Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SÍLA Michal Lehnert.
Advertisements

R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Silové schopnosti Pohybová schopnost překonávat, udržovat, nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí při dynamickém, nebo statickém režimu svalové činnosti.
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Pohybové schopnosti Vytrvalostní schopnosti Obratnostní schopnosti
Trénink atletických skoků
Silové schopnosti v přípravě dětí
Kondiční příprava: Silová schopnost Rychlostní schopnost
SILOVÉ SCHOPNOSTI.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Fyziologické základy rozvoje síly Fakulta tělesné kultury, UP Olomouc
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Funkční testy sportovců
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
MICHAL LEHNERT. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
SÍLA Michal Lehnert.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Testování silových schopností © Tom Vespa.
TALENT ..
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Fyziologie sportovních disciplín
© Tom Vespa. Měkota 1) reakční rychlostní schopnost: a) jednoduchá: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické,
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Pedagogická diagnostika
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Ivana Cholková Klára Korešová
Vytrvalostní schopnosti
Zahraniční testové baterie
V anglickém i českém znění (s trochou latiny) 
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Testy koordinačních schopností
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Živá fáze.
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
SÍLA Michal Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Anthropomotorics PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Rychlostní schopnosti Osnova prezentace Pohybové schopnosti Silové schopnosti Rychlostní schopnosti 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Outline: Locomotive Abilities Force Abilities Speed Abilities 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

