Zdravotní politika (JSM601), ZS 2009 UK, Fakulta sociálních věd Katedra veřejné a sociální politiky Petr Háva konzultační hodiny, středa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Primary school Brotherhood Czechs and Slovaks - the school of tenable development of primary school - the school with international title ECOSCHOOL Bystřice.
Města ČR – orientace na mapě
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Základní technická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.20 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 20 Název materiálu:Christmas Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Architektury softwarových systémů Architecture of Software Systems
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Ukončení 1.etapy výuky cizího jazyka
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Mission of the Chamber – since 1996
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dagmar Andrysová Datum: Název: VY_22_INOVACE_1_1_1.
CPSSU Czech Political Science Students’ Union Unie studentů politických věd v ČR.
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
O.Topolčan, Š. Svobodová, H.Rosolová Medical Faculty nad Faculty Hospital Pilsen Czech Republic.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Pořadové číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: II/2 Sada: VY_22_INOVACE_AJ.3.33 Ověření.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Úkoly nejen pro holky.
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Transkript prezentace:

Zdravotní politika (JSM601), ZS 2009 UK, Fakulta sociálních věd Katedra veřejné a sociální politiky Petr Háva konzultační hodiny, středa 8,30-11,00 Jinonice, budova B, místnost Téma ZP4.: Seminář hodnocení zdravotnických systémů

Literatura k semináři Assessing performance 1. Christopher J.L. Murray, Julio Frenk A framework for assessing the performance of health systems Bulletin of the World Health Organization, 2000, 78 (6) 2. Smith et al. Health Impact assessment Wikipedia Knihy články 2

Diskuse prvního podkladového materiálu: Murray, Frenk 2000 A framework for assessing the performance of health systems Christopher J.L. Murray, Julio Frenk Bulletin of the World Health Organization, 2000, 78 (6) 17.pdfhttp:// 17.pdf 3

Struktura diskuse 1. Introduction [differences in outcomes] 2. Boundaries of the health system 3. Intrinsic and instrumental goals 4. Social systems and social goals 5. Health system goals (health, responsiveness, fairness) 6. Goal performance, composite goal performance and efficiency 7. Performance of subsystems or organizations 8. Factors explaining health system performance (financing, provision of health services, resource generation, stewardship, vertical ingtegration) 9. Factors external to the health system 10. Discussion (scope of accountability for health systems) 4

1.Introduction Variation in health outcomes Differences in the design, content and management of health systems translate into differences in a range of socially valued outcomes, such as health, responsiveness, fairness 5

2. Boundaries of the health system Separating the health system from elements outside The concept of HEALTH ACTION is defined to be a set of activities whose primary intent is to improve or maintain health For example: educating young people, road and vehicle safety Efforts to influence other sectors are clearly part of the health system 6

3. Intrinsic and instrumental goals Intrinsic goals = goals valued in themselves It is possible to raise the level of attainment of the goal [ better health status of population, lower inequalities in health] Instrumental goals, their pursuit is really a means to another end –Preventive programmes, 7

Intrinsic goals of health system Performance goals [intrinsic goals] better health status of target population Health promotion, control of risk factors Access to services, efficiency, quality Instruments, instrumental goals: Organization and financing Purchasing, payment Regulatory mechanisms, personal incentives [behavior] 8

Health status development 9

10

4. Social systems and social goals Organized activity of society can be divided into various systems –Education, health, economic, political Defining goal for each of these systems –Goal for the health system is to improve health Provázanost s dalšími společenskými politikami (podsystémy). Na úrovních cílů, výsledků, společenských důsledků 11

12

5. Health system goals Health – improve health of the population [average and inequality distribution] Responsiveness – respect for dignity, individual autonomy, confidentiality, prompt attention to health needs, social support networks, free choice of providers Fairness –Households should not become impoverished –Peer households should pay less towards the health system than rich households 13

14

6. Goal performance, composite goal performance and efficiency Performance of the health system involves relating goal attainment to what could be achieved [Fig. 3.] next Good health system should pay attention to the level of tobacco consumption, e.g. Health systems should be held to accountability Performance can be assessed for each components of the three goals Time frame of analysis 15

16

7. Performance of subsystems or organizations Performance of the entire health system must be related to performance of various subcomponents [ hospitals, out-patient services] 17

