Užití Pythagorovy věty – 4. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Objem a povrch válce - slovní úlohy
Matematika – 8.ročník Kružnice a kruh
Lineární rovnice se závorkami
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Obrazce – obvod, obsah Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v.
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Věta sss - konstrukce trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek objemu
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Pythagorova věta Matematika 8.ročník ZŠ Řešené příklady II.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Vzájemná poloha dvou kružnic
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Transkript prezentace:

Užití Pythagorovy věty – 4. část Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 8.ročník Užití Pythagorovy věty – 4. část

Název: Užití Pythagorovy věty – 4 Název: Užití Pythagorovy věty – 4. část Anotace: Pojem - stěnová a tělesová úhlopříčka kvádru a krychle. Výpočet délky stěnové a tělesové úhlopříčky kvádru a krychle Pythagorovou větou. Vzorec na výpočet tělesové úhlopříčky. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Snímky jsou určené ke společné i k samostatné práci. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: osmý Datum vytvoření: říjen 2011

Kvádr ABCDA´B´C´D´ - úhlopříčky úhlopříčky v podstavě - up (např.: AC, BD) úhlopříčky ve stěně - us (např.: BC´, CB´) tělesové úhlopříčky - ut : AC´, BD´, CA´, DB´ A´ B´ c=v D C b A a B a délka podstavné hrany b šířka podstavné hrany c = v výška kvádru = délka bočních hran (vzdálenost podstav)

Vypočti tělesovou úhlopříčku kvádru o rozměrech: a = 5 cm, b= 4 cm, c = 10 cm Náčrt ut - tělesová úhlopříčka up - úhlopříčka v podstavě D´ C´ A´ B´ A´ ut2 = c2 + up2 ut2 = 102 + 6,42 ut2 = 100 + 41 ut = ut= 11,9 cm ut=? c=10 cm c=10 cm ut=? c=10 cm D C up=? up . b=4 cm . . A B A C a=5 cm up=6,4 cm up2 = a2 + b2 up2 = 52 + 42 up2 = 25 + 16 up = up= 6,4 cm D C up=? b=4 cm . A B a=5 cm Tělesová úhlopříčka kvádru má délku 11,9 cm.

Vzorec pro výpočet tělesové úhlopříčky kvádru Náčrt ut - tělesová úhlopříčka up - úhlopříčka v podstavě D´ C´ A´ B´ A´ ut2 = up2 + c2 ut2 = a2 + b2 + c2 ut=? c c ut=? c D C up=? up . b . . C A a B A up ut2 = a2 + b2 + c2 D C up=? up2 = a2 + b2 b . A B a

Př.: Vejde se tyč 3 m dlouhá do kabiny nákladního výtahu o rozměrech: a = 1,6 m, b = 2,5m a c = 2,6 m. D´ C´ ut2 = c2 + up2 ut2 = 2,62 + 2,92 ut2 = 6,76 + 8,81 ut = ut= 3,9 m A´ A´ B´ ut=? ut=? c c c D C . A vzorec up=? up up C . b . A a B ut2 = a2 + b2 + c2 ut2 = 1,62+2,52+2,62 ut2 = 2,56+6,25+6,76 ut = ut= 3,95 m up2 = a2 + b2 up2 = 1,62 + 2,52 up2 = 2,56 + 6,25 up = up= 2,95 m D C up=? b . A B a Třímetrová tyč se do kabiny výtahu vejde.

Výpočet tělesové úhlopříčky krychle D´ C´ D´ A´ B´ a ut2 = a2 + up2 ut2 = a2 + a2 + a2 ut=? ut=? a . D C a a . . up=? up a D B up A a B D C up2 = a2 + a2 ut = ut2 = a2 + a2 + a2 up=? a . A B a

Vypočti stěnovou a tělesovou úhlopříčku krychle s hranou délky 7,5 cm. ut2 = a2 + us2 ut2 = 7,52 + 10,62 ut2 = 56,25+112,5 ut = ut= 13 cm D´ A´ B´ a=7,5 cm ut=? ut=? a . D C a a=7,5 cm . us us=? . a D B up=us A B a=7,5 cm us2 = a2 + a2 D C ut2 = 3 .7,52 ut = 13 cm ut2 = a2 + a2 + a2 us2 = 7,52 + 7,52 us2 = 2.56,25 us = us= 10,6 cm us= us=? a=7,5 cm . A B a=7,5 cm Stěnová úhlopříčka měří 10,6 cm a tělesová 13 cm.

Téma: Pythagorova věta 4. část, 8.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Použitá literatura: učebnice matematiky Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)