Miroslav Zámečník Nadační fond Microfinance, VŠE 8.prosince 2009 MIKROFINANCE Rok od „velké finanční krize“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Present Simple and Continuous
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Copyright, © Eurist s.r.o. EKRK goes Europe Strategy Concerning the European Union and the position of Real estate brokers presented by: Matthieu.
Budoucí čas „to be going to“
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Appearance Length: 80 to 130 cm The tail measures 11 to 25 cm Males usually weigh 18 to 30 kg Females weigh 8 to 21 kg Male can weigh up to 38 kg, reportedly.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.20 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 20 Název materiálu:Christmas Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
PRODUCTION Translate: 1) Rozdělení pracovních sil v různých sektorech hospodářství se liší v závislosti na úrovni ekonomického rozvoje. 1) The proportions.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Zvířatae Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí základní fráze a slovní zásobu na téma Zvířata, což je podpořeno vizuálně i sluchově. Žáci si procvičí čtení.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
English grammar next.
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Mission of the Chamber – since 1996
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Abba – poslech, práce s textem.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
CPSSU Czech Political Science Students’ Union Unie studentů politických věd v ČR.
40.1 If clauses - 2nd and 3rd conditional
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Vzdělávací oblast: Anglický jazyk Autor: Mgr. Martina Hulenková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Modal Verbs = způsobová slovesa.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
TIME autor: Robert Kočí. Jak se na čas ptáme? What‘s the time? What time is it?
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Project Tree Planting. About parcel Parcel is owned by Pěnčín village Parcel is owned by Pěnčín village Village Pěnčín is situated near Jablonec nad Nisou.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ1G Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Sun clock. Interesting  Oldest time devices  Types- solid  - portable  Time is determined by shadow  The oldest clock in Trutnov range.
Around London in 15 minutes Autor: Mgr. Zdenka Mléčková
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Před pár hodinami jsem byl na cestě sem. Earlier today I was on the way over here.
PRESENT, PAST AND FUTURE FORM Have to. Have to - must I must go to school. - I have to go to school. Musím jít do školy. Must – vnitřní přesvědčení Have.
The key strategic targets of the energy policy of the State include: the basic conception of long-term development of the energy sector legislation and.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Prepositions of time VY_22_INOVACE_22 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Přejít na první stránkuLONDON Test yourself by Ludmila Lukavcova double-decker.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, prosinec 2013.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_68 NázevPresent simple - negative Téma hodinyČinnosti doma i ve škole PředmětAnglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
All About Friends
Macroeconomic Forecast Macro: GDP Growth … even though GDP dropped significantly in 2009, performance in the last two quarters suggested.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
WILL/WON'T, PROMISES, OFFERS, DECISIONS, WORD STRESS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Digitální učební materiál
CONCLUSIONS AND RECOMMENDATION
Transkript prezentace:

Miroslav Zámečník Nadační fond Microfinance, VŠE 8.prosince 2009 MIKROFINANCE Rok od „velké finanční krize“

Před rokem jsme vyjádřili hypotézu, že MFIs navázané na formální finanční sektor, mohou mít potíže se získáváním nových zdrojů na trhu Další hypotéza: čím méně byly mikrofinance a jejich klientela integrovány (slabá korelace) s formálním sektorem, tím nižší mohou být negativní dopady („zbytek světa“ nemá na lokální ekonomiku zásadní vliv). Jak se tyto hypotézy potvrdily v praxi? Průzkum CGAP zahrnoval 400 mikrofinančních institucí ze všech regionů, které zaslaly vyplněné on-line dotazníky v březnu 2009 Ohromný růst portfolia MFIs z let před vypuknutím finanční krize (2007: nárůst o 47% u MFIs sledovaných MIX Marketem) se zastavil. Dvě třetiny respondentů ohlásily stagnaci nebo pokles bilanční sumy Trend jasný, strukturální rozdíly- pokles byl nejvyšší u těch institucí, které nemají přístup k primárním depozitům obyvatelstva, a závisejí na půjčkách od třetích stran Čím menší instituce, tím větší problémy s likviditou Zhoršení kvality portfolia- 69% MFIs z průzkumu reportovalo zhoršení ukazatele PAR (portfolio at risk), nejhorší v regionu ECA, ale nárůst ve všech regionech Zhoršení PAR uniformní, nezávisí na typu a velikosti instituce Dopady finanční krize na mikrofinanční instituce- průzkum CGAP (březen 2009)

Vývoj remitencí ve světě v roce 2009: očekával se výrazný pokles, ve skutečnosti to bude cca o 6-7% na zhruba 317 miliard dolarů V tocích z remitencí jsou velké regionální rozdíly Velmi postiženými zeměmi jsou Egypt (-20%), Maroko a Mexiko (-13,4% za 1-9/2009), ale rovněž postsovětské ekonomiky závislé na remitencích z Ruska (například Arménie, Tádžikistán s poklesy kolem 30%) Podle odhadů Světové banky budou remitence slabé vzhledem k nízkému růstu v migračních destinacích, a nedosáhnout úrovně roku 2008 dříve než po roce 2011 Celkový rozsah zahraničních komitovaných linek pro mikrofinanční instituce činil koncem roku 2008 asi 14,8 miliard dolarů, zhruba polovinu dávají mezinárodní finanční instituce (na čele se Světovou bankou včetně IFC) KfW z Německa je jedním z pěti největších hráčů Celkový rozsah angažovanosti z komerčních platforem (penzijní fondy, komerční banky a on-line P2P platformy) představuje asi 7%, nadace asi 4% (Gatesova nadace jasná jednička) 2,5 miliardy lidí pořád nemá přístup k základním finančním službám Dopady finanční krize na mikrofinanční instituce

