Responsibility as an aspect of individual's well-being: comparison of young Czechs and Scots Petr Macek Faculty of Social Studies Masaryk university Brno,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Energie.
Města ČR – orientace na mapě
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Copyright, © Eurist s.r.o. EKRK goes Europe Strategy Concerning the European Union and the position of Real estate brokers presented by: Matthieu.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Appearance Length: 80 to 130 cm The tail measures 11 to 25 cm Males usually weigh 18 to 30 kg Females weigh 8 to 21 kg Male can weigh up to 38 kg, reportedly.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
CPSSU Czech Political Science Students’ Union Unie studentů politických věd v ČR.
WALES „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Dana Brdíčková.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
TIME autor: Robert Kočí. Jak se na čas ptáme? What‘s the time? What time is it?
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Aktivity kolem OI a mimo ni Osnova Baylor ACM Contest UPE RedHat Minor OI – Enterprise system development – Bezpečnost.
Fortissimo Prague - Na Viničních horách Praha 6 - Česká republika - Tel.: FORTISSIMO TRAVEL INDUSTRY.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 02Číslo.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
O.Topolčan, Š. Svobodová, H.Rosolová Medical Faculty nad Faculty Hospital Pilsen Czech Republic.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Úkoly nejen pro holky.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Transkript prezentace:

Responsibility as an aspect of individual's well-being: comparison of young Czechs and Scots Petr Macek Faculty of Social Studies Masaryk university Brno, Czech Republic

Responsibility as an aspect of individual's well-being: comparison of young Czechs and Scots The reported study is a part of an international project on language and social representations of responsibilities and entitlements. It was designed to investigate the importance and meaning of responsibility as an important attribute of well-being of the individual. We analyzed data of respondents from the Czech Republic and Scotland.

The aim of the present study is answer the following three questions: Are different aspects of responsibility perceived as important for well-being of the individual? With what social, political and economic terms are different aspects of responsibility semantically associated? Is an importance and meaning of various aspects of responsibility different for adolescents and young adults from two different European countries?

Different aspects of responsibility -responsibility for yourself -commitment -responsibility toward others -legal responsibility All these aspects of responsibility represent an important building stones of identity formation during adolescence and during period of emerging adulthood (Erikson, 1968; Marcia, 1975; Arnett, 2004)

Different aspects of responsibility Commitment Key concept in regard to identity achievement (Marcia, 1975). Four possible statuses: -Diffusion (no commitment, no exploration) -Foreclosure („commitment“ without exploration) -Moratorium (no or weak commitment, exploration or experimentation) -Identity achievement (commitment, exploration)

Different aspects of responsibility Responsibility toward others -an important aspect of „intimacy“ as developmental task of young adulthood (Erikson, 1968), -responsibility towards parents and other authorities

Different aspects of responsibility Legal responsibility -general attribute of adulthood -improving a feeling of citizenship

Sample and Instrument The total sample included 200 Czechs and 196 Scots. Both national samples were selected from two age-groups, and years old, 50 % of males and 50 % of females in each sample. Different aspects of responsibility (self-responsibility, responsibility for others, commitment, legal responsibility) were among 34 terms, which were evaluated with respect to well-being of the individual. Respondents were asked to indicate their importance.

Results At first, subjective importance of different aspects of responsibility are compared. Multivariate significant effects (MANOVA) of culture(F = 2.75; p =.028) was found. More concretely, effect of culture was found for commitment (F = 5.97; p =.015) and for responsibility to others (7.80; p =.005). Moreover, significant interactions of age and culture were found for -Commitment (F = 4.40; p =.05) -Responsibility to yourself (F = 6.01; p =.015) -Responsibility to others (F = 4.18; p =.040)

