Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1.Metodika informačního produktu 2.Cíle a způsoby využití informačního produktu 3.Představení „karet“ pro SR chemie 4.Příklad vytvořeného produktu – Technik v chemii 5.Diskuse nad metodikou a využitelností produktu
Východiskem je klasifikace zaměstnání KZAM v co nejpodrobnější úrovni (čtyři místa) Umožňuje získat velmi podrobná data o vzdělanostní, věkové, odvětvové atd. struktuře pro danou profesi/kvalifikaci Při zohlednění priorit NSK zpracovány pilotní verze produktu pro čtyřmístný KZAM v hlavních třídách 3-8 (pro identifikaci problematických kvalifikací s maturitní zkouškou a výučním listem, Karty analyzují situaci profese/kvalifikace v celé ekonomice, ne specificky v jednom sektoru.
Detailní analýza 149 profesí (čtyřmístný KZAM) Zpracovány hlavní třídy KZAM 4-8 Vývoj zaměstnanosti Budoucí uplatnění Nabídka a poptávka na trhu práce Klíčová odvětví Vzdělanostní struktura Mzdová atraktivita Absolventi Věková struktura Expertní hodnocení výhledu profese
Identifikovat profese (kvalifikace): Jejichž význam na trhu práce dlouhodobě roste, Mají potenciál dalšího růstu v příštích letech, Nachází se v odvětvích s dobrou prognózou dalšího vývoje, Jsou atraktivní z hlediska mzdového ohodnocení, Vykazují výrazný nesoulad mezi optimálním vzděláním a tím, které zaměstnanci skutečně mají, U kterých se zhoršuje dostupnost absolventů U kterých se zhoršuje věková struktura
Analýzu lze provést pouze na profesích v rámci KZAM – ne vždy se podaří je provázat s odpovídající typovou pozicí v NSP Analýza může postihnout maximálně čtyřmístný KZAM, pro některé profese/kvalifikace je to málo podrobné Pro malé profesní skupiny (méně než 5 tisíc osob na trhu práce) to není vhodný analytický nástroj, data jsou méně spolehlivá Pro celkově méně četné profese se specializací na chemii to představuje závažný problém (např. KZAM 815x nebo 822x)
TYPOVÁ POZICEKZAMZPRACOVANÁ „KARTA“ Chemický technik (analytik, mistr, operátor, technolog) 3116 Inženýr chemie (analytik, manažer provozu, procesní inženýr, technolog, VaV pracovník 2146Ne (v první fázi se neřešila třída KZAM 2, zpracování ale není možné kvůli malé četnosti KZAM 2146 na trhu práce) Chemik (obsluha zařízení, laborant) 815xNe (pro čtyřmístný KZAM málo četné profese, ale zpracování třídy 815 možné) Pomocný pracovník v chemii9321Ne (třída KZAM 9 se neřešila) Obsluha strojů v chemii (je typová pozice??) 822xNe (pro čtyřmístný KZAM málo četné profese, ale zpracování třídy 822 možné) Farmaceutický asistent (je typová pozice??) 3228
PROFESEKZAMZPRACOVANÁ „KARTA“ Obsluha strojů na výrobu pryžových výrobků 8231 Obsluha strojů na výrobu plastových výrobků 8232 Montážní dělníci montující výrobky z kovů, plastů 8284 Jaké profese/kvalifikace (typové pozice) byste ještě doporučili?
Jaké profese / kvalifikace vybírat? Jak určovat ty problémové / nedostatkové? Struktura a metodika tvorby infoproduktu: Chybí v něm nějaké informace/data? Jsou některé informace nadbytečné? Jak byste hodnotili formu prezentace (příliš dlouhé, málo grafické, není online verze..)? Jaké typy informací by SR ještě potřebovala pro svou práci a bylo by možné je do produktu zahrnout?
Děkuji Vám za pozornost a Vaše názory Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání