = 0.96) Slova na F <4 4x ↑ pravděp. VaD vs AD (sensit. = 0.44; specif. = 0.90) (Canning 2004)

(Taylor et al., 2006)

PMT tempo a klinické souvislosti s věkem dochází ke zpomalení psychického tempa, které souvisí se zhoršením paměti, slovní plynulosti a schopnosti řešit úkoly (Lindemberg 1993; Salthouse 1995; 1996) testy měřící rychlost zpracování informací mohou predikovat rozvoj Alzheimerovy choroby i 3 roky před jejím propuknutím (Tabert et al., 2006) Zdraví jedinci s výskytem rizikového faktoru pro Alzheimerovu demenci – alela apolipoproteinu epsilon 4 jsou pomalejší ve zpracování informací než zdraví jedinci bez této alely. Nositelé alely epsilon4 jsou nejen pomalejší, ale mají také horší výsledky bezprostřední paměti. (O'hara et al., 2007)

Jak měřit psychomotorické tempo v klinické praxi ?

Jak měřit psychomotorické tempo 63 dobrovolníků průměrným věk 28,6±12,5 let (15-71 let) (Kopeček, 2006)

(Kopeček, 2006)

(Kopeček, 2006)

Jak měřit psychomotorické tempo (Kopeček, 2006)

PMT v číslech Spontánní řeč: 67-143 slov/min – 1,1-2,3 slova/s Rutinní úloha (měsíce) až 3 slova/s – 180slov/min. Vyjmenovat zvířata 0,8 slov/s – 48slov/min. Vyjmenovat slova na K 0,4 slov/s – 24 slov za minutu

http://www.volkmar-weiss.de/publ9-e.html

Shrnutí PMT - důležitá charakteristika, která může ovlivnit další domény kog. fcí

otázky Jaké kognitivní komponenty se podílí na testu cesty části B ?..................................................................... Proč mluvíme o psychomotorickém tempu a ne o rychlosti zpracování informací ?..................... Které oblasti se aktivují při fonetické verbální fluenci, které při sémantické fluenci a jak toho lze využít ?........................................................................

vyhodnocení

Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice.htm