Číslo a název šablony klíčové aktivity Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_15_01_08 Název materiálu Dějiny islámských zemí v raném středověku Jméno vyučujícího Zdeněk Šilhánek Třída 7.D Předmět Dějepis Datum vytvoření 15.9. 2012
Dějiny islámských zemí v raném středověku Člověk a společnost Dějepis Raný středověk 7. ročník Žák si za pomoci prezentace osvojí základní znalosti o islámu a jeho prvotnímu rozšiřování Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický kruh: Určeno pro: Anotace:
Cíl, klíčové pojmy Cíl: Seznámit žáky se vznikem islámu, jeho šířením za pomoci arabských výbojů. Představit arabskou středověkou kulturu. Klíčové pojmy: Muhammad Mekka Mešita Kultura Arabů Maurové
Co bychom mohli vědět… Muhammad Jaký je symbol islámu? Jaká je svatá kniha islámu? Koho muslimové považují za zakladatele jejich náboženství? Obr.1 Obr.2 Muhammad
Co bychom mohli vědět… Alláh Mekka Mešita Jak se nazývá bůh muslimů? Kam musí muslimové povinně alespoň jednou za život vykonat pouť? Kam svolává muezin své věřící k modlidbě? Alláh Obr.3 Obr.4 Mekka Mešita
Sjednocení kmenů Muhammad sjednotil kmeny Arabů Po jeho smrti – vláda CHALÍFŮ Díky výbojům – rozšíření území i náboženství Tolerantní k ostatní náboženstvím, ale museli platit daň Dochází k rozšíření říše přes Afriku až do Evropy (Pyrenejský poloostrov)
Mapa rozšíření Arabské říše Obr. 5
Kultura Arabů v 7. – 12. stol. + Kdo jsou Maurové? Kladen důraz na přírodní vědy Tvůrci map a cestopisů (Ibráhim ibn Jákúb) Zdatní lékaři – Avicenna Překlady z arabštiny do latiny ( starověká díla) Ve stavitelství – abstraktní tvary a ornamentální motivy + Kdo jsou Maurové? Maurové – označení Arabů žijících na Pyrenejském poloostrově Obr.6
Zdroje obrázků Obr.1 http://artemisniki.blog.cz/0903 OSTATNÍ ANIMACE zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011