Autor:Mgr. Alena Shánělová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název:Chov a rozmnožování ryb.
Advertisements

Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Digitalizace výuky Příjemce
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor:Mgr.Alena Shánělová
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Název:VY_32_INOVACE_PR7_04 – Strunatci - rozdělení
Název:VY_32_INOVACE_PR7_03 Strunatci – vyšší živočichové
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Obojživelníci.
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Třída: Obojživelníci znaky:
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
OBOJŽIVELNÍCI
Název:Zástupci obojživelníků
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Digitalizace výuky Příjemce
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_10.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
charakteristika obojživelníků
Plazi autor: David Hainall.
Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany
Obojživelníci ocasatí
Plazi-želvy a krokodýli
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST – „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo CZ.1.07/1.400/ Číslo materiálu:
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi - ještěři.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
Rozmnožování obojživelníků
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
OBOJŽIVELNÍCI – VE VODĚ I NA SOUŠI
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obojživelníci Naomi anna kubátová. druhy  Ocasatí  Mloci čolek  Čolek  žebrovník  Bezocasatí žebrovník  Různé druhy žab.
Zpracoval: Marcela Kováříková
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:Obojživelníci Autor:Mgr. Alena Shánělová Oblast: Stručná anotace:Cílem prezentace je, aby se žák naučil poznávat hlavní znaky obojživelníků a jakým způsobem se přizpůsobili i životu na souši. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace a inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

4. třída podkmene obratlovců Obojživelníci 4. třída podkmene obratlovců

obojživelníci 1. podtřída 2. podtřída OCASATÍ – mloci, čolci BEZOCASÍ - žáby

nejstarší známí obojživelníci – krytolebci (prvohory, před 360 milióny let) vznikli z lalokoploutvých ryb, dosahovali délky až 1 metr žáby se objevily až v druhohorách asi před 150 milióny let dnes známo kolem 3 000 druhů, u nás 20 druhů

Hlavní znaky larvy žijí ve vodě, dospělci na souši ve vlhku larvy – pulci dýchají žábrami, mají ocas a postranní čáru proměnlivá tělesná teplota – studenokrevní obratlovci

kůže: holá, většinou hladká, dobře prokrvená, obsahuje slizové žlázy a často i jedové žlázy trávicí soustava: v dutině ústní mají vymrštitelný jazyk a drobné rohovinové zuby kloaka – společné vyústění trávicí, pohlavní a vylučovací soustavy potrava – výlučně živočišná, jen pulci se živí řasami

cévní soustava: srdce má 2 předsíně a 1 komoru, do těla se dostává krev smíšená (chudá na kyslík) krevní oběh velký (tělní) a malý (plicní) dýchací soustava: larvy dýchají žábrami dospělci plícemi a kůží

smyslová soustava: největší význam má čich oči jsou chráněné víčky zajímavost – při mrkání se zároveň zatahuje celá oční bulva do ústní dutiny, což pomáhá při polykání větší kořisti

Rozmnožování žáby

snůška vajíček pulec vývoj žáby

oplození mimo tělo – vnější oplození oplozená vajíčka v rosolovitém obalu pulec (larva) -> proměna v dospělce: nejprve narůstají zadní končetiny, mizí ocas, vytvoří se plíce pulci žab jsou býložraví

OCASATÍ – mloci, čolci oplození vnitřní samice klade vajíčka volně nebo jsou vejcoživorodí (mloci) larvy masožravé nejprve narůstají přední končetiny, ocas zůstává po celý život

Otázky a úkoly Co je to kloaka? Čím se liší dýchací soustava pulce a dospělé žáby? Co mají pulci společného s rybami? Jaký je rozdíl při rozmnožování mezi žábami a čolky?

Zdroje Všechny použité odkazy [cit. 2011-10-20]. Dostupné pod licencí Creative commons na http://www.wikimedia.org 2 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Feuersalamander_schlafend1.jpg 2 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Laubfrosch_Macro.jpg 10 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frogspawn_closeup.jpg 10 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RanaTemporariaLarvaFinalStage.JPG Všechny použité odkazy [cit. 2011-10-20]. Dostupné jako volné dílo na http://www.wikimedia.org 4 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pelodytes_punctatus_1.jpg Literatura 7,9 - Jurčák, Jaroslav a kol. Přírodopis 7, Olomouc: PRODOS, spol. s. r. o., 1998. ISBN 80-7230-015-6 10, 12 - Dmitrijev, J. Obojživelníci a plazi. Praha: Lidové nakladatelství, 1988. 26-052-88. 13-34