Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Advertisements

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Součástí státního území
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
VY_32_INOVACE_51_06 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
STÁT A PRÁVO.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Česká republika Demokratický stát.
politické formy států a příklady
Politická geografie III
Základní typy monarchií
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_SVF32360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Studijní obor: Sociální činnost
Druhy států Občanská výchova.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VY_32_INOVACE_SVF33260DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_SVF32460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Politické systémy světa
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVA.
VY_20_INOVACE_SVF33960DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VLAST 6. ročník.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluStát,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ – Územní uspořádání a státní zřízení Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Název školy: Základní škola Městec Králové
Stát Definice, funkce, typy.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 3 Pojem státu, stát a národ AutorDoc. Miroslav Sapík Tematická oblastZáklady společenských věd - politologie AnotaceDUM je určen pro výklad učiva pro předmět Základy společenských věd – oblast politologie. DUM je určen pro studijní obory -Obchodní akademie, Ekonomické lyceum a nástavbové studium obor Podnikání. DUM je určen pro výuku politologie, zaměřuje se na výklad státu, teorie státu a vztah státu a národa. Ročník2. ročník nástavbového studia obor Podnikání, 4. ročník Obchodní akademie a Ekonomického lycea. Datum tvorbyzáří – listopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

DUM č.3

 Už od doby starověku dochází k organizovanému soužití společnosti.  Lidé žijí na určitém území, mají vlastní kulturu, jazyk, tradice a mluví stejným jazykem.  Vznik této organizované společnosti byl i z důvodu obrany před nepřítelem, který by se mohl zmocnit daného území.

 Na vznik státu existuje několik teorií:  Náboženská teorie – vysvětluje božský původ státu a jeho panovníka;  Patriarchální teorie – vznik státu je na základě spojování rodů a rodin, kde vládne patriarcha (muž, panovník);  Mocenská teorie – základem této teorie je vláda silnějšího nad slabším, v této souvislosti vysvětluje tato teorie i vztah mezi vládnoucím a ovládaným;  Smluvní teorie – stát vzniká jako smlouva mezi jedinci, kteří na daném území žijí;  Teorie násilí – tato teorie vysvětluje vznik státu jako uplatnění síly a tím převzetí moci a vlád na daném území.

 Ve vzniklých státech se v různé míře uplatňuje autorita a moc, která je důležitým prvkem vlády panovníka (vůdce).  Pojem státu pochází z latinského „res publica“, což můžeme přeložit jako věc veřejná.  Tak, jak vznikaly různé druhy států, v různých dobách, je možné stanovit společné znaky existujících státních celků.  K nim patří: území, jazyk, kulturní dědictví, instituce státní moci a správy, státní suverenita a armáda.

dne

 Každý stát plní určité funkce, k nim patří:  Vnější funkce – vztahy k jiným státům, obrana státu;  Vnitřní funkce – péče o kulturní tradici (dědictví), ekonomická, sociální a právní.

 Rozlišujeme dvě základní formy státu (forma – jak je organizovaná státní moc):  Demokratická forma, kde se na řízení státu účastní všichni lidé. Z historie známe demokracii přímou – ve starověkém Řecku a demokracii nepřímou (tj. zastupitelskou), která umožňuje lidem volit např. poslance, senátory, krajské zastupitele, starostu, apod.;  Nedemokratická forma, kde vládne jeden nebo velmi omezená skupina jedinců. Příkladem může být totalitní diktatura, vojenská junta.

 Podle doby vzniku státu a prosazování různých forem zřízení (vlády) rozlišujeme některé typy státu:  Monarchie – v současné době rozlišujeme absolutní (neomezenou) a konstituční (omezenou). V absolutní není panovník ničím a nikým omezen ve výkonu své moci. V konstituční je omezen ve výkonu své moci např. parlamentem.

 Republika – hlavní představitelé jsou voleni na základě ústavy, která je platná na daném území. Rozlišujeme prezidentskou republiku (např. v Rusku, Francii a USA), kancléřskou republiku (např. v Rakousku a SRN) a parlamentní republiku (např. ČR, Slovensko, Itálie).

 Státy můžeme dělit i podle územního rozčlenění na: federace – území daného státu se dělí na další území (státy, provincie, země).  Příkladem může být SRN a tento svazek vystupuje jako jeden celek a má právní subjektivitu.  Dalším příkladem může být konfederace – je to volný svazek států, které mají každý sám za sebe právní subjektivitu.  Historicky přechází tato forma později do federace.  Příkladem může být: nedávný vývoj některých států Sovětského svazu.  Unitární stát je s jednotným systémem řízení. Vyšším formám řízení jsou podřízeny nižší formy řízení (např. instituce, úřady).

 V současné době se užívá označení právní stát, ve kterém jsou základní pravidla chování a práv občanů stanovena ve vztahu ke státu pomocí práva, právního řádu.  Základní pravidla (tohoto typu) jsou v našem státě ukotvena v Ústavě ČR.  Moderní právní stát vychází z principů Velké francouzské revoluce. Základní ideou je to, že stát má sloužit občanům.

 Národ – je konkrétní společenství lidí, kteří žijí na určitém území a mají společný jazyk, víru, historii a tradice, ke kterým se hlásí.  To, že člověk patří k určité národnosti (tedy má státní příslušnost) získává narozením.  Tomu se říká, že každý člověk má státní občanství.  Může ho získat narozením, prohlášením, osvojením, udělením, určením otcovství a nalezením na území ČR.  Státní občanství může občan i ztratit – prohlášením, získáním cizího státního občanství a úmrtím.

+%C3%BAstavahttps:// +%C3%BAstava dne

 Seznam použité literatury  Kol. autorů: Odmaturuj ze společenských věd. Didaktis, Brno 2004