1) Izometrická kontrakce: nedochází ke zkrácení svalů Silová schopnost Silová schopnost je schopnost překonávat, nebo udržovat vnější odpor svalovou kontrakcí. Druhy kontrakcí: 1) Izometrická kontrakce: nedochází ke zkrácení svalů 2) Izotonická kontrakce: a) koncentrická - dochází ke zkrácení flexorů (pohyb k tělu) b) excentrická - dochází ke zkrácení extenzorů (pohyb od těla) 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Types of contractions: Force Ability Force ability is an ability to overcome or keep outside resistance with muscle contraction. Types of contractions: 1) Isometric contraction: muscles are not shortened 2) Isotonic contraction: a) concentric – flexors shorten (movement towards body) b) excentric – extensors shorten (movement away from body) 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Struktura silových schopností 1) statická síla: jedná se o izometrickou kontrakci (výdrž ve shybu, přednosu, vzporu, atd.) 2) dynamická síla: - výbušná (explosivní) síla: maximální zrychlení vlastního těla, nebo předmětu (skoky, hody, vrhy) - rychlá síla: opakované silové zatížení s nemaximálním zrychlením a nehraničními odpory (běh, plavání, dráhová cyklistika, atd.) - pomalá síla: překonávání hraničních odporů bez zrychlení (maximální síla bench press, mrtvý tah, dřep, atd. ) 3) vytrvalostní síla: dlouhodobé opakované překonávání odporu (veslování, kanoistika, silniční cyklistika, atd.) 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Structure of Force Abilities 1) Static force: it is isometric contraction (holding time of pull-up, half lever, leaning rest, etc.) 2) Dynamic force: - Explosive force: maximum acceleration of own body or object (jumps, throws, casts) - Quick force: repeated muscle load with non-maximum acceleration and non-limit resistance (running, swimming, track cycling, etc.) - Slow force: getting over limit resistance without acceleration (maximum force of bench press, deadlift, squat, etc.) 3) Endurance force: long-term repeated getting over resistance (rowing, canoeing, road cycling, etc.) 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Tréninkové charakteristiky: Specifikace zátěže Možnosti stimulace svalového napětí: vlastním tělem, břemenem, kinetickou energií břemene, volním úsilím, elektrickým proudem (bez volního úsilí). Tréninkové charakteristiky: 1) Velikost odporu: většinou v kg nebo v % maximálního výkonu 2) Počet opakování (nebo čas cvičení): závisí na zátěži a výkonnosti sportovce 3) Rychlost pohybu (intenzita cvičení): subjektivní hodnocení 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Training characteristics: Load Specification Ways to stimulate muscle tension: with own body, load, kinetic energy of the load, volitional effort, electricity (without volition effort). Training characteristics: 1) Amount of resistance: usually in kg or % of maximum performance 2) Number of repetitions (or length of exercising): depends on load and efficiency of athlete 3) Speed of movement (intensity of exercising): subjective assessment 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Diagnostika silových schopností Hodnocení maximální síly: 1) absolutní síla: v kilogramech vyjádřena tíha břemene 2) relativní síla: absolutní síla přepočtena na kg hmotnosti sportovce (v některých sportech se pak využívají váhové kategorie) Motorické testy: 1) Statická síla: měříme čas výdrže s daným odporem (výdrž ve shybu, v přednosu, atd.) 2) Dynamická síla Výbušná síla: měříme překonanou vzdálenost či výšku (skok daleký z místa, blokařský či smečařský výskok, odhod medicimbalu, součet kopů pravou a levou) Rychlá síla: zpravidla měříme počet opakování za určitý čas, nebo čas potřebný k realizaci stanoveného počtu opakování (sedy-lehy za 1 minutu, ...... Pomalá síla: měříme většinou maximální sílu v daném cviku (maximální síla v kg na mrtvý tah, dřep, bench press, atd.) 3) Vytrvalostní síla: nejvyšší počet opakování nebo počet opakování za delší časový interval (počet kliků, shybů, přednosů, atd.) 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Force Abilities Diagnostics Evaluating maximum force: 1) Absolute force: weight of load expressed in kilograms 2) Relative force: aboslute force converted to the weight of athlete in kg (some sports then make use of weight categories) Motor tests: 1) Static force: measuring endurance time with given resistance (holding time of pull-up, half lever, etc.) 2) Dynamic force Explosive force: measuring of covered distance or height (standing jump, block or smash jump, medicimball throw-off, sum total of right and left kicks) Quick force: measuring mainly the number of repetitions in certain time or time needed to carry out given number of repetitions (number of crunches in one minute, ......) Slow force: measuring maximum force in a given exercise (maximum force in kg for deadlift, squat, bench press, etc.) 3) Endurance force: the highest number of repetitions or number of repetitions in a longer time period (number of push-ups, pull-ups, half levers, etc.) 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Rychlostní schopnost R.S. je schopnost konat krátkodobou pohybovou činnost (do 20 s) co nejrychleji. Související vztahy 1) Vliv dědičnosti ( 90 % ): podíl rychlých a pomalých svalových vláken (R:P  1:1 – 9:1) 2) Vliv ostatních pohybových schopností: a) explosivní síla b) rychlostní vytrvalost c) pohyblivost (10-16 % výkonu) 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Speed Ability It is an ability to carry out a short-term locomotive activity (up to 20 s) as fast as possible. Related Relationships: 1) Influence of Heredity ( 90 % ): proportion of quick and slow muscle fibers (Q:S  1:1 – 9:1) 2) Influence of other locomotive abilities: a) explosive force b) speed endurance c) moveability (10-16 % of performance) 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Dynamometrie (Kistlerova deska, dynamometry) Záznam úsilí v čase (dynamogram): I - Impuls síly: je dán celkovou plochou pod křivkou (integrál dané funkce) Fmax - Absolutní síla: je dána nejvyšším silovým projev Explosivní síla je dána tzv. gradientem síly: tg  = Fmax / tmax nebo F50 / t50 I t max t 50 t F max F 50 F (N) tg 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Dynamometry (Kistler’s Plate) Record of effort in time (dynamo graph): I – Force impuls: determined by total area below curve (integral of given fucntion) Fmax – Absolute force: determined by biggest force Explosive force is determined by so-called force gradient: tg  = Fmax / tmax or F50 / t50 I t max t 50 t F max F 50 F (N) tg 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Rychlostní schopnost Rychlostní schopnost je schopnost konat krátkodobou pohybovou činnost (do 20 s) co nejrychleji. Rychlostní schopnost je do značné míry ovlivněná dědičností, ostatními pohybovými schopnostmi a tréninkem. Dědičnost ovlivňuje především počet rychlých a pomalých svalových vláken (R-P: 1-9 až ku 9-1) a rychlost přenosu vzruchu v CNS. Z ostatních pohybových schopností ovlivňuje rychlost nejvíce explosivní silová schopnost, rychlostní vytrvalost a kloubní pohyblivost. Jednostranným (stereotypním) zaměřením tréninku na rychlost může vzniknout rychlostní bariéra. 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Speed Ability It is an ability to carry out a short-term locomotive activity (up to 20 s) as fast as possible. Speed ability is to a considerable extent influenced by heredity, other locomotive abilities and training. Heredity influences mainly the number of quick and slow muscle fibers (Q-S: 1-9 up to 9-1) and the speed of impulse transmission within central nervous system. Out of the other locomotive abilities it is force ability, speed endurance and joint moveability (flexibility) which influence speed the most. Single-sided (stereotype) focus of training on speed can result in speed hedge. 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Struktura rychlostních schopností 1) Reakční rychlostní schopnost: od podnětu (vizuální, dotykový, sluchový) do začátku pohybu. Rozdělujeme ji na: a) jednoduchou: na jeden podnět jedna odpověď (zpravidla okolo 0,15-0,20 s) b) výběrovou (Hickův zákon): Reakční doba na více podnětů je rovna logaritmu počtu alternativ. 2) Akční (realizační) schopnost: od začátku pohybu do jeho ukončení a) akcelerační: zpravidla od startu po dosažení maximální rychlosti lokomoce. b) frekvenční: po dosažení maximální lokomoční rychlosti c) rychlost se změnou směru: krátké úseky s maximální rychlostí pohybu 3) Rychlost jednotlivého pohybu: acyklické pohyby – střelba, box, šerm 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Struktura rychlostních schopností Reaction speed ability: from stimulus (visual, touch, audio) till the beginning of movement. It is divided into: a) simple: one response to one stimulus (usually around 0.15-0.20 s) b) selective (Hick’s Law): Reaction time to more stimuli is equal to logarithm of the number of alternatives. 2) Action (implementation) ability: from the beginning of movement till its end a) acceleration: usually from the start until reaching maximum speed of locomotion b) frequency: after reaching maximum speed of locomotion c) speed with change of direction: short stretches with maximum speed of motion 3) Speed of individual movement: acyclic movements – shooting, boxing, fencing 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Diagnostika rychlostních schopností Pomocí motorických testů: a) reakční rychlost: chytání padající tyče, pravítka, atd. b) frekvenční rychlost: tapingové testy DK i HK c) rychlost se změnou směru: člunkový běh, hvězdicový běh Laboratorně: reakční rychlost: reaktometr s různým počtem alternativ frekvenční rychlost: čítač na horní či dolní končetiny, videozáznam akcelerační rychlost: videozáznam, fotobuňky, atd. 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Speed Abilities Diagnostics With motor tests: a) Reaction speed: catching a falling bar, ruler, etc. b) Frequence speed: taping tests both lower and upper limbs c) Speed with change of direction: shuttle run, stellar run In laboratory: Reaction speed: reaction meter with different number of alternatives Frequence speed: scaler for upper or lower limbs, video capture Acceleration speed: video capture, photosensors, etc. 6 Locomotive Abilities – Force and Speed

Děkuji za pozornost. 6. Pohybové schopnosti - silové a rychlostní

Thank you for your attention. 6 Locomotive Abilities – Force and Speed