8. Factors explaining health system performance FUNCTIONS Financing –Revenue collection, fund pooling, purchasing Provision of health services – combination of inputs into a production process Resource generation –Human resources, facilities, equipment, knowledge Stewardship –setting, implementing and monitoring Vertical integration 18

19

20

21

22

23

9. Factors external to the health system Factors outside health system that will influence performance of its functions For example –effective judicial system, –ethical codes, –tolerance of corruption, –economic development 24

10. Discussion scope of accountability for health systems Narrowly accountable for actions within organizations of health system More broadly accountable for key determinants outside the boundaries of the health system How well a country is controlling the level of non/health system determinants through effective intersectoral activities 25

Dva směry argumentace Market-driven 70s-80s neoliberalism 1997 Herzlinger 2000 WHO tři různé reformy Health Summit Internatonal (reformy v zemích Visegrádu a dalších evropských státech) System performance, HIA 1963 Arrow (uncertainty, failure) 1998 Ranade Market reforms 2000 WHO Report 2000 Murray, Frenk (Framework) OECD ad hoc group on health 2002 DANIS Ethical Dimensions 2004 Gruskin, Tarantola Human Rights related to health 2007 Reisman Health Care and Public Policy 2010 Kutzin Financing 2010 OECD Value for money 26

27

28

29

30

31

Kontext reforem Společenský –Rozvoj občanské společnosti a demokracie –Veřejná komunikace, média, dostupnost poznatků –De-etizace (etické vákuum), změny hodnot Ekonomický –Hospodářský vývoj, HDP, fiskální reformy (fiscal adjustment), snižování celkové daňové kvóty, reformy veřejných financí ( v některých státech však rozpad a chaos veřejné správy) –Jednostranný důraz na trh + vlivy globalizace (IMF, WB, WTO), snižování daně právnických osob Politický –Veřejná politika, stranické politiky, normativní aspekty, dominance technokratického přístupu –Reformy veřejné správy, veřejných financí –Deficity demokracie, veřejné kontroly, nízká transparentnost, korupce –Nízká kapacita k vládnutí, chybějící strategické přístupy a koncepce, evidence-based přístup 32

Kontext reforem Vliv reforem veřejn é spr á vy –Decentralizace –Privatizace –„new public management“ –Public Private Partnership Kritika reforem veřejn é spr á vy (prvn í vlny) –Důraz na efektivitu, méně nebo vůbec zaměřeno na výsledky, odpovědnost veřejné správy –Z veřejného sektoru se stává nákupčí, uzavírá smlouvy, chybí mu regulační nástroje a celkový přehled o tom, co se děje. –Nejsou respektovány: ústavní rámec a lidská práva, veřejný zájem, dochází k de-etizaci, převaze technokracie, ztrátě odpovědnosti vůči společnosti a veřejnému zájmu, deficity demokracie Na ú rovni EU (Amsterdam Treaty) pojetí zdravotnických služeb jako svobodné povolání (tj. jako služeb podnikatelských) –Také zde jsme svědky kritické reflexe, diskuse o postavení veřejných služeb v EU a v jejím právním rámci –Zelená kniha veřejných služeb přichází až mnohem později 33

Vývoj zdravotního stavu Skutečný vývoj zdravotního stavu vykazuje při mezinárodním srovnání, ale i uvnitř států značné rozdíly (viz přednášky o měření zdravotního stavu a o nerovnostech) Nerovnosti jsou doloženy zejména s využitím demografických ukazatelů (střední délka života, úmrtnost) Největší rozdíly jsou patrné při srovnání mezi světadíly. Ve střední a východní Evropě existující výrazné rozdíly především mezi Ruskem a ostatními státy (viz následující grafy) Rozdíly jsou způsobeny odlišným vývojem determinant zdraví ve srovnávaných státech (např. alkohol v Rusku, růst jeho spotřeby v 90. letech). 34

Vývoj zdravotního stavu 35

36

37

Financování a úhrady služeb Financov á n í –Implementace systémů zdravotního pojištění –Vymezení rozsahu poskytovaných služeb –Problém šedé ekonomiky, neformálních plateb „ N á kup “ služeb (purchasing) –Nákladově efektivní nákup služeb? –Úhrady vztažené k produkci poskytovatelů služeb 38

39

40

41

42