Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR
Situace v ČR Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů ✓ hrozba uzavírání některých oborů Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky ani informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání Veřejnost ČR není systematicky ani informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání 2
Procento osob starších 60 let (+ výhled) 3 Zdroj: United nations, 2009 Možnosti řešení: a)zvýšit porodnost b)imigrace c)zvýšit efektivitu práce Jedna osoba v důchodovém věku = čtyři ekonomicky aktivní 2050 – Jedna osoba v důchodovém věku = dva ekonomicky aktivní
Podíl dospělé populace na dalším vzdělávání
5 Česká republika v číslech DV Účast na DV (formální a neformální, 25-64) Hlavní překážky pro účast – Překryv s pracovním časem – Překryv s rodinnými povinnostmi Poskytovatelé DV v ČR – Zaměstnavatelé 43 % – Soukromí poskytovatelé 28 % – Školy 10 % – Jiné instituce 19 %
Adult Education Survey (AES) Účast v DV v roce 2007 dle dosaženého vzdělání
1.Uznávání a prostupnost 2.Rovný přístup 3.Funkční gramotnost 4.Sociální partnerství 5.Stimulace poptávky 6.Kvalita 7.Poradenství
Přehled systémových projektů DV -UNIV – Centra CŽU (UNIV 2 KRAJE) -Národní soustava kvalifikací (NSK 2) -Koncepce DV (KONCEPT) -Podpora procesů uznávání (UNIV 3) -Předvídání kvalifikačních potřeb (PŘEKVAP) -Systém kariérového poradenství DV (KP=DV) -Podpora systému DV v rámci budování -konkurenceschopnosti ČR (DV TECH) Mil. Kč
Uznávání a prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesuální: vytvoření uceleného systému 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen
Počet zkoušek NSK 1/ /2012 Data platná k Počet PK v gesci Počet AOs Počet autorizací PK Počet zkoušek
Změna názvu „dílčí“ kvalifikace na „profesní“ Umožnění podnikající fyzické osobě získat autorizované zástupce Posunutí minimální věkové hranice, jako podmínky pro konání zkoušky v rámci rekvalifikačního kurzu Uznávání částí „profesních“ kvalifikací, které již uchazeč úspěšně absolvoval Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. 1/2
Přestupky autorizovaných osob Správní poplatky Doložení některých dokladů, jako podmínky pro konání zkoušky Změna způsobu stanovování a zveřejňování termínu konání zkoušky Úprava prokázání odborné způsobilosti pro účely získání živnostenského oprávnění řemeslné živnosti Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. 2/2
Úkoly pro ČR z domácích i zahraničních strategií - Zákon o vzdělávání (od 3 do 115 let) - Podpořit roli škol v DV ve školském zákoně - V příštích 2 letech využít prostředky z OPVK pro DV - Implementace zákona č. 179/2006 Sb., tvorba NSK a její provázání s (existujícími) resortními systémy kvalifikací - Inovovat strategii v oblasti APZ – rekvalifikací (kvalita) - Podpora DV v budoucích operačních programech Podpora kvality DV – rating DV, PK Lektor -Podpora kariérového poradenství v celoživotní perspektivě -Podpora občanského vzdělávání (právní, finanční, mediální gramotnosti, aktivní občanství) 13
Děkuji za pozornost