Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrický proud.
Registrační číslo projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Sluneční energie.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_248_Zemědělská výroba AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_23_STAVBA_OBRATLE
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Škola Střední průmyslová škola Zlín
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor: Mgr. Simona Nováková Název: VY_32_INOVACE_345_ LIDÉ_A_VÝROBKY Téma: Výrobky potravinářské,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_392_Ochrana PC AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 5.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Podmínky života na Zemi
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedosféra.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Sekty Novák.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Fotosyntéza.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Abiotický faktor světlo
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_ 506 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE VI. (vliv viditelného světla na organismy) Metodický list/Anotace: Žáci si ujasní rozsah významů viditelného světla pro organismy (biorytmy, migrace, orientace aj.). Pochopí kontexty s dříve probraným učivem z fyziologie rostlin (fotosyntéza) a s látkou o potravních řetězcích. Zdroje: uvedeny na konci prezentace

EKOLOGIE VI. Vliv viditelného světla na organismy RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY Jaký je význam viditelného světla z hlediska energetického metabolismu rostlin? Mají z výše jmenovaného jevu nějaký užitek i živočichové? http://www.magazinzahrada.cz/stromy-a-kere/dracaena-draci-strom-ve-vasi-zahrade.html

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY Viditelné světlo = 400 – 750 nm Různé skupiny živočišných organismů vnímají jinou část spektra viditelného pro člověka s případnými přesahy do UV nebo IR (např. včela 300 – 600nm). Podle nároků na světlo se organismy dělí na: Světlomilné (fotofilní, heliofilní) Stínomilné (skiofilní) Temnomilné (fotofobní, heliofobní) Podle míry specifických nároků na světlo lze také mluvit o organismech euryfotních a stenofotních. http://angel-spike-buffy.blog.cz/1104/5

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY Vedle vlnové délky tedy světlo ovlivňuje organismy také: Intenzitou Směrem osvětlení Stupněm polarizace Délkou působení Délka světelné části dne = fotoperioda Během roku se její délka mění Ovlivňuje biorytmy organismů (cirkadiánní = v průběhu dne, sezónní = v průběhu roku) Fotoperiodou je ovlivněn např. nástup kvetení u rostlin nebo nástup říje u živočichů. Podobně řada dalších periodických jevů. http://www.novinky.cz/zena/zdravi/228594-jak-lidsky-zivot-ovlivnuji-biorytmy.html

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Simple_photosynthesis_overview_cs.png VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY Viditelné světlo je prostřednictvím fotoautotrofních organismů základním zdrojem energie pro celou biosféru Při fotosyntéze je energie dopadajících fotonů (světelná energie) transformována v energii chemickou, která zůstává vázána v energeticky bohatém produktu fotosyntézy = glukóze. Takto vázaná energie může být oxidací glukózy (dýchání, kvašení) v případě potřeby uvolněna a využita pro energetické potřeby organismů. Prodýchat glukózu (nebo další, sekundárně vzniklé organické látky) mohou jak samotné rostliny, tak živočichové, kteří se rostlinami živí atd. (konzumenti až reducenti). http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plagiomnium_affine_laminazellen.jpeg

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY Jak u živočichů, tak i u rostlin světlo ovlivňuje tvorbu hormonů a tím i veškeré základní životní funkce (také souvislost s fotoperiodismem) Fotoperioda stimuluje také migrace živočichů U živočichů umožňuje světlo rovněž orientaci zrakem a v souvislosti s tím také komunikaci pomocí zrakových vjemů http://kockapes.cz/obsah/kdyz-pes-spatne-vidi-ztraci-zrak

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY Jmenujte fotosyntetické pigmenty (nejen u samotných rostlin). Jaké mají barvy? Co to říká o šíři spektra fotosynteticky aktivního záření? Jmenujte příklady, kdy se živočichové orientují zrakem nejen v oblasti viditelné pro člověka, ale také v UV světle. http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/08_01/SilverweedDM_800x460.jpg

VLIV VIDITELNÉHO SVĚTLA NA ORGANISMY – ZDROJE SÝKOROVÁ, Lucie. Dracaena - dračí strom ve vaší zahradě. In: Magazín zahrada [online]. [cit. 2012-10-11]. Dostupné z: http://www.magazinzahrada.cz/stromy-a-kere/dracaena-draci-strom-ve-vasi-zahrade.html Fotosyntéza. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plagiomnium_affine_laminazellen.jpeg Fotosyntéza. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Simple_photosynthesis_overview_cs.png Když pes špatně vidí a ztrácí zrak. In: [online]. [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://kockapes.cz/obsah/kdyz-pes-spatne-vidi-ztraci-zrak Barvy, colors, farben, couleur... In: [online]. [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://angel-spike-buffy.blog.cz/1104/5 HOUDEK, Jiří. Jak lidský život ovlivňují biorytmy. In: Novinky.cz [online]. [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/zena/zdravi/228594-jak-lidsky-zivot-ovlivnuji-biorytmy.html HANLON, MICHAEL. A bees view: How insects see flowers very differently to us. In: [online]. [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/08_01/SilverweedDM_800x460.jpg