An importance of terms in regard to the well-being of individual OrderScotsMCzechsM 1 Freedom5,58 Freedom5,76 2 Indiv. rights5,47 Justice5,66 3 Equality5,46 Security5,59 4 Justice5,42 Human rights5,59 5 Human rights5,41 Individual rights5,50 6Responsibility to yourself5,29 Trust5,48 7 Trust5,23 Certainty5,45 8 Law and order5,19 Law and order5,40 9 Responsibility to others5,08 Responsibility to yourself5,24 10 Security5,04 Equality5,02 11 Democracy4,90 Morality4,95 12 Commitment4,84 Cooperation4,90 13 Society4,81 Democracy4,87 14 Cooperation4,81 Self interest4,87 15 Self-interest4,80 Society4,84 16 Morality4,77 Responsibility to others4,81 17 Individualism4,69 Solidarity4,66 18 Legal responsibility4,59 Social cohesion4,58 19 Social cohesion4,54 Commitment4,56 20 National identity4,50 Tradition4,42 21 Public interest4,48 Legal responsibility4,42 22 Local community4,46 National identity4,14 23 Certainty4,46 Market economy4,14 24 Tradition4,34 Local community4,13 25 Solidarity4,30 Public interest4,12

Shrnutí výsledků I když rozdíly nejsou velké, v Čechů a Skotů jsme získali odlišné výsledky U Skotů můžeme zaznamenat, že důležitost commitment, responsibility to others and responsibility to yourself se zvyšuje s věkem:mladí dospělí ji prezentují ve vyšší míře než adolescenti U Čechů takový trend zjištěn nebyl: skupiny mladších starších respondentů se od sebe v podstatě neliší Znamená to, že dospělost a zralost u nich nastupuje později?

Secondly, we looked for relations between responsibility and other concepts, které byly posuzovány jako důležité pro well- being jednotlivce. Hierachical cluster analysis was used to describe významové souvislosti mezi jednotlivými aspekty zodpovědnosti a dalšími hodnocenými pojmy

Results U mladších Čechů (adolescentů) zjišťujeme, že commitment, zodpovědnost vůči druhým a zodpovědnost vůči sobě je významově velmi blízko. Těsně se propojuje s důležitostí morálky a se zameřením na sebe sama. U starších Čechů (emerging adults) se se jednotlivé aspekty zodpovědnosti již více významově diferencují – zodpovědnost za sebe sama se odděluje a propojuje s takovými charakteristikami, jako je jistota, důvěra, pocit bezpečí a spravedlnosti. Zodpovědnost vůči druhým souvisí úzce se důležitostí spolupráce a kooperace. Také závazek patří do stejného významového clusteru, i když je napojen již volněji. Právní zodpovědnost se sdružuje s pojmy, které nemají takovou osobní důležitost pro subjective well-being a které spíše vyjadřují atributy společnosti než jednotlivce.

Results U Skotů je zodpovědnost vůči sobě samémuvýznamově jasně oddělena od ostatních aspektů zodpovědnosti – zřejmé je to jak u adolescentů, tak u mladých dospělých. Propojuje se s důvěrou, svobodou, lidskými právy, pocitem bezpečí a spravedlnosti. Mladší Skoti (adolescents) mají další aspekty zodpovědnosti (commitment, zodpovědnost vůči druhým, legal responsibility) významově blízko sebe, starší Skoti (young adults) zde významově více diferencují. Těsná významová vazba zůstává mezi commitment a zodpovědností vůči druhým, podobně jako u jejich českých vrstevníků je úzce spojena s důležitostí spolupráce. Význam právní zodpovědnosti se jasně odděluje a propojuje se s důležitostí osobních zájmů a s individualismem.

General conclusions Výzkum ukázal, že u mladých lidí je důležité posuzovat důležitost a význam zodpovědnosti v konkrétním kulturním a společenském kontextu. I když rozdíly mezi obě národnostmi nejsou příliš velké, výsledky ukazují, že zodpovědnost je vnímána jako důležitější atribut pocitu pohody jednotlivce ve větší míře u Skotů než u Čechů. Různé aspekty zodpovědnosti jsou vnímány diferencovaněji u mladých dospělých než u adolescentů – tento rozdíl je patrný hlavně u Čechů U mladých dospělých jsou významový kontext zodpovědnosti za sebe sama velmi podobný u obou národností: sodpovědnost for yourself souvisí se svobodou, spravedlností, důvěrou, rovněž s důležitostí lidských práv a law and order. Zodpovědnost za druhé úzce souvisí s významem commitment, se solidaritou a kooperací, and morality. U Čechů jsou významově blízko také equality, u Skotů taková významová souvislost není