FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU JUDr. Tomáš Pezl PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“
Eurozóna 18 členských států, které přijaly euro Od roku 1999 je euro skutečnou emitovanou měnou pro státy eurozóny Velká Británie a Dánsko mají možnost se rozhodnout o přistoupení Protokoly 15 a 17 k Lisabonské smlouvě Švédsko – odmítlo euro v referendu v roce 2003 Bulharsko, Česká republika, Chorvatsko, Litva, Maďarsko, Polsko , Rumunsko Vyjádřily úmysl přistoupit k euru
Kde se všude platí eurem Eurozóna Andorra, Monako, San Marino a Vatikán na základě měnové smlouvy Mají právo vydávat své mince Nemají zastoupení v euroskupině ani ECB Zámořská území, která jsou součástí EU Některá zámořská území, která nejsou součástí EU - Saint-Pierre-et-Miquelon, Svatý Bartoloměj. Kosovo a Černá hora – bez jakéhokoliv smluvního základu.
Právní úprava Čl. 5 SFEU Členské státy koordinují své hospodářské politiky v rámci Unie. Za tímto účelem přijme Rada opatření, zejména hlavní směry těchto politik. Zvláštní ustanovení se vztahují na ty členské státy, jejichž měnou je euro Koordinace hospodářské politiky je zvláštní pravomocí EU – nezapadá ani do sdílených ani do výlučných pravomocí SFEU – hlava VII Hospodářská politika (čl. 119-126) Měnová politika (čl. 127 – 133) Protokol o Euroskupině
Podmínky členství Poprvé stanoveny v Maastrichtské smlouvě – tzv. konvergenční kritéria Cenová stabilita Deficit veřejných financí (ne více než 3% HDP) Veřejný dluh (ne více než 60%) Dlouhodobé úrokové sazby (ne více než 2 procentní body nad průměrem tří nejvyspělejších členů eurozóny) Stálý směnný kurz vůči euro Hodnocení minimálně jednou za dva roky Hodnocení provádí Evropská komise a ECB Výsledek zprávy za rok 2014 – Litva může od 1.1. 2015 přistoupit k euro
Problémy Nerovnoměrný vývoj mzdových nákladů Nerovnoměrný vývoj stavů veřejných rozpočtů – zejména nárůst deficitu u států jižní Evropy EU neměla nástroj pro společnou daňovou politiku Asymetrie mezi měnovou a fiskální politikou Nemožnost postihnout stát za porušení pravidel rozpočtové odpovědnosti. Nepřesné a zkreslené data o stavu veřejných rozpočtů.
Smlouva o stabilitě, spolupráci a vládní odpovědnosti Uzavřena 2012 členy eurozóny a 8 dalších členů EU, účinná od 1. 1. 2013 Zavádí pravidla pro vyšší stabilitu eura Meziroční deficit státních financí nesmí být vyšší než 0,5% Státy musí zavést mechanismy, které budou automaticky reagovat na porušení pravidel Povinnost informovat orgány EU o plánovém vyšším dluhu Koordinace na úrovni Euro summitů Termín pro zavedení opatření do konce roku 2014
Evropský stabilizační systém Zaveden jako mezinárodní instituce v roce 2012 Poskytuje půjčky členským státům Poskytuje finanční asistenci Nakupuje dluhopisy členských zemí na primárních i sekundárních trzích Financuje rekapitalizaci veřejných institucí pomocí půjček vládám. Od roku 2014 – rekapitalizační nástroj pro banky
Co dál? Možné zavedení nejenom měnové spolupráce, ale i fiskální spolupráce a dohledu postupný přechod od sdílené pravomoci k pravomoci výlučné EU v oblastech: Měnová politika Hospodářská politika Zavedení spolupráce ve věcech daňových.
DĚKUJI ZA POZORNOST PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“