Robustní struktura zajištění půjček, která by měla odolat  kolektivní spoření (chudí lidé mohou a chtějí spořit a mít finanční rezervy)  kolektivní ručení ( jak odbourat informační asymetrii-disciplína členů, kteří se monitorují navzájem, schůzky a „peer pressure“, dohled úvěrářů MFIs)  blokování kreditní linky  krátké cykly  směnky  dohled „lokálních“ autorit V ýpadek je zčásti nahraditelný například úvěrovými linkami z mezinárodních finančních institucí a bilaterálních dárců, ale někde i národními vládami (což potvrzují i poslední dostupná data o komitovaných linkách mezinárodních finančních rozvojových institucí) Dobře řízené MFIs recesi přežijí ve zdraví a porostou Platí pořád základní podmínky? Ano

One of the youngest microfinance sector in LA (10 yrs) High transaction costs (co-existence with high cost areas) 1.6 millions of clients 80% are women 62% live in rural zones Total credit portfolio of 6,863 MM pesos (cca 500 MM USD). Average credit of 7,032 MXN MEXICAN MICROFINANCE MARKET

5/6 of all institutions is not regulated and cannot accept deposits ¾ of all institutions are formally non-profit (difficulties in formal search for funding) MEXICAN MICROFINANCE MARKET

Compartamos, which had 1.16 million clients and MXN 5.73 billion in loans, saw its net profit rise nearly 28% to MXN 1.12 billion in 2008, giving the return on equity of 44%, compared with an average for Mexico's banking sector of 12.5%. Compartamos expects to grow its loan book up to 25%, and add 300,000 new clients during Independencia reported a return-on-equity of 31.5% on net profit of MXN549.2 million. The company expects net income to grow this year between 10% and 15%, with loan growth of 20% and return-on- equity above 40%. MEXICAN MICROFINANCE LOOKS SHINY

 Mexico's fifth-biggest bank Banorte is shutting its microfinance arm Creditos Pronegocio, which it launched in 2005, after its losses widened to 120 million pesos ($8.4 million) last year from MXN30 million in  HSBC Holdings PLC, which owns Mexico's fourth-largest bank, sold its 18.7% stake in consumer loan and microfinance institution Financiera Independencia SAB (FINDEP.MX) to the company's controlling shareholders for about $145 million last November, in order to focus on its banking business. THE IMPACT IS PRESENT

 Financiera Independencia  first quarter 2009 Net Income reported a decrease of 40% on a year-to-year basis.  Interest Expense increased by 150%  the Provision for Loan Losses increased by 61 percent%. AND NUMBERS ARE NOT SO SHINY

 2009: ROA: DECLINE CONTINUES THE CLIMAX IS BEHIND US

 2009: PAR+30: STEEP RISE UP TO 6-7%  Many times, data provided is untrustworthy! THE CLIMAX IS BEHIND US

SUMMARIZATION 1. The growth slowed down 2. Level of general risk + unpredictability increased (bankrupcies) 3. Cost of funding and interest rates rose 4. Overdebtedness increased 5. The development is asymmetrical: the big players survive and profit from the crisis situation due to their capital sources and benefit from low competition 6. The quality of assets (portfolio) is deteriorating fast, however is not the major reason for defaults and bankruptcies of MFIs 7. Microfinance remains a difficult-to-predict, still growing market, dependent on external financing

LA microfinance is based more on external funding than deposits

BRUTAL FALL OF CAPITAL TO EMERGING MARKETS DOES NOT PROVIDE MUCH ENTHUSIASM PRINCIPAL SOURCES OF CAPITAL TO EM: - BANKING AND GOV. LOANS, FDI, ODA, EQUITY

MICROFINANCE FUNDING GAP WILL BE HARDER TO TAP According to one current of opinion, the microfinance institutions should not contract debt, but fund all loans through deposits.

17 Development help does not express…

…. the welfare growth of the developed countries, 18

19 …also because it is not based on productive financing.

The relative level of extreme poverty diminuished since 1981 to almost half. Source: WB Source: WB 1981–

SEEMINGLY STRIKING PROGRESS IN THE FIGHT AGAINST EXTREME POVERTY Even though world population grew by 1.5 billion between 1980 and 1998, the number experiencing severe poverty declined by 160 million people. 1980: 536 millions 1998: 353 millions Xavier Sala-I-Martin (2002)

HOWEVER… Of the 1.3 trillion people living on less than $3 a day, 85% lived in Asia in In 1970, 39% of the world's poor lived in China and 37% lived in other parts of Asia. The Asian economic miracle of the 1980s and 1990s lifted the living standards of hundreds of millions: the percentage of those scraping by on $3/day in Asia fell from 48% in 1980 to 16% in X avier Sala-I-Martin (2002)

… AND MEANWHILE Since the 1980s, poverty rates have stagnated in Latin America and worsened in Africa. While Africans accounted for only 16 percent of the world's deep poverty in 1980, they made up two- thirds of the poor in By the $3/day standard, 64% of Africans were poor in 1998, up from 55% in Xavier Sala-I-Martin (2002)

CONCLUSION The actual reduction of poverty IS NOT A MERIT OF THE SUCCESSFUL FIGHT AGAINST POVERTY but of the merit of the economic rise of China + Asian tigers.

Fight against poverty goes on. …and the future is uncertain.

Gracias por su atención. Dipl. Kfm. Tomáš Hes 26